To już pewne. 775 mln złotych dofinansowania otrzyma Miasto Świnoujście na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji eksperci szacują na niemal 913 mln złotych. Brakujące 137 mln złotych miasto dołoży z własnego budżetu. Przewidywany termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to przełom 2021 i 2022 roku.
To historyczny moment w dziejach Świnoujścia
Dziś w Urzędzie Miasta Świnoujście odbyła się konferencja prasowa w sprawie stałego połączenia, na której prezydent poinformował o przyznaniu dofinansowania.
– Na stałe połączenie mieszkańcy czekają od dziesiątek lat – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Dziś, mając zapewnienie o dofinansowaniu, rozpoczynamy ostatni etap, czyli wyłonienie wykonawcy i budowę tunelu. Wierzę, że najpóźniej za 5 lat, skończą się wreszcie kłopoty z przeprawą. Zarówno mieszkańcy, jak i goście odwiedzający nasze miasto, będą przejeżdżać tunelem.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek Miasta Świnoujście o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. Decyzję CUPT o przyznaniu środków unijnych zatwierdzili również Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk oraz Minister Rozwoju i Finansów, Wicepremier Mateusz Morawiecki. Podpis wicepremiera ostat4cznie zakończył proces decyzyjny w sprawie przyznania środków na tunel.
Na nich Świnoujście zawsze mogło liczyć
Prezydent Janusz Żmurkiewicz podkreśla rolę Marszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego w staraniach o stałe połączenie pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.
– Gdyby nie wsparcie pana marszałka, dziś nie mówilibyśmy o budowie tunelu. I nie jest to z mojej strony żaden polityczny ukłon. Po prostu takie są fakty – mówi Janusz Żmurkiewicz. – Mogę śmiało powiedzieć, że marszałek Joachim Brudziński jest ojcem chrzestnym stałego połączenia w Świnoujściu. Wspierały nas także inne osoby, którym dziś chciałbym bardzo podziękować. To Pan Minister Andrzej Adamczyk, obecny Dyrektor Generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, jego zastępca Iwona Stępień – Filipczak oraz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Prezydent podziękował również pracownikom Urzędu Miasta, którzy mieli swój wkład w przygotowanie dokumentów dotyczących tunelu. To I Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska, Naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta Rafał Łysiak, Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych Anna Prejzner, Skarbnik Miasta Iwona Górecka – Sęczek.
Tak było
Janusz Żmurkiewicz przypomniał także kalendarium wydarzeń związanych z budową stałego połączenia, które doprowadziły do dnia dzisiejszego i decyzji o dofinansowaniu tej inwestycji, bez której tunel pod Świną nadal pozostawałby jedynie w sferze marzeń.
Rok 2006 – Na wniosek Ministra Gospodarki Morskiej Rafała Wiecheckiego, Premier Jarosław Kaczyński zabezpieczył 2 mln złotych na opracowanie studium wykonalności inwestycji budowa stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.
Rok 2007 – Podpisanie porozumienia pomiędzy Ministrem Transportu Jerzym Polaczkiem, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewem Kotlarkiem oraz Prezydentem Miasta Świnoujście Januszem Żmurkiewiczem na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu z dnia 3 sierpnia 2007r.
Rok 2014 – Przyznanie przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza 4,5 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego na opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego, niezbędnego do ubiegania się o przyznanie dofinansowania ze środków unijnych dla budowy stałego połączenie.
Rok 2016 – Podpisanie aneksu do porozumienia z 2007 r. na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu zawarty w dniu 14 kwietnia 2016r. Aneks do porozumienia zawarli: Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz oraz Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz.
Co teraz?
Inwestorem budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To ona prowadzi przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu w systemie zaprojektuj i zbuduj. To może potrwać do końca tego roku. Samo rozpoczęcie budowy planowane jest w przyszłym 2018 roku.
Prezydent zatrudnił pełnomocnika ds. budowy tunelu, który w imieniu Miasta Świnoujście, będzie sprawował nadzór nad inwestycją.
– Udało nam się pozyskać do współpracy specjalistę jeśli chodzi o tego typu inwestycję, pana Adama Łosińskiego – mówi prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. – Ostatnio był zastępcą inżyniera kontraktu przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Już wiadomo, że przejazd tunelem będzie bezpłatny przez pierwsze 5 lat. Potem świnoujski samorząd, który będzie odpowiedzialny za utrzymanie tunelu, podejmie decyzję, czy wprowadzić odpłatność, czy też dalej pozostawić darmowy przejazd.
BIK UM Świnoujście