Miasto Świnoujście przystąpiła po raz drugi do przygotowywania wniosku o dotację ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, na realizację w 2014 r. zadania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.
– W ubiegłym roku dzięki dotacji udało nam się usunąć 25 ton azbestu – informuje Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia
Dotacją mogą zostać objęte zadania z zakresu: demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, ujętych w „Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Miasto Świnoujście”, z nieruchomości których właścicielami są jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe.
Po otrzymaniu dotacji, Miasto wyłoni, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych wykonawcę który na podstawie umowy z miastem będzie dokonywał demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest ze zgłoszonych nieruchomości.
Realizacja zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest planowana jest w III i IV kwartale 2014 r.
Zainteresowane osoby, które chciałyby zgodnie z przepisami ochrony środowiska usunąć ze swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest, mogą w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r. składać wnioski o przyznanie usługi w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, wraz z wymaganymi załącznikami, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5.
Druk wniosku oraz załączniki można pobrać w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5, w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa, przy ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1 oraz ze strony internetowej www.swinoujscie.pl.
W 2014 r. wnioski o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest mogą składać, do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, również przedsiębiorcy (druki wniosków można pobrać ze strony internetowej www.wfos.szczecin.pl zakładka Azbest).
Informacje i kontakt:
Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa, ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1
Anna Przychodzień – Główny Specjalista, pok. 203, tel. (91) 327 86 41
Zygmunt Światłowski – Inspektor, pok. 204, tel. (91) 327 86 43
Średnia ilość wyrobów azbestowych w przeliczeniu na 1 mieszkańca Świnoujścia jest wielokrotnie niższa, niż średnia krajowa. Co nie oznacza, że nie ma go wcale.
Najwięcej na obiektach gospodarczych , na terenie ogródków działkowych, ale zdarza się również na budynkach mieszkalnych. Z przeprowadzonej szczegółowej inwentaryzacji wynika, że w całym Świnoujściu znajdują się w tej chwili około 570 ton tej substancji. W przeliczeniu na jednego mieszkańca wypada około 1 metra kwadratowego. Dla porównania średnia krajowa wynosi około 30 metrów na jedną osobę.
Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku. Jego likwidacja odbywa się na podstawie m.in. Rezolucji Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki oraz „Rządowego Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002 – 2032” przyjęty przez Radę Ministrów RP w dniu 14 maja 2002 r.
Likwidacja azbestu jest bardzo kosztowna. Przede wszystkim nikt nie może tego zrobić sam. W każdym jej kolejnym etapie :usunięcia z obiektu, wywozu na wskazane składowisko i w końcu utylizacji musi partycypować uprawniona firma. Nie oznacza to jednak, że właściciel budynku, w którym jest azbest, będzie musiał sam pokryć wszystkie koszty.
Pomoc miasta poprzez dofinansowanie pochodzące ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może jednak dotyczyć tylko demontażu, wywozu i utylizacji. Sam właściciel będzie jednak musiał pokryć np. koszt ponownego ułożenia dachu (jeśli wcześniej był z azbestu), czy ułożenia na nowo rur itp.