W kolejnym festiwalowym koncercie (27.06) wystąpił (po raz pierwszy goszczący w Polsce) Derrick Ian MEADOR z USA, dwukrotny laureat I nagrody (1999 i 2003) konkursu organowego
w Mississippi. Dyrektor muzyczny i organista kościoła First-Trinity w Laurel w stanie Mississippi.
Rozpoczął koncert Introdukcją i passacaglią d-moll, najsłynniejszym utworem Maxa REGERA. Zagrał znakomicie, z pasją godna mistrza, co brawami doceniła licznie przybyła na koncert publiczność. Wyciszył emocje grając liryczną w melodyce Pieśń wieczorną (from Two Short Sketches) Williama Faulkes’a.
Muzykę amerykańskich kompozytorów poznawano od utworu Concert Variations z The Star Spangled Banner Johna Knowles PAINE (1839 – 1906) – pierwszego urodzonego w USA kompozytora. Już pierwsze dźwięki organów były zaskoczeniem, bo utwór zaczynał się hymnem Stanów Zjednoczonych. Środkowa część kompozycji to wirtuozowskie, także w części pedałowej, wariacje zakończone, patetycznie zagranym hymnem. Wspaniały utwór znakomicie zabrzmiał na świnoujskich organach. W zupełnie innym nastrój wprowadził publiczność D.I. Meador grając, trudny technicznie Sweet Sixteenths z Concert Rag for Organ Williama ALBRIGHT’a. Utwór lekki, prawdziwie amerykański w stylu ragtime zagrany z polotem. Festiwalowy koncert artysta kończył utworem Rene-Luisa BECKERA pięcioczęściową Organową Sonatą nr 1 w G-Minor; potężnie brzmiącym Preludium festivium, melodyjnym, spokojnym Dialogiem, wirtuozowskimi Scherzo i Prayer oraz wspaniałą Toccatą. Zachwycona publiczność długotrwałymi oklaskami dziękowała za znakomity koncert prosząc o jeszcze.
Na bis Derrick Ian Meador wykonał Preludium G-dur J. S. BACHA.
M.P. Foto J.P.
80
previous post