Czy padnie nowy rekord na Baltic Polonez Cup?

fot. Robert Hajduk

Punktualnie w południe rozpoczęła się XV edycja Baltic Polonez Cup. Blisko 100 żeglarzy na 85 jednostkach wypłynęło z Reda Portu Świnoujście w kierunku wysepki Christianso na północny wschód od Bronholmu. Jednymi z faworytów do zwycięstwa w kategorii załóg dwuosobowych jest Zbigniew Gutkowski oraz Maciej Marczewski na jachcie Energa. Czy gdańszczanie zdołają pobić rekord trasy liczącej 200 mil morskich?

We wtorek wystartowały regaty Baltic Polonez Cup. To już piętnasta edycja tych historycznych zawodów. Wszystko rozpoczęło się w 1973 roku, gdy Jerzy Siudy i Kazimierz Jaworski zorganizowali prywatny rejs na trasie Zatoka Pomorska – Christianso – Zatoka Pomorska na cześć kapitana Krzysztofa Baranowskiego, który na jachcie Polonez opłynął całą kulę ziemską. Duże szanse na zwycięstwo w szczecińskich regatach ma Zbigniew Gutkowski wraz z Maciejem Marczewskim na jachcie Energa. Czy „Gutek” poprawi swój ubiegłoroczny rekord trasy wynoszący 14 godzin i 43 minuty? – W 2013 roku dzięki sprzyjającej aurze udało mi się ponad dwukrotnie wyśrubować dotychczasowy rekord w kategorii załóg jednoosobowych. Ubiegłoroczny wynik stanowi dla nas spore wyzwanie. Dużo będzie zależało od wiatru, który na początku będzie nam sprzyjać, ale wiemy, że czeka nas halsówka w drodze powrotnej do Świnoujścia, co może zająć trochę czasu. Trzymajcie za nas kciuki! – powiedział tuż przed wypłynięciem Zbigniew Gutkowski.

– „Gutek”, „Świstak” i jacht Energa stanowią obecnie jeden z najnowocześniejszych teamów regatowych na Bałtyku. Muszą stawić czoła wyzwaniu, jakim jest pobicie dotychczasowego rekordu trasy regat Polonez Cup. Wszystkich, który nie widzieli jeszcze Zbigniewa Gutkowskiego w akcji, już dzisiaj serdecznie zapraszam na finał programu Energa Sailing, który odbędzie się 29-31 sierpnia w Sopocie, gdzie oprócz naszego oceanicznego mistrza pojawi się 40 najlepszych młodych polskich żeglarzy startujących w klasie Optimist – dodała Katarzyna Kowalska, Dyrektor Biura Komunikacji i Marketingu Energa S.A.

Istnieją dwa powody, dla których Baltic Polonez Cup jest szczególny dla „Gutka”. Po pierwsze, podczas tych zawodów Zbigniew Gutkowski i Maciej Marczewski będą mieli okazję sprawdzić się w wymagających warunkach panujących na Bałtyku przed tegoroczną edycją Barcelona World Race, jednych z najtrudniejszych regat na świecie, które rozpoczną się 31 grudnia 2014 roku. Po drugie, trzy miesiące temu w Świnoujściu, rozpoczął się nietypowy pojedynek „Gutka” na jachcie Energa z Piotrem Adamczykiem w hybrydowym samochodzie VOLVO V60 Pug-In. – Skoro mój jacht był w stanie rywalizować z autem, to uważam, że uda nam się osiągnąć satysfakcjonujący wynik podczas tegorocznej edycji Baltic Polonez Cup – zakończył Zbigniew Gutkowski.

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). W 2013 roku, wraz z Maciejem Marczewskim, jako pierwsza polska załoga w historii ukończył na 7. miejscu regaty transatlantyckie Transat Jacques Vabre, uzyskując kwalifikację do najbardziej prestiżowego wyścigu w formule double-handed – Barcelona World Race 2014/15.

Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10. roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco
60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej ENERGA Sailing.
Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 roku jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq.
To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/nomex, długość
– 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy – 8500 kg, kil węglowy, waga bulby
– 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu
– 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem – 550 m2.

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

Tragedia na regatach Polonez Cup – 48-latek nie żyje

Wypadek na regatach Polonez CUP – jacht dryfuje na morzu

Nieszczęśliwy wypadek na regatach Polonez CUP