Bezkonkurencyjny Zbigniew Gutkowski wygrał Baltic Polonez Cup

Bezkonkurencyjny Zbigniew Gutkowski wygrał Baltic Polonez Cup

 

Zgodnie z przewidywaniami załoga jachtu ENERGA, w składzie Zbigniew Gutkowski oraz Maciej Marczewski odniosła pewne zwycięstwo podczas XV edycji regat Baltic Polonez Cup. Gdańszczanie objęli prowadzenie tuż po starcie i nie oddali go aż do samej mety, na której pojawili się po 17 godzinach i 24 minutach.

12 sierpnia, punktualnie w południe sędzia główny Jerzy Kaczor, z linii startowej na Redzie w Świnoujściu dał sygnał do startu XV odsłonie Baltic Polonez Cup. W tegorocznej edycji wzięły udział dokładnie 73 jachty (33 samotników i 40 załóg dwuosobowych). Wśród nich nie zabrakło Zbigniewa Gutkowskiego oraz Macieja Marczewskiego, którzy szybko objęli prowadzenie w tych historycznych regatach. Początkowo żeglarze płynęli baksztagiem z średnią prędkością bliską 21 węzłów i już po nieco ponad sześciu godzinach od startu opłynęli wysepkę Christianso leżącą na północny wschód od Bronholmu. – Warunki pogodowe na trasie są jak na razie bardzo sprzyjające, chociaż na bicie rekordów wieje z kierunków zbyt południowych i płyniemy zbyt pełnym kursem. Tuż po starcie wiatr wiał w szkwałach do 30 węzłów, ale teraz jest stabilniejszy, co ułatwia nam żeglugę. Sprzęt nas nie zawodzi, z czego niezmiernie jesteśmy zadowoleni – relacjonował Zbigniew Gutkowski z trasy regat.

W drodze powrotnej do Świnoujścia załoga musiała zmierzyć się z wiatrem wiejącym z naprzeciwka, dlatego żeglarze zwolnili do prędkości niecałych 9 węzłów. O godzinie 5:24 gdańszczanie, jako pierwsi zameldowali się na mecie. Trasę Świnoujście – Christianso – Świnoujście liczącą około 200 mil morskich „Gutek” wraz z Maciejem Marczewskim pokonali z czasem 17 godzin i 24 minut. Tym samym do ubiegłorocznego zwycięstwa w kategorii samotników, Zbigniew Gutkowski dołożył trofeum w kategorii załóg dwuosobowych. Na zwycięzców czeka nagroda główna, historyczny „Puchar Poloneza”, nazwany tak dla upamiętnienia ukończenia rejsu dookoła świata przez kpt. Krzysztofa Baranowskiego na jachcie Polonez. Wzór i kolor statuetki w tym roku jest ściśle powiązany z hasłem regat „Baltic Polonez Cup Race – All Generation Sailors Race”. – Cieszymy się z drugiego z rzędu zwycięstwa w tych prestiżowych regatach. Cały czas płynęło nam się bardzo spokojnie. Zależało nam, aby uniknąć nadciągającej burzy. Na szczęście nie spadła na nas nawet kropla wody, gdyż cały czas byliśmy kilkaset metrów przed ścianą deszczu. Noc była niespotykanie jasna, a trasę rozświetlał nam ogromny księżyc. Mogliśmy również zaobserwować niesamowite zjawisko przelatujących Perseidów. To było coś pięknego! – stwierdził Zbigniew Gutkowski po zejściu na ląd.
– Załoga Zbigniewa Gutkowskiego okazała się bezsprzecznym liderem w swojej kategorii. W pierwszej fazie regat wiatr był bardzo sprzyjający, lecz w drodze powrotnej znacznie osłabł i spadło tempo jachtu ENERGA. W związku z tym, około godziny 23:30 Zbigniew Gutkowski mając nieco ponad 40 mil morskich do mety płynął z prędkością 8-9 węzłów, ostatecznie pokonując trasę z czasem 17 godzin i 24 minut. Serdecznie gratuluję zwycięzcom! – powiedziała Agnieszka Łempicka, koordynator Baltic Polonez Cup.

Dla „Gutka” i „Świstaka” Baltic Polonez Cup był sprawdzianem i kolejnym etapem przygotowań przed występem w Barcelona World Race, niezwykle wymagającymi okołoziemskimi regatami, których start odbędzie się 31 grudnia 2014 roku. Następna okazja do spotkania polskiego oceanicznego mistrza na morzu będzie już wkrótce – 23-24 sierpnia podczas imprezy VOLVO Gdynia Sailing Days.

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). W 2013 roku, wraz z Maciejem Marczewskim, jako pierwsza polska załoga w historii ukończył na 7. miejscu regaty transatlantyckie Transat Jacques Vabre, uzyskując kwalifikację do najbardziej prestiżowego wyścigu w formule double-handed – Barcelona World Race 2014/15.

Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10. roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco
60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej ENERGA Sailing.
Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 roku jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq.
To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/nomex, długość
– 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy – 8500 kg, kil węglowy, waga bulby
– 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu
– 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem – 550 m2.
ENERGA Sailing – wspiera młodych żeglarzy

(fot. Robert Hajduk)

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

The Tall Ships Races 2024: Obserwuj wypłynięcie żaglowców ze Świnoujścia!

Świnoujście – Oficjalne wyniki Baltic Polonez Cup Race 2019 – Tomasz Odzioba zdobywcą Pucharu Poloneza

Aleksander Waszkiewicz wygrywa Szczecińską Ligę Regatową