W tym roku zmalały, w porównaniu z ubiegłym, przeładunki węgla w polskich portach morskich. Pośrednio świadczą o tym także mniejsze przewozy koleją tego produktu.
W portach Szczecin i Świnoujście w okresie styczeń – sierpień przeładowano 3,25 mln ton tego towaru, tj. o 11,5 proc. więcej niż rok temu. Natomiast w porcie w Gdańsku – 2,12 mln ton węgla, o prawie 35 proc. mniej rok/roku.
Łącznie zatem w tym okresie obroty węgla w portach morskich sięgały 5,4 mln ton, podczas gdy rok temu – 6,15 mln ton. Inne porty nie świadczą usług przeładunkowych węgla.
W portach Szczecin i Świnoujście w pierwszych ośmiu miesiącach przeładowano łącznie blisko 15,3 mln ton towarów, o 6,1 proc. więcej niż rok temu. Rola węgla zatem nieco wzrosła, miał on bowiem 21,3 proc. udziału w łącznych obrotach, podczas gdy rok temu – 20,2 proc.
Pod względem struktury, odmienna tendencja występuje w porcie Gdańsk. W okresie styczeń – sierpień przeładowano tam 20,34 mln ton ładunków, o 5,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2013 roku. Zarazem udział węgla zmalał tam do 5,9 proc. (rok temu 16,8 proc.).
Dzieje się tak za sprawą rosnących przeładunków drobnicy w Gdańsku, bowiem funkcjonują tam dwa terminale kontenerowe. Drobnica miała 36,5 proc. udziału w łącznych obrotach, przed paliwami płynnymi – 35,9 proc. i innymi towarami masowymi (7 proc.).
W Szczecinie/Świnoujściu przeładowano w tym roku jednak 46,6 tys. TEU (kontenerów dwudziestostopowych), natomiast w Gdańsku – prawdopodobnie 850 – 900 tys. TEU (brak jeszcze danych).
Źródło: http://www.wnp.pl/