„Tatusiu, kocham Cię, nie tak szybko”, „Mamo, czekamy w domu”, „Sama kredytu nie spłacę. Kocham, jedź ostrożnie!” – serduszka z takimi hasłami rozdają podczas kontroli drogowych świnoujscy policjanci, którzy także przyłączyli się do trzeciej odsłony Ogólnopolskiej Kampanii „ Stop Wariatom Drogowym”. Tym razem kampania skierowana jest do osób wpływających bezpośrednio na zachowanie kierowców, a więc do ich rodzin i przyjaciół. Kampanię organizują wspólnie Policja i Fundacja PZU. Cel nieustannie ten sam – poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Znakiem rozpoznawczym kampanii jest małe niebieskie serce. Można je powiesić np. przy lusterku w samochodzie, przy kluczach do auta czy też w miejscu, gdzie zawieszamy zapach. Ma ono przypominać kierowcy, że jest kochany a w domu czekają na niego bliscy i dlatego powinien jechać ostrożnie. Przygotowano różne wersje serduszka, np. „Tato, czekamy w domu. Kocham, jedź ostrożnie”, „Sama kredy tu nie spłacę! Kocham, jedź ostrożnie!”, ale ponieważ jest to kampania kreatywna, są także serduszka do wypełnienia przez siebie wymyślonym napisem.
Rozdawanie przez policjantów serduszek to część ogólnopolskiej kampanii społecznej „Stop wariatom drogowym”. W jej ramach przy drogach w całej Polsce stanęły też billboardy, a w telewizji są emitowane spoty zachęcające do bezpiecznej jazdy.
Poprzednie dwie kampanie Stop Wariatom Drogowym zostały przeprowadzone w latach 2005 i 2006. Z przygotowanego przez instytuty Pentor i SMG/KRC Millward Brown podsumowania pierwszej edycji wynikało, że z kampanią zetknęło się 64 proc. ogółu społeczeństwa i 73 proc. kierowców. Choć nie przekonała ona wszystkich do bezpiecznej jazdy, po jej zakończeniu dało się zauważyć spadek liczby wypadków i rannych.
Celem pierwszych dwóch edycji kampanii było przede wszystkim pokazanie kierowcom zachowań na drodze, które są nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Kampania okazała się niezwykle skuteczna. Choć użycie w niej określenia „wariat drogowy” wzbudzało kontrowersje i dyskusje, ponad 88 proc. badanych stwierdziło, że jest ono właściwe dla kierowcy jadącego niebezpiecznie – mówi Piotr Glen, dyrektor ds. zaangażowań społecznych Fundacji PZU.
Obecna kampania ma promować pozytywne emocje, a nie agresję. Postawiono w niej na miłość. Pasażerowie mają wywierać wpływ na naganne zachowania kierowców. Właśnie im udostępnione zostaną realne narzędzia wpływu – Niebieskie Serce wręczone kierowcy przez bliską mu osobę, która go kocha, może być tym jedynym impulsem, który sprawi, że kierowca opamięta się na drodze.
Kampania „Stop Wariatom Drogowym” z pewnością skutecznie wzmocni proces budowania współodpowiedzialności obywateli za bezpieczeństwo przestrzeni publicznej, w tym w ruchu drogowym, co jest również od kilku lat priorytetem pracy polskiej Policji. Dzięki takim kampaniom, ale także pracy wielu służb, w tym również Policji, stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym z roku na rok poprawia się.
Kampania potrwa do końca roku.
Szczegóły kampanii i pliki do pobrania znajdują się na stronie www.policja.pl
Oficer prasowy KMP w Świnoujściu
st. asp. Beata Olszewska