Strona główna » O finansowanie przepraw promowych

O finansowanie przepraw promowych

by Daniel SZYSZ

Co z finansowaniem przepraw? Starczy nam pieniędzy na ich utrzymanie do końca tego roku? Czy nowa organizacja przepraw nie podrożyła kosztów ich utrzymania? Było dużo przypadków, że promy w centrum odpływały prawie puste. To nie kosztowało? Ile pieniędzy wydano już na utrzymanie przepraw w tym roku? Ile planujecie wydać? Ile wydano w ub. roku i 2 poprzednich latach?
Dzięki staraniom Prezydenta Miasta Janusza Żmurkiewicza w 2008 roku rząd podwyższył kwotę subwencji na utrzymanie przepraw promowych z 19,3 do 22 mln złotych. Dziś te pieniądze już jednak nie wystarczają. Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Powyższe powoduje, że Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług. Należy podkreślić, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Według szacunków Żeglugi Świnoujskiej, środki niezbędne do utrzymania obu na poziomie zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują na kwotę 31 – 32 milionów złotych.
Zmiana regulaminu przepraw nie miała wpływu na wzrost kosztów ich utrzymania. Po pierwsze, jednostki kursowały zgodnie z rozkładem, który od lat nie uległ zmianie. To oznacza, że ilość kursów nie uległa zwiększeniu, co wiązałoby się chociażby z większym zużyciem paliwa, a tym samym wzrostem kosztów. Po drugie, samo stwierdzenie, że było dużo przypadków kiedy promy kursowały puste jest nieprawdą. Podobnie, jak w przypadku przeprawy „Centrum” to, że zdarza się iż promy kursują nie w pełni obłożone, nie jest niczym nowym i wynika z tego, że w danym momencie na konkretny prom nie ma więcej chętnych, uprawnionych do przeprawy zmotoryzowanych, a nie z faktu zbyt dużej ilości kursów. Takie sytuacje nie zdarzają się jednak często. Na promach typu „Bielik” najczęściej – co zrozumiałe – występują w godzinach późno wieczornych i nocnych, kiedy ruch jest mniejszy.
Niezmienna od kilku lat kwota rządowej subwencji powoduje, że coraz więcej do utrzymania przepraw zmuszone jest dokładać Miasto ze swojego budżetu. Nikt przecież nie wyobraża sobie, aby promy przestały pływać z powodu braku środków.
W 2011 roku, oprócz środków z subwencji, na utrzymanie obu przepraw promowych wydatkowano z budżetu miasta 5,9 mln złotych. W 2012 była to kwota 7 mln złotych, w 2013 – 5,56 mln złotych, a w bieżącym 2014 zaplanowano 4,8 mln złotych. Do tych kwot należy doliczyć jeszcze 6 mln złotych wydatkowanych na remont promu „Karsibór II” w 2013 roku.
Niestety, dotacja na remont kolejnego z Karsiborów była o 2 miliony niższa od wnioskowanej.
Na przełomie roku, podobnie jak w poprzednich latach, miasto złoży do wniosek o przyznanie z rezerwy budżetowej przynajmniej 4 mln złotych więcej, niż wynosi dotychczasowa kwota subwencji. Mamy nadzieję, że tym razem zostanie rozpatrzona pozytywnie.



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska