Strona główna » Samorząd Świnoujścia: dokończenie drogi S3 to priorytet

Samorząd Świnoujścia: dokończenie drogi S3 to priorytet

by Daniel SZYSZ

Radni Rady Miasta Świnoujście oraz Prezydent Miasta Świnoujście zaapelowali do Premier Rządu Ewy Kopacz o przesunięcie budowy drogi ekspresowej S 3 na odcinku Szczecin – Świnoujście z listy rezerwowej na listę projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane do 2020 roku. Chodzi o kontynuację budowy drogi ekspresowej S 3, a konkretnie o odcinek o długości 70,9 km ze Szczecina do Świnoujścia.
W aktualnie konsultowanym przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju „Programie Budowy Dróg krajowych na lata 2014 – 2020” odcinek ten znalazł się dopiero na 7. pozycji listy rezerwowej inwestycji drogowych, które mają być realizowane przez najbliższe lata. To zdaniem świnoujskiego samorządu stawia kontynuacje budowy S 3 praktycznie na straconej pozycji.
– Przedsięwzięcie to zostało wskazane jako kluczowe, absolutnie najważniejsze i niezbędne dla rozwoju regionu, a z powodów strategicznych, winno być uznane za priorytet dla Polski – twierdzą świnoujscy samorządowcy w apelu do pani premier.
– Mamy za tym konkretne, poważne argumenty – dodaje prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jesteśmy przekonani o ich słuszności i stąd też nasz apel do pani premier. Wierzymy, że stanowisko rządu zostanie zmienione i droga S 3 zostanie przeniesiona z rezerwowej na główną listę inwestycji, które będą faktycznie zrealizowane.
W swoim apelu do pani premier samorządowcy 6 powodów, argumentów, które przemawiają do kontynuacją S 3 w obecnej perspektywie finansowej UE:
1. Zadanie to, jako pierwsze i strategiczne zostało ujęte w kontrakcie terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego – jest to zakończenie w północnej Polsce międzynarodowego szlaku komunikacyjnego E 65, elementu stanowiącego sieć bazową TEN-T ciągu drogowego Czechy – Lubawka – Legnica – Szczecin – Świnoujście – Skandynawia; jest zgodne z fundamentalnymi zasadami spójności polityki transportowej Unii Europejskiej.
2. Zadanie jest niezbędne i konieczne dla zapewnienia rozwoju i funkcjonowania Portów w Szczecinie i w Świnoujściu – zadania dla obu Portów wytycza Strategia rozwoju opracowana do 2027 roku wskazująca przede wszystkim rozwój infrastruktury portowej i zabezpieczenie na realizację tych zadań środków finansowych z poziomu Unii Europejskiej. W obrębie Portu w Świnoujściu to dalsza rozbudowa infrastruktury Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego (nowe nabrzeża i parkingi), budowa terminalu suchych ładunków i terminalu kontenerowego, co jest zgodne z przyjętym Dokumentem Implementacyjnym w zakresie projektów morskich i rozwoju platform multimodalnych zlokalizowanych w sieci bazowej.
3. Realizacja tego zadania zapewnia w jednakowym stopniu rozwój strategicznych polskich portów; przyjęcie do wykonania w projekcie Programu w perspektywie do 2020 roku jedynie drogi S 6 (odcinki do realizacji: Szczecin – Koszalin, Koszalin – Słupsk, Słupsk – Gdańsk, łącznie 328,6 km) bez jednoczesnej realizacji odcinka drogi S 3 Szczecin – Świnoujście, ogranicza dostępność drogową Portu w Świnoujściu do budowanej sieci połączeń krajowych. Planowana do budowy droga S 6 połączy wyłącznie Port w Szczecinie z Portem w Gdańsku i w Gdyni z pominięciem Portu w Świnoujściu, co będzie miało swoje negatywne oddziaływanie dla jego rozwoju. Wzmocnienie konkurencyjności czterech najważniejszych polskich portów morskich, w tym Portu w Świnoujściu, przewiduje przygotowany w grudniu 2014 r. przez Międzyresortowy Zespół ds. Polityki Morskiej strategiczny dokument – Polityka Morska Rzeczpospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).
4. Wykonanie tego ok. 70 km odcinka drogi S 3 zapewni również prawidłową realizacją planów spółek Polskiego LNG S.A. i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w zakresie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik oraz wykonywanie planowanych, dodatkowych usług, jak przeładunek LNG na mniejsze jednostki, w tym tankowanie statków napędzanych paliwem LNG w Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern samochodowych – co wiąże się z koniecznością dostosowania drogi do wymaganych parametrów drogi ekspresowej. Ta inwestycja jest niezbędnym elementem zapewniającym poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski.
5. Generalny Pomiar Ruchu 2010 we wskazanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad punkcie pomiarowym dla Świnoujścia (S 3 – dr. woj. 102) dokumentuje średniodobowy ruch pojazdów na poziomie 7 883 poj./dobę w 2010 roku. Nasze aktualne pomiary wykonane w oparciu o model GDDKiA wskazują, że SDR wynosi 10 402 poj./dobę w 2014 roku i wzrósł o blisko 32 % w ciągu 4 lat.
6. Droga krajowa nr 3 na odcinku Szczecin-Świnoujście w miejscach nieprzebudowanych ma znacznie ograniczone parametry techniczne, w tym częściowo bardzo zły stan techniczny, co przy wzroście natężenia ruchu już obecnie powoduje zatory i utrudnienia transportowe w ciągu całego roku.Zwiększający się ruch pojazdów ciężarowych, zwłaszcza TIR do i z Terminali Promowych, Terminala LNG oraz Portów Handlowego i Wojennego (Baza NATO) powoduje wręcz katastrofalną sytuację na tym odcinku drogi i już stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego mieszkańców regionu, turystów i kuracjuszy. Istotnym elementem tego zagrożenia może być wykluczenie komunikacyjne dla rozwoju turystyczno – uzdrowiskowego regionu północno – zachodniego Polski.

Tekst BIK UM Świnoujście



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska