Jednym z efektów podpisanej umowy będzie uruchomienie na zlecenie Województwa weekendowego połączenia ze Świnoujściem. W sezonie letnim ruszy „Błękitny”, który w niecałą godzinę dotrze do Międzyzdrojów. Połączenie będzie obsługiwał czteroczłonowy elektryczny zestaw trakcyjny „Impuls”, zakupiony w ramach projektu Zachodniej Grupy Zakupowej.
– To wspólny sukces, który jest wynikiem konstruktywnego podejścia obu stron do negocjacji – mówił marszałek Olgierd Geblewicz komentując podpisanie umowy na realizację przewozów pasażerskich ze spółką Przewozy Regionalne. – Ta umowa dojrzewała dość długo, bo wymagała doprecyzowania. Ale najważniejsze, że przy założonym budżecie udało się nam nie tylko zachować poziom świadczonych usług, ale też je rozszerzyć.
Dziś, 28 stycznia, została podpisana umowa pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a Spółką z o.o. „Przewozy Regionalne” o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, realizowanych w okresie od dnia 14 grudnia 2014 r. do dnia 12 grudnia 2015 r., wraz z umową dzierżawy taboru kolejowego. Przewozy pasażerskie są realizowane przez Operatora na terenie województwa zachodniopomorskiego oraz w ruchu transgranicznym.
Umowa i kondycja kolejowej spółki oraz plany jej restrukturyzacji były tematem spotkania marszałka województwa Olgierda Geblewicza z mediami. W briefingu wzięli ponadto udział: wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj, prezes Zarządu – dyrektor generalny spółki „Przewozy Regionalne” Tomasz Pasikowski oraz członek Zarządu spółki – dyrektor finansowy Wojciech Kroskowski.
– Zdawać się by mogło, że kilkugroszowe różnice w stawce za jeden pociągokilometr nie powinny być problemem, ale w makroskali to są już bardzo poważne pieniądze – tłumaczył istotę negocjacji Olgierd Geblewicz. Marszałek odniósł się też do planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. – Jest bardzo ciekawy i jego wdrożenie może wreszcie przerwać historyczne zadłużenie firmy – komentował. – Zależy nam na powodzeniu tego przedsięwzięcia, bo chcemy mieć partnera, który działa w oparciu o zdrowe filary ekonomiczne, stabilnego finansowo.
Jak wspomniał marszałek Olgierd Geblewicz, z władzami spółki podjęto rozmowy o deklaracji sformalizowania współpracy w dłuższym horyzoncie czasowym. – W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie panów prezesów Przewozów Regionalnych z radnymi z Komisji Gospodarki, Infrastruktury i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa. Wnioski ze spotkania posłużą do wypracowania decyzji kierunkowej co do założeń umowy wieloletniej – zapowiedział marszałek.
Prezes Tomasz Pasikowski podkreślał, że problem taboru w naszym województwie został wręcz wzorcowo rozwiązany. Nawiązując do sytuacji i planów spółki, przypomniał, że ten rok będzie dla jego firmy przełomowy. Plan, który został przedstawiony w ubiegłym roku, zakłada fundamentalne zmiany. Propozycja 5-letnich umów z regionami, zawieranych z każdym odrębnie, jest kluczowa dla skutecznego zarządzania spółką. – Nie ma więc obaw, że będzie jedna stawka dla wszystkich – uspokajał. – Województwo Zachodniopomorskie ze swoimi 14,38 zł za pociągokilometr, co plasuje je poniżej średniej regionalnej, może na tej bazie planować przyszłe wydatki.
Przewozy Regionalne z roku na rok poprawiają swój wynik finansowy, ale konieczne jest oddłużenie i pozyskanie inwestora strategicznego (realne jest wejście do spółki Agencji Rozwoju Przemysłu) plan restrukturyzacyjny może się nie powieść. – Gdyby nie spłata starych zobowiązań, już dziś bylibyśmy na plusie – stwierdził prezes Pasikowski.
Dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału PR Andrzej Chańko przekazał wiadomość o rozpoczęciu przez spółkę rozbudowy lokomotywowni w Kołobrzegu, która serwisuje tabor Województwa.
Info.www.wzp.pl