Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku. Jego likwidacja odbywa się na podstawie m.in. Rezolucji Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki oraz „Rządowego Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002 – 2032” przyjęty przez Radę Ministrów RP w dniu 14 maja 2002 r.
– Średnia ilość wyrobów azbestowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca Świnoujścia jest wielokrotnie niższa, niż średnia krajowa. Co nie oznacza, że nie ma go wcale.- mówi Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia – Najwięcej na obiektach gospodarczych, na terenie ogródków działkowych, ale zdarza się również na budynkach mieszkalnych. Z przeprowadzonej w 2011 roku inwentaryzacji wynikało, że w całym Świnoujściu znajdowało się około 600 ton tej trującej substancji. Aktualnie w wyniku przeprowadzonej przez miasto akcji jest to około 500 ton.
Akcję usuwania azbestu w 2014 roku wykonywała ją firmą EXITO Grzegorz Marek z Gorzowa, w okresie od 4 sierpnia do 6 października.
Umowa obejmowała dwa zadania: demontaż pokryć dachów, transport, unieszkodliwienie – zdemontowano 21,14 ton pokryć azbestowych i transport wyrobów azbestowych zgromadzonych „luzem”; odebrano z posesji 28,24 tony azbestu. Łącznie usunięto z terenu Miasta 49,38 ton (tj. ok. 2707 m2).
Usunięto wyroby azbestowe głównie z ogrodów działkowych, z posesji prywatnych, a także Zespołu Szkół Publicznych z Oddziałami Integracyjnymi nr 4.
Całe zadanie finansowane było z dotacji pozyskanej na ten cel z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
W tym roku Miasto Świnoujście już po raz trzeci przystępuje do przygotowywania wniosku o dotację ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, na realizację w 2015 r. zadania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.
Dotacją mogą zostać objęte zadania z zakresu: demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, ujętych w „Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Miasto Świnoujście”, z nieruchomości których właścicielami są: jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe.
Po otrzymaniu dotacji, Gmina Miasto Świnoujście wyłoni, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych wykonawcę, który na podstawie umowy zawartej z Miastem będzie dokonywał demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest ze zgłoszonych nieruchomości.
Realizacja zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest planowana jest w III i IV kwartale 2015 r.
Zainteresowane osoby, które chciałyby zgodnie z przepisami ochrony środowiska usunąć ze swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest, mogą w terminie do dnia 30 kwietnia 2015 r. składać wnioski o przyznanie usługi w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, wraz z wymaganymi załącznikami, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5.
Druk wniosku można pobrać w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5, w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa, przy ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1 oraz ze strony internetowej www.swinoujscie.pl.
W 2015 r. wnioski o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest mogą składać bezpośrednio do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie również przedsiębiorcy (druki wniosków można pobrać ze strony internetowej www.wfos.szczecin.pl zakładka Azbest).
Informacje i kontakt:
Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa, ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1,pok. 203, tel. 91 327 86 41