Strona główna » Nowe dowody osobiste. Jakie zmiany?

Nowe dowody osobiste. Jakie zmiany?

by Daniel SZYSZ

Od 1 marca 2015 będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego obsługiwany przez System Rejestrów Państwowych. Wśród zmian znalazło się między innymi usunięcie adresu zameldowania, zeskanowanego podpisu posiadacza dokumentu oraz danych dotyczących wzrostu i koloru oczu.

Nowy dowód nie będzie zawierał już informacji o adresie zameldowania obywatela. Stanie się tak, ponieważ dowód osobisty jest dokumentem tożsamości, a dane teleadresowe nie stanowią o tożsamości osoby posługującej się dokumentem. Co więcej, dzięki usunięciu tego typu informacji, nie będzie istniała konieczność wymieniania każdorazowo dokumentu z powodu zmiany meldunku.

W nowym wzorze dowodu osobistego, zrezygnowano również z wszelkich danych, które nie są niezbędne albo podlegają subiektywnej ocenie obywatela lub urzędnika. Od 1 marca br. w dokumencie tożsamości nie znajdziemy informacji o kolorze oczu czy wzroście jego posiadacza. Nowy dokument nie będzie również zawierał zeskanowanego podpisu jego posiadacza.

Następna zmiana dotyczy fotografii, która znajdzie się na dokumencie. Od 1 marca br., przy wyrabianiu dowodu osobistego, wykorzystywane będzie zdjęcie, takie samo jak to, które dziś obowiązuje w przypadku paszportu. Obywatel, który będzie składał wniosek o wydanie dowodu osobistego, będzie musiał pamiętać, iż zdjęcie powinno zostać wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Według nowych przepisów prawa, które wejdą w życie 1 marca 2015 r., osoba zobowiązana do posiadania dowodu osobistego będzie mogła samodzielnie złożyć wniosek na 30 dni przed osiągnięciem pełnoletniości (18 lat).

Format i wymiary dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Dokument będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5 roku życia, który będzie ważny przez okres 5 lat. Nie będzie natomiast dowodów osobistych wydawanych bezterminowo dla osób, które ukończyły 65 rok życia.
Co ważne – dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie istniała konieczność wymiany ważnych dowodów osobistych, z powodu wejścia nowego wzoru dokumentu.

Dodatkowo, nowe dowody osobiste zostaną wyposażone w szereg zabezpieczeń – m.in. dwukrotnie powtórzone zdjęcie posiadacza, mikrodruki, tłoczenia oraz użycie specjalnych farb. Wszystko to ma na celu utrudnienie potencjalnego sfałszowania dokumentu. Na dowodzie osobistym znajdą się również informacje o polskim obywatelstwie oraz opisy poszczególnych pól w języku angielskim.

Warto wiedzieć, iż wniosek o wyrobienie dowodu osobistego, będzie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy – niezależnie od meldunku. Natomiast gotowy dokument, będziemy musieli odebrać w tym samym urzędzie, w którym złożyliśmy wniosek o jego wyrobienie. Wszystko to będzie możliwe, dzięki utworzeniu Systemu Rejestrów Państwowych.
Podobnie jak do tej pory, wyrobienie dowodu osobistego nie będzie wiązało się z opłatami – nowy dokument również dostaniemy za darmo.

Zaświadczenia wydawane z akt ewidencji ludności.

W związku z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności – z akt ewidencji ludności wydawane będą :

1. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały – organ dokonujący zameldowania na pobyt stały, po dokonaniu tej czynności, wydaje osobie, z urzędu, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały (art.32 ust.1). Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania. Zaświadczenie to nie podlega opłacie skarbowej, natomiast każde kolejne wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały o tożsamej treści (bez zmiany miejsca zameldowania) podlega opłacie w wysokości 17zł. jako wydane na wniosek;

2. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy – organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (art.32 ust.2). Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednakże nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, jako wydane na wniosek podlega zawsze opłacie skarbowej w wysokości 17zł.

Powyższe nie wyklucza wydawania zaświadczeń (w tym np. o wymeldowaniu), na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego. W takim przypadku wydanie zaświadczenia następuje na wniosek osoby i podlega opłacie skarbowej w wysokości 17zł.

Zmiany w Urzędach Stanu Cywilnego

Zawarcie małżeństwa poza urzędem stanu cywilnego, nadanie dziecku obcobrzmiącego imienia oraz podłączenie wszystkich gmin do Systemu Rejestrów Państwowych – takie zmiany czekają mieszkańców Świnoujścia już od 1 marca 2015 r. Zmiany spowodowane są nowelizacją ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Ślub poza USC

Od 1 marca 2015 r. możliwe będzie zawarcie małżeństwa poza Urzędem Stanu Cywilnego. W myśl nowych przepisów prawa, za zorganizowanie takiej uroczystości przyszli małżonkowie, będą musieli wnieść opłatę dodatkową w wysokości 1000 zł (oraz opłatę za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84 zł.). Zmiany w przepisach są odpowiedzią na potrzeby par, które coraz częściej zwracały się z prośbą o udzielenie ślubu poza siedzibą Urzędu Stanu Cywilnego.

Nowelizacja ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, umożliwi zawieranie małżeństwa poza urzędem. Jednak musi być to miejsce, które gwarantuje nie tylko zachowanie powagi i doniosłości ceremonii, ale również bezpieczeństwo wszystkich jej uczestników.

Para, które będzie chciała skorzystać z nowej możliwości powinna złożyć wniosek do kierownika wybranego urzędu stanu cywilnego (zawierający informację o miejscu uroczystości, jej dacie oraz godzinie) i ponieść dodatkową opłatę. Samo złożenie wniosku nie jest jednak gwarantem wyrażenia zgody na tego typu uroczystość przez kierownika USC.

Obecnie przepisy pozwalają na zawarcie małżeństwa poza urzędem, ale jedynie w szczególnych przypadkach (np. gdy jedno z przyszłych małżonków przebywa w szpitalu lub w zakładzie karnym).

Nadawanie obcobrzmiącego imienia

Od 1 marca br. roku możliwe będzie również nadawanie dzieciom imion obcego pochodzenia. Będzie to spore udogodnienie na przykład dla małżeństw mieszanych czy też imigrantów, którzy uzyskują obywatelstwo polskie.

Wciąż jednak będzie obowiązywał przepis mówiący, że dziecku można nadać maksymalnie dwa imiona. Rodzice przy wyborze imienia będą także musieli pamiętać, że imię, które nadają swojemu dziecku, nie może być zdrobniałe, uwłaczające ani ośmieszające. Decyzja o tym czy zaproponowane przez rodziców imię spełnia wymagania przewidziane przez przepisy należy do kierownika USC.

System Rejestrów Państwowych – ułatwienie w obiegu dokumentów

Od 1 marca 2015 r. kierownik Urzędu Stanu Cywilnego będzie miał obowiązek prowadzenia elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw oraz zgonów, do którego będą miały dostęp wszystkie Urzędy Stanu Cywilnego w całym kraju.

Co ważne, od tego dnia, możliwe będzie odebranie tego typu dokumentu w dowolnym USC na terenie całego kraju – adres zameldowania nie będzie już zobowiązywał nas do korzystania z usług konkretnej placówki.

Jednakże na samym początku działania Systemu, obywatele muszą liczyć się z pewnymi niedogodnościami, ponieważ nie od razu rejestr będzie zawierał wszystkie dane i tym samym trzeba będzie go uzupełnić przepisując do niego stare akty. W pierwszym okresie działania, czas na oczekiwania na wydanie dokumentu dla mieszkańców danego miasta będzie wynosił 7 dni, natomiast dla osób z poza niego – 10 dni. Z czasem, baza będzie sukcesywnie uzupełniana i tym samym skróci się czas oczekiwania na poszczególne dokumenty.

Pozostałe zmiany

Dodatkowo, by ułatwić obywatelom funkcjonowanie, w świetle nowych przepisów odchodzi się również od wydawania decyzji administracyjnych. Tego typu działania zostaną zastąpione poprzez czynności w uproszczonej formie.



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska