Więcej patroli SOK, kamery na torach, dodatkowe informacje w szkołach, współpraca z policją – PLK wzmacnia działania zapobiegające przechodzeniu przez tory w miejscach niedozwolonych. Ponad 70 % wypadków na torach wynika z nieostrożności i łamania przepisów bezpieczeństwa przez pieszych wchodzących pod pociąg. Tylko w dwóch miesiącach 2015 r. w Polsce takich zdarzeń było 52, w tym 3 na Mazowszu.
Skutki lekkomyślności na torach to oprócz niepotrzebnych tragedii także utrudnienia w ruchu pociągów, sięgające nawet kilkunastu godzin. To również koszty, które wynikają one z angażowania służb ratunkowych, policji, prokuratury, zespołów technicznych i dodatkowego personelu kolejowego.
Nawet 240 razy w roku kolejarze wprowadzają specjalną organizację ruchu, objazdy i komunikację zastępczą po wypadkach z winy nieostrożnych pieszych. Każde zdarzenie to zatrzymanie od jednego do kilkunastu pociągów. Pomimo dodatkowych informacji i komunikacji zastępczej – dla setek pasażerów to przerwana lub utrudniona podroż.
8 marca wypadek z pieszym przechodzącym przez tory w miejscu niedozwolonym w Pruszkowie opóźnił 19 pociągów na prawie 1200 minut. Przerwa w ruchu trwała 3 godziny. Wypadek utrudnił podróż prawie dwóm tysiącom podróżnym.
– W 2015 r. ponad 2700 miejsc objęła szczególną obserwacją Straż Ochrony Kolei. Funkcjonariusze interweniowali prawie 900 razy, wystawili 250 mandatów karnych w skrajnie niebezpiecznych przypadkach. Piesi ignorują bezpieczne przejścia, wybierają skróty, zeskakują z peronów na tory. Wstrząsający jest widok, gdy matka prowadzi przez tory dzieci. Takim sytuacjom przeciwdziałają nasze patrole. Obok linii kolejowych pracują m.in. zespoły wyposażone w mobilne centra monitoringu z przenośnymi kamerami – mówi st. insp. Paweł Boczek rzecznik prasowy SOK.
Rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii kolei. Liczba wypadków na przejazdach spadła o 14% – spadła też liczba zabitych i rannych. Cały czas jednak poważny problem stanowią osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych.
Polskie Linie Kolejowe w ramach prowadzonych na terenie całego kraju inwestycji modernizują istniejące przejazdy kolejowe podwyższając ich standard bezpieczeństwa. W 2014 roku zmodernizowanych zostało prawie 550 takich miejsc – w tym roku planowanych jest do przebudowy ponad 700 kolejnych.
W 2014 roku funkcjonariusze SOK wystawili w sumie prawie 2000 mandatów karnych na łączną kwotę prawie 100 000 złotych. Wylegitymowali ponad tysiąc osób, ponad 4000 pouczyli – w 250 przypadkach skierowali sprawy do sądu. SOK przeprowadziła ponad 700 spotkań z uczniami szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich.
Od 10 lat trwa kampania społeczna PLK Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Prowadzone w jej ramach konferencje, szkolenia, działania obok linii kolejowych, zwracają uwagę na właściwe zachowania pieszych. Dajemy też możliwość zgłaszania „dzikich przejść” – za pośrednictwem strony www.bezpieczny-przejazd.pl lub kontaktując się z całodobowym numerem alarmowym SOK 22 474 00 00.
Statystyka:
• Styczeń-luty: 52 zdarzenia, 35 ofiar, 15 ciężko rannych
• Styczeń-luty: opóźnienia ponad 330 pociągów na prawie 13 tysięcy minut (216 godzin).
• 2014 rok na Mazowszu: 32 zdarzenia, 23 ofiary, 7 ciężko rannych
• Styczeń-luty na Mazowszu: 3 zdarzenia, 3 ofiary, 1 ciężko ranna
Info. www.kgsok.pl