Strona główna » „Szóstka” walczy z hałasem

„Szóstka” walczy z hałasem

by Daniel SZYSZ

Na początku dekoncentruje i męczy, potem drażni i powoduje wybuchy złości, a w konsekwencji jest efektem gorszych wyników w nauce.
Hałas jest jednym z największych problemów w polskich szkołach, który doskwiera zarówno uczniom jak i nauczycielom.
Podczas przerw stopień natężenia dźwięku dochodzi nawet do 110 dB – informują naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. To tyle, ile emituje pracujący młot pneumatyczny.
Pod wpływem hałasu wyraźnie spada koncentracja uczniów i nawet do prawidłowo słyszących dzieci nie dociera część informacji, przekazywanych przez nauczyciela. Dodatkowo gorzej się uczą i mają uboższe słownictwo. Badania audiologiczne potwierdziły także, że szkolny jazgot podnosi ciśnienie krwi, co wywołuje u niektórych dzieci niepokój i płacz, u innych zaś wyzwala agresję. Dodatkowo częste przebywanie w nadmiernym hałasie wpływa także na stan zdrowia – może trwale uszkodzić słuch.

szóstka

W Szkole Podstawowej nr 6, w ramach profilaktyki i promocji zdrowia, została przeprowadzona akcja „Kwiecień – miesiącem walki z hałasem w naszej szkole”.
Celem akcji było przedstawienie uczniom źródeł hałasu, uświadomienie jak hałas szkodzi naszemu zdrowiu oraz wypracowanie sposobów ograniczenia hałasu w szkole.
Pomysłodawcą i koordynatorem programu była Beata Tysowska – nauczyciel muzyki. Zapoznała uczniów i nauczycieli z celami przedsięwzięcia i przedstawiła uczestnikom zadania zaplanowane na najbliższy miesiąc.
Dzięki prężnej współpracy dyrekcji, grona pedagogicznego i uczniów udało się wdrożyć wiele sposobów walki z hałasem.
* Dokonano pomiarów hałasu w czasie przerw decybelomierzem.
* Wykonano gazetkę na korytarzu szkolnym pod hasłem „Pokochaj ciszę”.
* W każdej klasie przeprowadzono pogadankę i zaprezentowano multimedialny pokaz
p.t. „Hałas – niewidzialny wróg”; dzieci dowiedziały się jakie są źródła hałasu, które dźwięki są szkodliwe, jak hałas wpływa na ich zdrowie i w jaki sposób sami mogą zadbać o warunki do nauki i zabawy w szkole
* Uczniowie pod okiem nauczycieli, ułożyli hasła, wierszyki, wykonali ulotki, plakaty i prace plastyczne dot. szkodliwości hałasu oraz promujące ciszę; prace dzieci można było oglądać na szkolnych korytarzach.
* W młodszych klasach nauczyciele przeprowadzili zabawy relaksacyjne i wyciszające.

szóstka
* W klasach starszych odbył się konkurs na najbardziej zdyscyplinowaną klasę; uczniowie byli bacznie obserwowani i oceniani przez nauczycieli podczas przerw, po dzwonku i w czasie lekcji.
* Umożliwiono dzieciom spędzanie czasu na świeżym powietrzu, poprzez otwarcie wybiegu i boiska podczas wszystkich przerw i zorganizowanie w związku z tym dodatkowych dyżurów nauczycieli.
* W ramach akcji, wiele klas odbyło wycieczki do Parku Zdrojowego w poszukiwaniu „dobrych dźwięków”.
Zmiana nawyków i samokontrola to procesy długofalowe i trudne. Mamy nadzieję, że wszystkie działania i wiedza, którą nabyli uczniowie, przyczyni się do zmniejszenia hałasu w szkole i będzie procentowała w przyszłości. Jedno jest pewne, że walka z tym problemem nie może skończyć się na jednorazowej akcji.



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska