Za nami przedostatni koncert XVII Festiwalu. Tym razem w wykonaniu wirtuoza gry organowej Andrzeja CHOROSIŃSKIEGO. Jeszcze przed rozpoczęciem koncertu spora grupa osób podeszła do mistrza prosząc by zagrał ich ulubiony utwór J.S. Bacha. Maestro spełnił prośbę , zmienił program i zamiast Symfonii z Kantaty BWV 29, rozpoczął koncert Toccatą d-moll tego wielkiego kompozytora epoki baroku, czym wzbudził entuzjazm publiczności.
Zupełnie inna w klimacie była kolejna kompozycja J.S. Bacha – wieloczęściowa, wariacyjna Partita chorałowa „O Gott du frommer Gott”. Delikatna, zróżnicowana w dźwiękach, jakby wyciszona, ciepła w brzmieniu, ukazała znakomitą technikę gry mistrza. W podobnym klimacie brzmiało piękne, melodyjne Rondo a-moll W. A. Mozarta. Gromkimi brawami dziękowano za fantastycznie zagrany Marsz z opery „Joanna d’Arc” Ch. Gounoda. Było jeszcze Preludium, fuga i wariacje C.Francka, a finałem koncertu Toccata G-dur T. Dubois zagrana z młodzieńczą fantazją, co publiczność nagrodziła owacyjnymi oklaskami. Wspaniały koncert, po którym długo mistrz rozmawiał z publicznością. A co po koncercie mówiła publiczność?
Pani Ewa z Warszawy – „byłam mile zaskoczona zmianą programu i wykonaniem Toccaty i fugi Bacha. Absolutny klasyk, który wprowadził mnie w fantastyczną atmosferę ciepłego brzmienia organów. Ogromne wrażenie na mnie wywarło też wykonanie Marsza z opery „Joanna d’dArc”, którego wcześniej nie miałam przyjemności usłyszeć w wersji organowej. Ten koncert to niezapomniane przeżycie i już z niecierpliwością czekam na koncert finałowy”.
Pan Antoni z Poznania – miałem inne plany na wieczór, jednak gdy na plakacie przeczytałem, że będzie Pan grał, oczywiście wybrałem Pana koncert i nie zawiodłem się. Dziękuję”.
Pani Barbara ze Szczecina – „dziękuję profesorze za cudowną atmosferę koncertu, cieszę się, że mogłam posłuchać gry mistrza. Przyjeżdżam na Pana koncert w przyszłym roku”.
Tekst. MP, foto JP