Tunel pod Świną – czytelnik pyta, rzecznik odpowiada. Wasza informacja

Wczoraj , na adres info@e-swinoujscie.pl otrzymaliśmy maila od czytelnika, w którym zawarł on kilka pytań odnośnie budowy tunelu pod Świną.
Pytania czytelnika przekazaliśmy do Magistratu skąd dziś otrzymaliśmy obszerną odpowiedź , całą korespondencję publikujemy poniżej.
– CZY w wypadku budowy tunelu 2- dwie nitki nadal będzie czynny prom w Karsiborze. Kiedy planowane jest zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie robót związanych z budową tunelu. Czy będzie wykorzystane urządzenie do wierceń , które wykonało tunel pod Martwą Wisłą?
Pozdrawiam.

Odpowiedź :
– Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów
budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, ministerstwa infrastruktury i rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających – m.in. Urzędu Morskiego i
jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach
2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ,ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia
komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia.

Aktualnie włoska firma Technital S.p.A. za kwotę 2,089 mln złotych opracowuje program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. To dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” i ma być gotowy do końca roku. Koszt wykonania zadania będzie w 85 procentach
współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013. Według założeń Świnoujski tunel ma posiadać jedną nitkęprzepustową i jest to związane między innymi z kosztem jego budowy i eksploatacji.

Szacujemy, że koszt budowy tunelu może wynieść około 780 mln zł; jego bieżące utrzymanie 5-6 mln. Utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy. Zadanie to spadnie na Miasto.

Kiedy rozpocznie się sama inwestycja? To pytanie powinno zostać skierowane do decydentów w stolicy. Miasto choć może partycypować w kosztach budowy tunelu, samo nie udźwignęłoby całości finansowania inwestycji.

Robert Karelus

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------