Strona główna » Wodowanie ORP KORMORAN

Wodowanie ORP KORMORAN

by Daniel SZYSZ

Wodowanie ORP KORMORAN

Dzisiaj, piątek 4 września, w Gdańsku miała miejsce uroczystość wodowania oraz chrztu pierwszego z trzech budowanych dla Marynarki Wojennej nowoczesnych niszczycieli min projektu KORMORAN II. Po wodowaniu zacznie się wyposażanie jednostki – montaż uzbrojenia, systemów rozpoznania i łączności – jednostka ma wejść do służby pod koniec 2016 roku.

W dzisiejszej uroczystości uczestniczyli m.in. Prezes Rady Ministrów Ewa Kopacz, Minister Obrony Narodowej Tomasz Siemoniak, Dowódca Generalny RSZ gen. broni Mirosław Różański, Inspektor Marynarki Wojennej wiceadm. Marian Ambroziak, a także Dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirał Jarosław Zygmunt. To właśnie 8.FOW jest przyszłym użytkownikiem „Kormoranów II”. Matką chrzestną jednostki została Maria Karweta, wdowa po admirale floty Andrzeju Karwecie, który zginął w katastrofie smoleńskiej, a dowódcą kmdr ppor. Michał Dziugan. Premier Ewa Kopacz podkreśliła, że Maria Karweta jest wyjątkową osobą, a wodowanie i chrzest są okazją do oddania hołdu admirałowi.
Do głównych zadań wodowanego dzisiaj okrętu będzie należało: poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja oraz niszczenie min morskich, przeprowadzanie jednostek pływających przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznawanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi nawodnymi platformami przeciwminowymi – trałami samobieżnymi lub pojazdami holującymi sonary. Okręt będzie miał również możliwość stawiania min – zarówno pojedynczych jak i w zagrodach. Wodowany w dniu dzisiejszym okręt wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im admirała floty Andrzeja KARWETY 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Rok 2015 przejdzie do historii Marynarki Wojennej i polskiego przemysłu stoczniowego, bo po wielu latach, gdy nic się nie działo, mamy wodowanie po wodowaniu – ocenił w piątek wicepremier, minister obrony Tomasz Siemoniak w gdańskiej stoczni Remontowej Shipbuilding.

Program budowy okrętu pod nazwą Kormoran II ruszył w 2007 r. Zadanie jest prowadzone jako praca rozwojowa, polegająca na zaprojektowaniu i wybudowaniu prototypu nowoczesnego okrętu poszukiwania, identyfikacji, klasyfikacji i zwalczania min. Okręt ma działać na Bałtyku, Morzu Północnym i innych akwenach w misjach sojuszniczych. Kontrakt na projekt i budowę trzech jednostek tego typu podpisał we wrześniu 2013 r. Inspektorat Uzbrojenia z konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding. W jego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i Stocznia Marynarki Wojennej S.A.

Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman
Foto. Marcin Purman

————————————-

W historii Marynarki Wojennej były już dwa okręty o tej nazwie. Pierwszy ORP “Kormoran” był poradzieckim trałowcem redowym projektu 253Ł. W Polsce okręty tego projektu nazywano trałowcami typ Albatros lub Kormoran, a najpowszechniej – “kaczorkami”. Okręt został zbudowany w 1945 roku i służył w Marynarce Wojennej w latach 1946-1958. Drugi, nazwę ORP “Kormoran” i numer burtowy 616 otrzymał wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni trałowiec bazowy polskiej konstrukcji, projektu 206F. Okręt był czwartą jednostką tego typu i służył w Marynarce Wojennej w latach 1963-1993.



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Verified by MonsterInsights