„Tydzień Młodych Odkrywców” w Szkole Podstawowej nr 6 w Świnoujściu
W dniach 5-9 października w Szkole Podstawowej nr 6 odbył się „Tydzień Młodego Odkrywcy”. W tych dniach uczniowie mieli możliwość zgłębiania wiedzy poprzez samodzielne doświadczenia przyrodniczo-chemiczno-fizyczne oraz uczestnictwo w warsztatach przedmiotowych.
Organizacja „Tygodnia Młodego Odkrywcy” była jednym z projektów, jakie zgłoszono w ubiegłym roku do Budżetu Obywatelskiego 2015. Zdobył poparcie 563 mieszkańców. Zdobyte głosy okazały się jednak niewystarczające, aby został zakwalifikowany do realizacji w ramach BO 2015.
Prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz zdecydował jednak, że Tydzień Młodego Odkrywcy zostanie zrealizowany w budżetu miasta.
- Projekt zakładał ciekawe, niestandardowe poprowadzenie lekcji z różnych przedmiotów, które przedstawiają różne dziedziny nauki przede wszystkim od strony praktycznej – dodaje zastępca prezydenta Paweł Sujka. – To doskonały sposób, aby pokazać młodszemu pokoleniu, że na przykład fizyka czy biologia wcale nie muszą być nudne czy trudne. Przeciwnie. Takie zajęcia wzbudzają ciekawość w młodych ludziach.
-
To był wyjątkowy tydzień w naszej szkole, który na długo pozostanie w pamięci nie tylko naszych uczniów, ale również z innych świnoujskich placówek – dodaje dyrektor SP nr 6 Hanna Kubacka. – Dziękujemy prezydentowi Januszowi Żmurkiewiczowi, bo bez wsparcia miasta, nie bylibyśmy w stanie tego zorganizować.
Dla uczniów z klas I-III zajęcia prowadziła pani Monika Olechnowicz – Krakowska z Celowego Związku Gmin w Nowogardzie. Podczas warsztatów dzieci zdobyły wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska, racjonalnej gospodarki odpadami – prawidłowej segregacji odpadów. Dodatkowo nauczyciele zorganizowali warsztaty plastyczno-techniczne dla szkół i przedszkoli. Dzieci z poznały technikę origami i z przyjemnością wykonały: jeża z papieru, stracha na wróble, motylki.
– Było nam bardzo miło gościć uczniów z SP 4, SP 9, SP 2, SP 1, STSG oraz z Przedszkola Miejskiego nr 1 i nr 3 – mówi Hanna Kubacka, dyrektor SP nr 6.
Dla uczniów z klas IV-VI odbyły się warsztaty prowadzone przez nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 6 z j. angielskiego, przyrody oraz matematyki. Omawiane zagadnienia były realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Warsztaty przyrodnicze:
- „Poznajemy tajemnice smaku” – warsztaty pełne ciekawych i zaskakujących informacji, oparte na degustacji produktów spożywczych. Przeprowadzając eksperymenty i degustacje, uczniowie dowiedzieli się jak działa zmysł smaku i zbadali wrażliwość swoich zmysłów.
-
„Młodzi odkrywcy na tropie … witaminy C” – co to są witaminy, dlaczego witamina C jest tak ważna dla naszego zdrowia? Czy witaminizowane cukierki rzeczywiście zawierają witaminę C i gdzie jest jej więcej w cukierkach, napojach czy owocach? Młodzi odkrywcy doświadczalnie sprawdzili, gdzie jest witamina C i w jakich produktach spożywczych jest jej najwięcej?
-
Odkrywamy tajemnice ciała człowieka – dzieci podczas lekcji zagłębiły się w tajniki ludzkiego ciała, miały okazję zobaczyć jak złożony i ciekawy jest organizm ludzki.
-
Mikroskopowanie. Uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie zasady mikroskopowania oraz pooglądać ludzkie tkanki oraz zwierzęce narządy.
Warsztaty matematyczne:
1.Rebusy – ćwiczenia na inteligencję.
2.W krainie figur przestrzennych wykonywanie siatek graniastosłupów oraz figur bez kleju.
3.Domino matematyczne – obliczanie miar kątów w trójkątach i czworokątach oraz miary kątów przyległych i wierzchołkowych.
Warsztaty j.angielski
- Czy nauka nowych słówek musi być trudna?
-
Journey to outer space through English czyli: Podróż w kosmos poprzez język angielski.
-
Atrakcje Londynu.
-
Utrwalenie słownictwa i gramatyki poprzez zabawę.
W dniach 6, 7 października do naszej szkoły przyjechali przedstawiciele Fundacji „Eureka” ze Szczecina. Zazwyczaj na wystawach niczego się nie dotyka, tutaj było inaczej. Tylko Ci, którzy włączyli się aktywnie w doświadczenia, mieli dużo radości i wynieśli z wystawy wiele wrażeń oraz pogłębili swoją wiedzę. Celem wystawy było jest zwrócenie uwagi na zjawiska, których nie zauważa się, mimo że towarzyszą nam w życiu codziennym. Wystawa przedstawiła je w taki sposób, że proste prawa fizyki wyglądały, jak ze świata magii. W kolejnych dwóch dniach odbyła się wystawa Centrum Nauki Kopernik „Eksperymentuj!”. Udostępnionych zostało 15 interaktywnych eksponatów z różnych dziedzin wiedzy, m.in. biologii, fizyki i matematyki. Własnoręcznie przeprowadzone eksperymenty pozwoliły dzieciom sprawdzić, jak szybko reagujemy na bodźce świetlne i dźwiękowe, ocenić koordynację wzrokowo-ruchową oraz przetestować swoją pamięć.
- To jakby naukowe wesołe miasteczko, gdzie w sposób zabawowy, poprzez działanie na prostych przyrządach, można wiele się nauczyć, doświadczyć, przeżyć – dodaje dyrektor Hanna Kubacka.
Miłośnicy kinematografii mieli możliwość sprawdzić, jak powstaje film, a zwolennicy łamigłówek zmierzyć się z zadaniami polegającymi na przykład na układaniu określonych kształtów z rozsypanych elementów.
Dodatkowo odbywały się angażujące publiczność pokazy naukowe „Muzyka”. Prezentowały one różnorodne aspekty muzyki i zachęcały do wspólnego muzykowania. Wraz z animatorami uczniowie zastanawiali się, jak powstają dźwięki, czym jest muzyka dla fizyka, a czym dla artysty. Na koniec wszyscy utworzyli orkiestrę i wspólnie odegrali melodię!
Info SP nr 6
Fot. BIK UM Świnoujście