W miniony piątek, po przejściu ostatnich kontroli inspekcji Urzędu Morskiego, prom „Karsibór I” powrócił z remontu w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Tuż przed godzina 18.00 jednostka dobiła do przystani nr 1 na przeprawie promowej „Centrum”. Jeszcze w tym miesiącu jednostka wejdzie do normalnej eksploatacji. Na razie trwa szkolenie załóg. Remont trwał od lutego tego roku.
„Karsibór I” została zbudowany w 1977 roku i od tego czasu nie przeszedł tak poważnego remontu. Najważniejszym jego elementem był remont siłowni wraz z wymianą napędu. Oprócz siłowni wymieniony został pulpit sterowniczy w sterówce, na pokładzie położony nowy asfalt, do tego kafelki w pomieszczeniu dla pasażerów. Cały prom został też pomalowany.
Zgodnie z kontraktem pierwotnie jednostka miała wrócić do Świnoujścia 20 czerwca 2015 r. Jednak z uwagi na przedłużający się z winy stoczni remont, termin ten przedłużono do 6 października 2015 r. Wtedy też podpisano końcowy protokół. W stocznie prom przeszedł jeszcze niezbędne kontrole Urzędu Morskiego i dopiero mógł wypłynąć w drogę do macierzystego portu.
Ostateczny koszt remont będzie znany po końcowym rozliczeniu kontraktu.
Zgodnie z umową miał wynieść 14,9 mln złotych, z czego 5,5 mln złotych pochodzi z rezerwy budżetowej państwa. Resztę dołożyły miasto. Jednak z uwagi na opóźnienie w zakończeniu prac, zgodnie z kontraktem, Miasto ma prawo naliczyć kary w wysokości prawie 15 tys. złotych za każdy dzień zwłoki.
To druga jednostka typu „Karsibór” obsługujących ogólnodostępną przeprawę promową „Centrum”, która poddana została gruntownemu remontowi. W 2012 roku, jako pierwszy, podobnemu remontowi poddany został „Karsibór II”. Podobnie jak teraz, przetarg na jego wykonanie wygrała MSR „Gryfia”. Koszt wyniósł wówczas niecałe 13 mln złotych, z czego 7 mln złotych miasto otrzymało z rezerwy budżetowej państwa. Zakończenie remontu „Karsibora II” nastąpiło wiosną 2014 roku.
Tekst BIK UM Świnoujście