Strona główna » Tunel w Świnoujściu: Trwa zaklinanie rzeczywistości – czary mary wydamy kolejne miliony

Tunel w Świnoujściu: Trwa zaklinanie rzeczywistości – czary mary wydamy kolejne miliony

by Daniel SZYSZ

Jak informują urzędnicy – wciąż trwają prace nad „powstaniem” stałego połączenia w Świnoujściu

Aktualnie włoska firma Technital S.p.A. za kwotę około 2 mln złotych opracowuje program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. To dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” i ma być gotowy do końca roku. Dokument w swym założeniu miał być podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji oraz tego, jaka i czy w ogóle będzie niezbędna w tym partycypacja finansowa Miasta. Jego opracowanie zostało sfinansowane w 85 % ze środków urzędu marszałkowskiego.

Dziś sytuacja – jeżeli chodzi o decyzje rządowe odnośnie priorytetów inwestycyjnych w kraju, zakresu ich finansowania – prawdopodobnie ulegnie zmianie. Mamy nadzieję – czytając chociażby medialne wypowiedzi przedstawicieli nowej opcji rządzącej – że sprawa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin stanie się jednym z tych priorytetów.
Czekamy na to bardzo długo. Jesteśmy przygotowani do realizacji tej inwestycji. Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych.

Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, ministerstwa infrastruktury i rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających – m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA.

Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami, ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia. Koszt wykonania tych dokumentów wyniósł około 1,4 mln złotych i został w większości sfinansowany ze środków zewnętrznych.

 

 



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska