Marina grodzka czeka na żeglarzy
Taniej dla armatorów szczecińskich?
Przed nadchodzącym nowym sezonem nawigacyjnym i żeglarskim 2016 roku radni Szczecina zajmą się na najbliższej sesji Rady Miasta m.in. nowymi stawkami za postoje statków – towarowych, rybackich, turystycznych i pasażerskich, i za dzierżawę nabrzeży komercyjnych należących do miasta, jak Kanału Zielonego i Starówki, przy Bulwarach – Gdyńskim, Gdańskim, Piastowskim i Nadodrzańskim, Wyspy Puckiej, i innych.
Projekt określa również opłaty za korzystanie z miejskiego Portu Jachtowego na Wyspie Grodzkiej, gdzie stawka za postój jachtu za pierwsze 30 dni ma wynieść 5 zł za metr bieżący jednostki na dobę, dalej będzie malała – 4 zł za postój od 31 do 90 dni, i wreszcie 3,75 zł dziennie powyżej 91 dni postoju. Projekt uchwały zakłada ponadto, że mieszkańcy gminy Szczecin oraz osoby prawne mające swoją siedzibę w mieście, będąc właścicielami jednostki pływającej, mogą otrzymać zniżkę w wysokości 30 procent. Zwolnienia z opłat za postoje w Porcie Jachtowym mają także dotyczyć jednostek biorących udział w imprezach organizowanych przez miasto, jak Dni Morza, zloty żaglowców, finały „tolszipów”, itp., co ma się przyczynić do wzrostu atrakcyjności Portu Jachtowego dla żeglarzy szczecińskich, a także krajowych i zagranicznych, odwiedzających miasto.
Przypomnę, że nowa miejska szczecińska marina na Wyspie Grodzkiej, usytuowana naprzeciwko reprezentacyjnych Wałów Chrobrego, z basenem i pomostami cumowniczymi pomiędzy wyspą a historycznym nabrzeżem Starówka, na Łasztowni, z którą połączył marinę most zwodzony, miała gościć żeglarzy już w 2013 roku, ale dopiero w 2015 przyjęła pierwsze jachty, chociaż trwają jeszcze prace wykończeniowe w budynku głównym, na wyspie. Na zimę opustoszała, ale „zielone światło” na moście i widok z niego (na zdjęciach) zachęca do zacumowania tutaj wiosną. Tym bardziej, że stawki postojowe dla „swoich” mają być niższe, chociaż podobne są na innych przystaniach, jak wskazują już pierwsze komentarze, po opublikowaniu w „Kurierze Szczecińskim”. informacji o nowych opłatach. Poczekajmy do sezonu, zobaczymy jak nowa marina zostanie przyjęta przez krajowych i zagranicznych żeglarzy, głównie niemieckich, w drodze z Berlina na Bałtyk, jak wpisze się w szczeciński pejzaż żeglarski. Warto dodać, że nowa marina wpisuje się też w kompleksowy plan rewitalizacji i modernizacji nabrzeża Starówka i Łasztowni, gdzie już świetnie funkcjonuje Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia, i gdzie „przenosi się” nowe centrum starego morskiego Szczecina …
Tekst i zdjęcia: Wiesław Seidler