- Zainteresowanie sprawą budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ze strony rządowej jest duże. Świadczy o tym fakt drugiego już, w przeciągu niespełna miesiąca, spotkania Pani Prezydent Barbary Michalskiej w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, które odbyło się w miniony poniedziałek – informuje Robert Karelus rzecznik Prezydenta Świnoujścia
W spotkaniu, oprócz ministra Jerzego Szmita, tym razem uczestniczył również Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarewicz.
Rozmowy dotyczyły stanu zaawansowania prac oraz analizy dokumentacji będącej w posiadaniu miasta, niezbędnej do realizacji inwestycji.
Jak podkreślono w trakcie spotkania: to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejmie na siebie ciężar budowy tunelu, do czego obliguje ją podpisana z Miastem Świnoujście ,w 2007 roku, umowa.
Jak podkreśliła podczas spotkania Prezydent Barbara Michalska-Świnoujście od dawna jest gotowe na realizację tej tak długo oczekiwanej przez wszystkich inwestycji.
Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia.
Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ówczesnego ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Również na wniosek ministerstwa firma Technital S.p.A. opracowała program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. Miał to być dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” oraz stanowić podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji.
Już wkrótce planowane jest kolejne spotkanie w sprawie tunelu, być może tym razem już w Świnoujściu.
Info UM