Wojewoda podpisał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu
Wojewoda Zachodniopomorski 27 kwietnia 2016 r. wydał pozwolenie na użytkowanie Terminala LNG w Świnoujściu. Decyzja jest ważnym etapem w ostatecznym przygotowaniu inwestycji do komercyjnej pracy. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.
Wojewoda razem z prezesem Polskiego LNG i i prezydentem Świnoujścia pozują z podpisaną decyzją.
Pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG – wraz z odbiorem instalacji od Generalnego Realizatora Inwestycji i uzyskaniem pozostałych decyzji administracyjnych – umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury do 7, 5 mld m sześciennych.
W ostatnich tygodniach przeprowadzono na Terminalu LNG w Świnoujściu szereg testów eksploatacyjnych mających na celu weryfikację zgodności rzeczywistych parametrów procesowych instalacji z założeniami projektowymi i kontraktowymi.
Obecnie trwają ostatnie prace zmierzające do rozpoczęcia komercyjnego funkcjonowania Terminalu LNG w Świnoujściu. 6 kwietnia 2016 roku rozpoczęła pracę komisja odbiorowa, której zadaniem jest odbiór końcowy infrastruktury od Generalnego Realizatora Inwestycji (GRI) oraz przejęcie Terminalu LNG do eksploatacji przez służby techniczne Polskiego LNG S.A.
Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.
Uzyskano pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu
Wojewoda Zachodniopomorski w lipcu 2009 r. wydał decyzję o pozwoleniu na budowę terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu – część lądowa. Decyzja została wydana po przeprowadzeniu postępowania i analizie wielotomowej, kilkuset stronicowej dokumentacji.
W trakcie prowadzenia budowy decyzja została czterokrotnie zmieniona. Zmiany dotyczyły niektórych elementów zagospodarowania terenu.
Na część morską terminalu, obejmującą m.in.: ramiona rozładowcze, trap z pulpitem kontrolnym, budynki sterowni, budynek pompowni pożarowej, zbiornik ciekłego azotu, estakadę Jetty oraz niezbędną infrastrukturę techniczną, została wydana decyzja dnia 03.03.2010 r.
Powyższe decyzje pozwolenia na budowę zostały wydane m.in. w oparciu o:
plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego miasta Świnoujścia uchwalony we wrześniu 2007 przez Rade Miasta w Świnoujściu
decyzje Wojewody Zachodniopomorskiego o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. z dnia 07.10.2009 r. i 18.08.2010 r.
decyzję Prezydenta Miasta Świnoujścia z dnia 04.03.2009 r. określającą środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia
Od 2013 r. do 2015 r. Wojewoda Zachodniopomorski wraz Zachodniopomorskim Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego i Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska prowadzili comiesięczne kontrole budowy Terminalu, kontrolując wszystkie obiekty budowlane wyszczególnione w wydanych przez Wojewodę Zachodniopomorskiego decyzjach o pozwoleniu na budowę Terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Sprawdzano stan zaawansowania budowy i zgodność wykonania obiektu z projektem.
Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie terminalu regazyfikacyjnego sprawdzono złożone przez inwestora dokumenty wraz z protokołami badań i sprawdzeń (13 segregatorów – ok. 1000 protokołów).
Następnie przeprowadzono kilkudniową obowiązkową kontrolę obiektu budowlanego, stwierdzając zgodność wykonania inwestycji z zatwierdzonym planem zagospodarowania terenu oraz warunkami decyzji pozwolenia na budowę i obowiązującymi przepisami.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania do 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście – Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości infrastrukturą w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej. Za budowę inwestycji odpowiedzialna była spółka zależna Polskie LNG S.A., której właścicielem jest GAZ-SYSTEM S.A.
27 kwietnia 2016 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu. Decyzja jest ważnym etapem w ostatecznym przygotowaniu Terminalu LNG do komercyjnej pracy. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.
Pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG – wraz z odbiorem instalacji od Generalnego Realizatora Inwestycji i uzyskaniem pozostałych decyzji administracyjnych – umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury do 7, 5 mld m sześc.
Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.
Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji i zdecydowano, że Terminal LNG powstanie w Świnoujściu. Budowa realizowana była w oparciu o Ustawę z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. W projekt zaangażowane są cztery podmioty: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., spółka Polskie LNG S.A., Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
W ostatnich tygodniach przeprowadzono na Terminalu LNG w Świnoujściu szereg testów eksploatacyjnych mających na celu weryfikację zgodności rzeczywistych parametrów procesowych instalacji z założeniami projektowymi i kontraktowymi.
Obecnie trwają ostatnie prace zmierzające do rozpoczęcia komercyjnego funkcjonowania Terminalu LNG w Świnoujściu. 6 kwietnia 2016 roku rozpoczęła pracę komisja odbiorowa, której zadaniem jest odbiór końcowy infrastruktury od Generalnego Realizatora Inwestycji (GRI) oraz przejęcie Terminalu LNG do eksploatacji przez służby techniczne Polskiego LNG S.A.
Równolegle trwają procedury związane z formalnym wyznaczeniem operatora Terminalu LNG, uzyskaniem koncesji oraz taryfy. 21 kwietnia 2016 r. rozpoczęły się konsultacje z uczestnikami rynku Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET), które potrwają do 9 maja 2016 roku.
Po wykonaniu tych czynności infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.