Strona główna » INFORMACJA O WYNIKACH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

INFORMACJA O WYNIKACH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

by Daniel SZYSZ

INFORMACJA O WYNIKACH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH dotyczących zasad funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania na terenie Gminy Miasto Świnoujście. Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz.446) oraz § 3 ust. 2uchwały Nr XXI/177/2016 Rady Miasta Świnoujście z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Miasto Świnoujście, zgodnie z zrządzeniem Nr 465/2016 Prezydenta Miasta Świnoujście z dnia 9 sierpnia 2016 roku zostały przeprowadzone konsultacje społeczne dotyczące zasad funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania na terenie Gminy Miasto Świnoujście.

Konsultacje trwały od 19 sierpnia do 20 września 2016 r. i miały zasięg ogólnogminny.
Zarządzenie Prezydenta Miasta o przeprowadzeniu konsultacji zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, na oficjalnej stronie internetowej www.swinoujscie.pl oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Świnoujście.

Odpowiedzialnym za przeprowadzenie konsultacji był Kierownik Biura Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście Robert Karelus.
Konsultacje miały na celu poznanie opinii mieszkańców miasta w kwestii zasad funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania na terenie Miasta Gminy Świnoujście, w tym: rozszerzenia obszaru strefy, wysokości stawek za parkowanie pojazdów samochodowych oraz okresu funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania.
Konsultacje zostały przeprowadzone w formie otwartego zebrania z mieszkańcami Miasta Gminy Świnoujście, przyjmowania pisemnych, imiennych wniosków, opinii oraz uwag co do zasad funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania, a także sondy internetowej.
Sonda internetowa została umieszczona na oficjalnej stronie Miasta Świnoujście www.swinoujscie.pl w dniach od 1 do 9 września 2016 roku.
W sondzie internetowej udział wzięło łącznie 516 respondentów.
Na pytanie: „ Czy jesteś za proponowanymi zasadami funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania na terenie Gminy Miasta Świnoujście i nowymi parkingami” odpowiedz:
„TAK” – udzieliło 208 respondentów;
„NIE” – 180 respondentów;
„NIE MAM ZDANIA” – 128 respondentów.

Zgłaszanie pisemnych, imiennych wniosków, opinii i uwag co do zasad funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania odbywało się osobiście, poprzez złożenie ich na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do Zarządzenia, na Stanowisku Obsługi Interesanta, w Biurze Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście lub za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5; 72-600 Świnoujście oraz przesłania w formie elektronicznej, w postaci skanu wypełnionego i podpisanego formularza konsultacyjnego, na adres: bik@um.swinoujscie.pl w dniach od 1 do 9 września 2016 roku.

W terminie tym wpłynęły 104 imienne formularze wniosków, opinii i uwag, z czego 86 spełniło wymogi merytoryczno formalne.
– w 72 przypadkach respondenci opowiedzieli się za utrzymaniem dotychczas funkcjonujących lokalizacji Stref Płatnego Parkowania;
– w 4 przypadkach respondenci opowiedzieli się za niewprowadzaniem SPP w Dzielnicy Nadmorskiej, nie wnosząc uwag co do wprowadzenia jej w Centrum Miasta;
– w 4 przypadkach respondenci opowiedzieli się przeciw wprowadzeniu całorocznej SPP w Centrum Miasta, nie wnosząc uwag co do wprowadzenia Strefy w Dzielnicy Nadmorskiej;
– w 6 przypadkach respondenci poparli przedstawiony projekt zmian w zasadach funkcjonowania SPP na terenie Gminy Miasto Świnoujście.

Ponadto wniesiono następujące wnioski, opinie i uwagi co do zasad funkcjonowania Stref Płatnego Parkowania na terenie Miasta Gminy Świnoujście:
– w 2 przypadkach zaproponowano pozostawienie dotychczasowych zasad funkcjonowania SPP na terenie Gminy, przy jednoczesnej budowie płatnych parkingów wielopoziomowych, w tym przede wszystkim parkingu przy ul. Dąbrowskiego;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby wprowadzenie SPP poprzedzić budową parkingów wielopoziomowych w Centrum Miasta i Dzielnicy Nadmorskiej;
– w 2 przypadkach zaproponowano wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Centrum Miasta przy zerowej stawce opłat za pierwsze 60 lub 90 minut postoju, warunkując to czasem potrzebnym do załatwienia spraw w instytucjach zlokalizowanych w tym obszarze miasta;
– w 3 przypadkach zaproponowano wprowadzenie całorocznej SPP w Dzielnicy Nadmorskiej i zwolnienie z opłat za parkowanie mieszkańców tej dzielnicy;
– w 1 przypadku zaproponowano maksymalne ograniczenie ruchu w Centrum Miasta i Dzielnicy Nadmorskiej oparte o budowę parkingów buforowych na wjazdach do miasta;
– w 4 przypadkach zaproponowano aby, gdy zostanie wprowadzona SPP w Centrum Miasta, właściciele sklepów w niej zlokalizowanych wnosili opłatę abonamentową w wysokości równej, jak proponowana dla mieszkańców zlokalizowanych tam nieruchomości, tj. 50 złotych rocznie;
– w 1 przypadku zaproponowano podobną, jak dla mieszkańców SPP w Centrum Miasta, opłatę abonamentową dla osób posiadających tam rodziców wymagających opieki oraz osób tam pracujących;
– w 1 przypadku zaproponowano bezpłatne parkowanie w soboty, niedziele i święta, zrównanie opłat w Strefie w Centrum Miasta z opłatami w Dzielnicy Nadmorskiej. Wprowadzenie abonamentu kwartalnego, montaż parkometrów z akceptacją euro, zwłaszcza w Dzielnicy Nadmorskiej oraz na ulicy Wojska Polskiego, względnie z możliwością dokonania płatności kartą;
– w 1 przypadku zaproponowano zmianę godzin funkcjonowania SPP od godziny 7.00 do 19.00;
– w 1 przypadku zaproponowano wprowadzenie karty abonamentowej – bezpłatnej – dla osób mieszkających przy danej ulicy w SPP, lecz tylko na daną ulicę, przy której jest się zameldowanym;
– w 1 przypadku zaproponowano wyłączenie podwórek, dróg wewnętrznych ze Stref Płatnego Parkowania;
– w 1 przypadku zaproponowano zmianę zasięgu SPP w Centrum Miasta, poprzez wyłączenie z niej ulic Piastowskiej i Chrobrego, jako ulic gdzie nie ma zlokalizowanych żadnych instytucji państwowych, dużych ciągów sklepowych, gdzie parkują przede wszystkim mieszkańcy miasta;
– w 2 przypadkach zaproponowano możliwość rozszerzenia abonamentu 50 – złotowego na kartę abonamentowa dla mieszkańców danej ulicy o ulice przyległe, ponieważ mieszkańcy –szczególnie w okresie letnim oraz w godzinach pracy handlu i usług nie zawsze mogą zaparkować przy ulicy przy której mieszkają;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby w przypadku podanym powyżej karta abonamentowa była bezpłatna;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby można było wykupić abonament tylko na jedną ulicę w SPP w Centrum Miasta, ponieważ nie zawsze korzysta się z parkingów na wszystkich ulicach;
– w 1 przypadku zaproponowano obniżenie kwoty rocznego abonamentu z 480 na 240 złotych. Wynikająca z tego kwota 20 złotych miesięcznie będzie zdecydowanie mniej uciążliwa i akceptowalna, powodując, że większa liczba mieszkańców zdecyduje się na jego zakup;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby wyłączyć skrajne ulice proponowanej Strefy w Centrum Miasta, tj. ulice Piastowską, Chrobrego, Staszica i Rybaki, jako miejsca nie uzasadnione ekonomicznie. Według wnioskodawcy parkowanie odbywać się będzie w podwórkach Centrum, w tym między innymi za sklepem Stodoła, obok autokomisu przy ulicy Chrobrego, sklepu Rossman i restauracji Gospodnik. W sezonie spowoduje to, że turyści zajmą miejsca w podwórkach, a do korzystania z miejsc płatnych zobligowani będą tylko mieszkańcy. Natomiast ze względów ekonomicznych i rotacyjnych do SPP powinno włączyć się takie ulice jak: Konstytucji 3 Maja, Grunwaldzką, Wojska Polskiego, Matejki, Wybrzeże Władysława IV;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby dać wszystkim mieszkańcom miasta możliwość parkowania w dowolnym miejscu wszystkich Stref Płatnego Parkowania w mieście, przy wykupieniu karnetu rocznego w wysokości 50 złotych rocznie, ponieważ w innym razie może to wzbudzić poczucie krzywdy u tych, którzy mieszkają w Strefie i muszą płacić, w przeciwieństwie do osób nie zamieszkujących w strefie;
– w 1 przypadku zaproponowano, aby karnet za Strefę Płatnego Parkowania w Centrum Miasta obowiązywał również w Strefie w Dzielnicy Nadmorskiej oraz przy ulicy Wojska Polskiego.
Spotkanie z mieszkańcami Miasta Gminy Świnoujście zostało zwołane na dzień 16 września 2016 roku, na godzinę 17.00, w Sali Numer 1 Urzędu Miasta Świnoujście.
Wzięło w nim udział 20 mieszkańców Miasta, którzy, po zapoznaniu się z przedstawionym im przez Naczelnika Wydziału Inżyniera Miasta Rafała Łysiaka Projektem Zmian w Strefie Płatnego Parkowania na Terenie Miasta Gminy Świnoujście, przedstawili następujące wnioski dotyczące:
– wprowadzenia tzw. plakietek „godzinowych” oraz systematyczna ich kontrola przez Straż Miejską;
– wprowadzenia bezpłatnej pierwszej pół godziny postoju w Dzielnicy Nadmorskiej. Turyści powinni mieć czas, żeby się wypakować czy chociażby wziąć klucz od parkingu wewnętrznego danego ośrodka wypoczynkowego lub sanatoryjnego;
– wybudowania przez miasto parkingu wielopoziomowego, w którym mieszkańcy będą mogli wykupić miejsca stałe;
– pełnej obsługi Stref Płatnego Parkowania przez świnoujską instytucję samorządową;
– rezygnacji z SPP w centrum Miasta, jako lokalizacji utrudniającej codzienną egzystencję mieszkańców miasta;
– wyłączenia z SPP w Centrum Miasta ulic Staszica, Rybaki i Chrobrego. Brak jest uzasadnienia ekonomicznego dla wprowadzenia na tych ulicach SPP;
– ograniczenia SPP do ścisłego centrum: placów Rybaka, Wolności, Słowiańskiego, ewentualnie Armii Krajowej, Zaułka Kościelnego ulicy Marynarzy;
– wyłączenia ulicy Piastowskiej, jako ulicy, gdzie brak jest dostatecznej liczby parkingów;
– umożliwienie mieszkańcom Dzielnicy Nadmorskiej wykupienia 12-miesięcznego abonamentu za 50 złotych, podobnie, jak proponuje się to w przypadku mieszkańców SPP w Centrum Miasta;
– podniesienie abonamentu z 50 do, przykładowo 100 złotych, z umożliwieniem parkowania nie tylko na ulicy przy której jest się zameldowanym, ale również w SPP na terenie całego miasta;
– obowiązywania karty abonamentowej mieszkańca strefy w całej Strefie Płatnego Parkowania w Centrum Miasta;
– zagwarantowania w parkingu wielopoziomowym przy ulicy Bema pracownikom opieki zdrowotnej i społecznej, w tym przede wszystkim lekarzom miejsca postoju, opcjonalnie płatnego;
– obniżenie normy dla aut hybrydowych, z obowiązującej w projekcie uchwały (aktualnie proponowana emisja CO2 nie przekracza 100g/km );
– jawności i systematycznej publikacji inwestycji zrealizowanych ze środków z SPP;
– zróżnicowanie opłat za parkowanie w Strefach w zależności od pory roku. W sezonie stawki powinny być wyższe, niż poza sezonem letnim;
– skierowania dochodów z SPP do Komunikacji Autobusowej, co spowoduje obniżenie cen biletów;
– Propagowania alternatywnych środków komunikacji miejskiej poprzez między innymi:
a/ organizację systemu roweru miejskiego dla mieszkańców ; pierwsze pół godziny jazdy tym środkiem komunikacji powinno być bezpłatne;
b/ powołanie oficera rowerowego, utrzymywanego ze środków pochodzących z SPP;
c/ dodatkowe pasy dla rowerzystów, w centrum miasta; ustawienie dodatkowych stojaków na rowery, więcej przejść dla pieszych w centrum Miasta;
d/ wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej;
– zmiany zapisu w projekcie uchwały. Zmienić należy zapis mówiący o „mieszkańcach” na „posiadaczach samochodu”, ponieważ nie każdy mieszkaniec Świnoujścia jest jednocześnie posiadaczem pojazdu.
– wprowadzenia parkomatów z obligatoryjną opcją wpisania numeru rejestracyjnego;
– dostawcy sklepów powinni mieć do 2 godzin postoju bezpłatnego, aby móc wyładować swój towar.
Wyniki konsultacji przedstawione zostały Radzie Miasta Świnoujście, opublikowane na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Miasta Świnoujście i w Biuletynie Informacji Publicznej.

Świnoujście, dn. 22 września 2016.
Janusz Żmurkiewicz
Prezydent Miasta Świnoujście



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska