Nowy prom na trasie Świnoujście-Ystad
Jak informuje portal portalmorski.pl – Polska Żegluga Bałtycka zakupiła prom z rynku statków używanych. Piętnastoletni ro-pax odbędzie pierwsze rejsy w barwach Polferries, na linii Świnoujście-Ystad, prawdopodobnie już w czerwcu bieżącego roku. Portal Morski jako pierwszy wśród mediów ujawnia, który to prom i szerzej go przedstawia.
Drujba (ex Murillo) – charakterystyka podstawowa:
typ statku – ro-pax
nr IMO – 9237242
państwo bandery (co chwili przejęcia przez PŻB) – Bułgaria
ostatni (dotychczasowy) właściciel – Bulgaria West Port
ostatni (dotychczasowy) armator zarządzający, zarząd techniczny, operator – PB Management EOOD, Bułgaria
jednostki siostrzane: Brave Merchant, Dawn Merchant, Northern Merchant, Midnight Merchant.
stocznia – IZAR Construcciones Navales SA – Seville Yard (stoczniowy nr budowy – 291)
wprowadzenie do eksploatacji – 23.02.2002
wodowanie – 19.09.2001
położenie stępki – 16.02.2001
zamówienie – 09.2000
długość całkowita – 180,50 m
długość między pionami – 168,70 m
szerokość maksymalna – 26,00 m
szerokość konstrukcyjna – 24,30 m
zanurzenie – 6,51 m
wysokość boczna – 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto – 25 028
tonaż pojemnościowy netto – 8113
nośność – 8058 t
masa statku pustego – 8742 t
wyporność – 16 800 t [opracowanie informacji – PortalMorski.pl]
zdolność przewozowa – według klasyfikatora / bazy danych IHS: pasażerów – 550; w tym bez kabin – 150; liczba kabin 124; liczba miejsc w kabinach – 400; samochodów osobowych – 89; trailerów / ciężarówek – 142
zdolność przewozowa pasażerów – wg dotychczasowego operatora: liczba miejsc w kabinach – 396 (75 kabin po cztery łóżka, w tym 2 kabiny przystosowane dla niepełnosprawnych; [opracowanie informacji – PortalMorski.pl] 40 kabin 2-osobowych; osiem kabin 2-osobowych standardu „VIP”)
długość linii ładunkowej ro-ro – 2000 m (wg klasyfikatora / IHS); 1900 m (według dotychczasowego operatora) – pokład 5 – 1070 m na ośmiu pasach, pokład 3 – 830 m na sześciu pasach (prześwit – 4,90 m)
długość pasa ładunkowego ro-ro wg innego źródła – 2196 m
równomiernie rozmieszczone obciążenie pokładu – 3 t/m²
obciążenie pokładu na oś – 18 t (2 osie z dwoma kołami i odległością mim. 1,3 m pomiędzy osiami)
maksymalna masa trailera – 45 t (trailer 4-kołowy)
rampa zewnętrzna – 1 × rufowa, osiowa, o szerokości 18,20 m, długości 17,50 m, DOR 90 t
furta rufowa – wysokość 5,20 m
rampy wewnętrzne, łączące pokład 3 z 5 – długość 52,00 m, szerokość 3,20 m, wysokość boczna – 4,70 m, DOR – 170 t
pokłady na samochody osobowe – 396 m linii ładunkowej ro-ro (car deck 1 – 216 m / car deck 2 – 180 m), prześwit (wysokość) 2,20 m, przeciętna masa jednostki ładunkowej – 1 t, maksymalna masa jednostki ładunkowej – 2 t, obciążenie na oś – 1 t
rampy stałe łączące pokłady 1 i 2 z wyższym- szerokość 3,10 m, prześwit (wysokość) 2,45 m
silniki napędu głównego – 4 × silniki wysokoprężne Wartsila 9L38 (produkcji Wartsila Diesel SA – Bermeo), czterosuwowe, rzędowe, 9-cylindrowe (380 mm średnica cylindra ×475 mm skok), o mocy jednostkowej po 5940 kW (8076 KM) przy 600 obr./min.; [opracowanie informacji – Portal Morski]; silniki ze sprzęgłami elastycznymi i możliwością wysprzęglenia, z przekładniami redukcyjnymi (2 wejścia – 1 wyjście), napędzające dwie śruby nastawne (139 obr./min.)
łączna moc napędu głównego (MCR) – 23 760 kW (32 304 KM)
prędkość maksymalna – 23,25 w.
prędkość eksploatacyjna – 22,80 w.
zespoły prądotwórcze – 1 × D2842LE MAN B&W Holeby, czterosuwowe, 12-cylindrowe (128 ×142 mm), MCR 1421 kW (moc elektryczna 1200 kW 440 V 50 Hz) + 3 × 8L20 Wartsila, czterosuwowe, 8-cylindrowe (200 ×280 mm), MCR 1236 kW (moc elektryczna 1200 kW 440 V 50 Hz a.c.)
stery strumieniowe dziobowe – 2 ×1300 kW (1767 KM)
kotły – 1 kocioł wykorzystujący ciepło spalin + 1 kocioł pomocniczy
klasyfikacja – Lloyd’s Register (przy wprowadzeniu do eksploatacji, w 2002 r.)
notacja klasy – LR Class: + 100 A1, roll on – roll off cargo and passenger ferry, + LMC, UMS
źródło – http://www.portalmorski.pl/