Pakiet przewozowy” w praktyce – briefing na granicy

Pierwsze doświadczenia w zakresie systemu monitorowania przewozu drogowego były tematem briefingu zachodniopomorskiej KAS, który odbył się w punkcie kontrolnym na przejściu granicznym w Kołbaskowie.

O tym w jaki sposób są kontrolowane samochody ciężarowe, czy kontrole te są uciążliwe dla kierowców i w jakim tempie pracują funkcjonariusze KAS przekonali się dziennikarze podczas briefingu Izby Administracji Skarbowej i Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego. Briefing zorganizowano w samym centrum działań, czyli w stałym punkcie kontroli na przejściu granicznym w Kołbaskowie.

W briefingu uczestniczyli Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie – Robert Hołubasz i Podkomisarz Robert Banaś – kierownik Działu Realizacji Służby Dyżurnej Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie.
18 kwietnia br. weszła w życie ustawa o systemie monitorowania drogoweg
o przewozu towarów. Wprowadzone uregulowania pozwalają na monitorowanie obrotu towarami, w szczególności, takimi jak: paliwa płynne, skażony alkohol oraz susz tytoniowy, w stosunku do których to towarów zidentyfikowano wysokie ryzyko powstawania nieprawidłowości, skutkujących brakiem odprowadzania należnych podatków do budżetu państwa.

Dyrektor Hołubasz wskazał, że „Wdrożone rozwiązania są kontynuacją działań realizowanych przez funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej mających na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Co również jest bardzo ważne, że prowadzą do zapewnienia funkcjonowania prawidłowej konkurencji rynkowej pomiędzy podmiotami dokonującymi obrotu tego rodzaju towarami”.

W ramach wdrożonych rozwiązań przewidziano prowadzenie elektronicznego rejestru SENT dostępnego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, do którego obowiązek zgłoszenia nałożono na trzy grupy podmiotów:

Podmiot wysyłający, tj. podmiot realizujący:
dostawę towarów,
wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ,
import towarów.
Podmiot odbierający, tj. podmiot realizujący:
nabycie towarów,
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
eksport towarów.

Przewoźnik, który będzie zobowiązany do uzupełnienia zgłoszenia przed rozpoczęciem przewozu oraz uzyskania od podmiotu wysyłającego lub odbierającego numeru referencyjnego i przekazania go kierującemu.

W przypadku przewozu towaru przez terytorium Polski w tzw. tranzycie np. z Francji do Estonii, rolą przewoźnika będzie konieczność dokonania zgłoszenia przewozu. Będzie on wówczas zobowiązany przesłać zgłoszenie do rejestru przed rozpoczęciem przewozu towaru na terytorium kraju oraz uzyskać numer referencyjny, który przekaże kierującemu.
Kierujący pojazdem w momencie rozpoczęcia przewozu towaru jest zobowiązany posiadać numer referencyjny lub dokument zastępujący zgłoszenie i potwierdzenie przyjęcia tego dokumentu albo dokument wskazujący na przesunięcie międzymagazynowe.
Mając na celu konieczność zapoznania się i przygotowania przez wskazane podmioty do wdrożonych uregulowań, wprowadzono okres do dnia 30 kwietnia br., w którym to okresie nie będą nakładane sankcje karne.
Przed wprowadzeniem przepisów o monitorowaniu przewozu drogowego KAS, a przez
1 marca br., Służba Celna, kontrola skarbowa i administracja podatkowa realizowały działania w ramach akcji monitorowania wprowadzania na polski rynek pali. Działanie to miało charakter czysto prewencyjny, a jego pozytywne efekty były obserwowane jest na terenie kraju i wpłynęło zauważalnie na zmniejszenie szarej strefy na rynku paliw. Głównym miernikiem jest wzrost poziomu produkcji podmiotów krajowych. Dwa główne podmioty z tej branży odnotowały wzrost produkcji o 30% w stosunku do porównywalnych okresów co przekłada się na wzrost wpływów budżetowych (ok. 2 mld zł).
Zachodniopomorska KAS zrealizowała przed 18 kwietnia 5.267 kontroli w tym zakresie.
W 16 przypadkach zarządziliśmy konwój do miejsca przeznaczenia pod osłoną wyznaczonej firmy ochroniarskiej, a w 11 zawrócono transport za granicę. Zatrzymaliśmy w sumie 28.000 litrów oleju napędowego, który miał być nielegalnie wprowadzony na terytorium kraju.
W okresie od 18 do 25 kwietnia br. – od momentu wprowadzenia nowych regulacji, zachodniopomorska Służba Celno-Skarbowa zrealizowała 534 kontrole, z czego 217 dotyczyło przewozów wyrobów energetycznych, 9 alkoholu, a 222 innych towarów.
Kontrole realizowane są w 3 stałych punktach kontrolnych oraz w mobilnych punktach kontroli, których w tym okresie mieliśmy 32.
„Na przejściu granicznym Kołbaskowo dziennie kontrolowanych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu ciężarówek. Samochody są kontrolowane na bieżąco, bez niepotrzebnych przestojów. Nie zaobserwowaliśmy nieprawidłowości związanych z brakiem rejestracji
w systemie SENT.” – poinformował Podkomisarz Rober Banaś.
W skali kraju w systemie SENT zarejestrowano kilkadziesiąt tysięcy przewozów, co w odniesieniu do setek tysięcy samochodów ciężarowych jeżdżących po polskich drogach jest niewielkim ułamkiem.
„Jedna cysterna to ok 30.000 litrów paliwa, a strata Skarbu Państwa z tytułu niezapłaconych podatków to ok. 60.000 zł. Jak więc Państwo widzicie bez tego systemu straty budżetowe, a zatem i nas obywateli, mogłyby być bardzo duże.” dodał zastępca dyrektora szczecińskiej Izby Administracji Skarbowej.

Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------