Jak wygląda obrót paliwami na terenie woj. zachodniopomorskiego oraz jakimi możliwościami kontroli różnych środków transportu dysponuje zachodniopomorska Krajowa Administracja Skarbowa. Tego i innych rzeczy można się było dowiedzieć na briefingu Izby Administracji Skarbowej i Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego.
Przy nabrzeżu Odry odbył się briefing zachodniopomorskiej Krajowej Administracji Skarbowej. Motywem przewodnim briefingu była aktywność nowej służby celno-skarbowej na wszystkich szlakach komunikacyjnych w zakresie kontroli prawidłowości obrotu paliwami.
Aktywność służby celno-skarbowej w tym zakresie przekłada się na zwiększenie produkcji przez krajowe podmioty zajmujące się paliwami, co w istotnym wymiarze wpływa na wysokość wpływów budżetowych w podatku VAT i akcyzie.
Porównanie obrotów oraz wysokości zapłaconego podatku VAT przez podmioty działające na rynku paliw silnikowych za pierwsze pięć miesięcy roku bieżącego oraz roku poprzedniego pokazuje wzrost wpłat podatku VAT w odniesieniu do 2 głównych podmiotów jest identyfikowany na poziomie 48%, co oznacza, że o wskazany procent wzrosła również produkcja krajowa. Oczywiście nie oznacza to, że o tyle wzrosły wpływy do budżetu ale że zmieniła się struktura tych wpłat. Teraz podatki płacą producenci krajowi, którzy zaopatrują większą część rynku. Globalnie mamy wzrost przychodów na poziomie ok. 3 mld złotych i jest to wymiar o jaki została zmniejszona szara strefa również w efekcie działań Krajowej Administracji Skarbowej.
Podczas briefingu nawiązano do akcji SENT, czyli monitorowania drogowego przewozu towarów, która obowiązuje od 17 kwietnia br. Ustawa dotyczy przewozu tzw. towarów wrażliwych – paliw, suszu tytoniowego, czy alkoholu całkowicie skażonego. Na podstawie tych regulacji wprowadzony został rejestr o nazwie SENT, do którego obowiązek zgłoszenia nałożono na trzy rodzaje podmiotów: podmiot wysyłający, podmiot odbierający i przewoźnika
Administracja skarbowo-celna posiada dzisiaj już tę wiedzę, że wprowadzone rozwiązania nie stanowią problemu dla zobowiązanych podmiotów, co na początku funkcjonowania ustawy budziło pewne wątpliwości.
W okresie 18.04.-12.06.2017, czyli przez dwa miesiące funkcjonowania regulacji, w Zachodniopomorskiem przeprowadzono łącznie 3287 kontroli, w tym:
1011 kontroli w zakresie wyrobów energetycznych (jedna z najwyższych liczb w kraju),
41 kontroli przewozu alkoholu (jedna z najwyższych liczb w kraju),
2 kontrole przewozu suszu tytoniowego,
1656 kontroli pozostałych towarów.
W wyniku tych kontroli:
wydano 3 decyzje o zarządzeniu konwoju, (jedna z najwyższych liczb w kraju),
w dwóch przypadkach założono 10 zamknięć urzędowych,
nałożono 1 karę grzywny za nieposiadanie numeru zgłoszenia oraz 1 karę pieniężną za niezgłoszenie przewozu.
Niska liczba kar wskazuje na to, że przedsiębiorcy z naszego terenu są świadomi swoich obowiązków i realizują je prawidłowo.
Kolejnym punktem briefingu były działania realizowane w obszarze monitorowania przewozu i dystrybucji paliw w akwenach morskich naszego województwa. Zachodniopomorska Służba Celno-Skarbowa podjęła działania mające na celu rozpoznanie problemu nielegalnej dystrybucji paliw płynnych prowadzonej z wykorzystaniem jednostek pływających, w szczególności statków bunkrowych oraz barek paliwowych.
Od 18 czerwca br. we współpracy z Pomorskim Urzędem Celno-Skarbowym w Gdyni, który dysponuje trzema łodziami patrolowym, z których dwie obecnie znajdują się na naszych wodach, monitorujemy ruch barek paliwowych, bunkierek oraz pełnomorskich statków transportujących paliwo do portu w Szczecinie i Świnoujściu. Chcemy rozpoznać problem nielegalnej dystrybucji paliw płynnych prowadzonej z wykorzystaniem jednostek pływających, oraz przeanalizować sposób dystrybuowania paliw z paliwowych jednostek pływających na inne jednostki lub na ląd(samochody cysterny, zbiorniki przenośne). Oczywiście w sytuacjach wskazujących na prawdopodobieństwo występowania nieprawidłowości podejmujemy kontrole.
Podjęte działania mają charakter prewencyjny. Zależy nam na rozpoznaniu specyfiki i uwarunkowań szlaków wodnych na naszym terenie.
Zachodniopomorski Urząd Celno-Skarbowy z uwagi na obsługę portów oraz posiadane przez funkcjonariuszy doświadczenie “morskie” został aktywnie włączony w realizację zadania. Do monitoringu wykorzystywane są elektroniczne systemów nadzoru ruchu statków np. SWIBŻ, czy PHICS, do których to systemów ma dostęp Zachodniopomorski Urząd Celno-Skarbowy.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że wzdłuż biegu Odry w okolicach Szczecina, na terenie portu szczecińskiego oraz w Świnoujściu zlokalizowanych jest kilka baz paliwowych, których monitorowanie działalności jest również zadaniem Krajowej Administracji Skarbowej.
Podejmowane działania maja na celu zwalczanie i ograniczanie nieprawidłowości i patologii występujących w obszarze paliw. Opierają się na monitorowaniu zidentyfikowanych obiektów funkcjonujących na rynku transportu paliw płynnych w regionie (wg posiadanego rozpoznania).
Grupy funkcjonariuszy zabezpieczają dodatkowo działania na lądzie. Łodzie są również skomunikowane ze Służbą Dyżurnego Koordynatora, która wspiera działania od strony informacyjnej i w razie potrzeby może dyslokować dostępne siły i środki.
Działania prowadzone są na akwenach Zalewu Szczecińskiego oraz podległych morskich wodach wewnętrznych i wodach śródlądowych od Świnoujścia do akwenów na południe od Szczecina.
Skontrolowano: 2 statki, 4 barki masowe, 2 bunkierki oraz zestaw pchacz.
Do tej pory nie zidentyfikowano nieprawidłowości.
Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie