Ministerstwo Finansów publicznie ostrzegało przed przewozem tzw. olejów smarowych przemieszczanych przez obszar RP w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych i w obrocie krajowym, z użyciem cystern samochodowych oraz zbiorników z tworzyw sztucznych o pojemności 1000 l (tzw. „mauzerów”), przewożonych na naczepach samochodowych bez oznakowania znormalizowanymi tablicami ADR. Mimo, tego niektórzy przewoźnicy nie stosują się do obowiązujących regulacji.
Przy tej akcji można powiedzieć „ostrzegaliśmy”. W dniach 11-12 lipca 2017 roku zrealizowano skoordynowane działania funkcjonariuszy celno-skarbowych
z Zachodniopomorskiego i Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego kontrolujące sposób przewożenia paliw.
Podczas kontroli na drogach krajowych zatrzymano cztery środki przewozowe (ciągniki siodłowe z naczepami typu plandeka) w których przewożono wyroby ropopochodne. Łącznie zatrzymano ok. 110.000 litrów tych wyrobów. Znajdowały się one w pojemnikach typu mauzer o pojemności 1.000 litrów każdy. Ponadto, na jednej z posesji na terenie województwa mazowieckiego zatrzymano na gorącym uczynku kolejny środek przewozowy, który przyjechał z Niemiec. W tym przypadku do zatrzymania doszło podczas opróżniania przewożonych zbiorników typu mauzer z zawartością wyrobu ropopochodnego (zabezpieczono ok. 20 tys. litrów). Na skontrolowanej ujawniono aparaturę do przepompowywania, dystrybutor, zbiornik o pojemności kilkudziesięciu tysięcy litrów, pojemniki z przechowywanymi dodatkami do paliw oraz kolejny ciągnik wraz z cysterną, w której znajdowało się ok. 5 tys. litrów paliwa. Zatrzymano dwie osoby. Właściwe organy KAS wszczęły postępowania w przedmiotowym zakresie.
W wyniku przeprowadzonych badań fizyko-chemicznych pobranych prób ustalono, że zatrzymane wyroby mogą stanowić komponenty do produkcji paliw. Przemieszczanie takich produktów na terytorium kraju objęte jest przepisami ustawy z dnia 9 marca 2017 roku o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów – SENT, co oznacza, że właściwe podmioty, np. przewoźnik powinny dokonać stosownego zgłoszenia przewozu
Z uwagi na brak takiego zgłoszenia przewozów tych wyrobów do rejestru SENT, przewoźnikowi grozi kara w łącznej wysokości 80.000,00 zł, a kierowcom kary grzywny w kwotach od 5.000,00 do 7.500,00 zł.
Niezależnie od kwestii obowiązków wynikających z przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, przedmiotowe przewozy podlegają również ocenie pod kątem przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o przewozie towarów niebezpiecznych – ADR. W przypadku naruszenia obowiązków lub warunków wynikających z przepisów ustawy lub przepisów wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych o przewozie towarów niebezpiecznych, uczestnik przewozu, który je narusza, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 10 000 zł, nakładanej w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy organ Krajowej Administracji Skarbowej.
Ponadto, w przypadku stwierdzenia braku – na pojeździe przewożącym substancje chemiczne (w tym paliwa, oleje) – wymaganych tablic ADR, co w konsekwencji może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia wielu osób, bezpośrednie niebezpieczeństwo spowodowania katastrofy w ruchu lądowym lub też bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym, zasadnym jest złożenie zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstw przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu i przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji (art. 163 §1, art. 174 §1 lub art. 179 Kodeksu karnego), zagrożonych nawet karą pozbawienia wolności.
Przypomnieć należy, że ostrzeżenie dla podmiotów w tym zakresie zostało opublikowane 4 lipca br. na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce ostrzeżenia i wyjaśnienia podatkowe.
Kontrole w tym zakresie przeprowadzone na Terminalu Promowym w Świnoujściu 11 lipca br., pozwoliły na ujawnienie przewozu towaru podlegającego systemowi monitorowania drogowego.
Funkcjonariusze Delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie w trakcie kontroli, sprawdzając zgłoszenie w systemie SENT, po wskazanym przez kierowcę numerze referencyjnym zgłoszenia ustalili, że w systemie nie podano wymaganych prawem danych dotyczących: firmy przewozowej, środka transportu, miejsca załadunku, planowanej daty rozpoczęcia przewozu, planowanej daty zakończenia przewozu oraz przebiegu trasy przejazdu przez RP.
Na mocy przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na przewoźników nałożono obowiązek niezwłocznego uzupełniania danych w systemie SENT za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Na poczet przyszłej kary pieniężnej od estońskiego przewoźnika drogowego pobrano kaucję w formie gotówki w wysokości 5000 zł, a sprawę przekazano w celu prowadzenia dalszego postępowania, do właściwej komórki merytorycznej Zachodniopomorskiego UCS.
Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie