Kontrola przewozu paliw i towarów wrażliwych jest jednym z priorytetowych zadań Krajowej Administracji Skarbowej. Funkcjonariusze Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego prowadzą działania kontrolne na drogach, przejściach granicznych i terminalach promowych. Kontrole celno-skarbowe obejmują również przewóz niezgłoszonych towarów, najczęściej samochodów.
Kolejny już raz funkcjonariusze Delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie z Oddziału Celnego w Świnoujściu ujawnili nieprawidłowości związane z przewozem towarów podlegających systemowi monitorowania drogowego SENT.
W ubiegłym tygodniu, wykonując rutynowe kontrole na terenie Terminala Promowego w Świnoujściu zatrzymano do kontroli dwie estońskie cysterny. W obu przypadkach przewożonym towarem była żywica. Kierowcy przedstawili numery referencyjne zgłoszeń z systemu SENT. Po ich analizie i sprawdzeniu zgłoszeń w systemie okazało się, że zgłoszenia zawierały niekompletne dane oraz dane różniące się od zawartych w dokumentach przewozowych przedstawionych przez kierowców.
Zgodnie z Ustawą o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, w takich przypadkach na przewoźnika nakładana jest kara pieniężna w wysokości 5 tys. zł, stąd w obu przypadkach na poczet przyszłej kary pieniężnej pobrano kaucję w formie gotówki w wysokości 10 tys. zł, a sprawy przekazano do dalszego postępowania do właściwej merytorycznie komórki Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie.
Nieco wcześniej również na Terminalu, podczas kontroli samochodu ciężarowego funkcjonariusze stwierdzili wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez wymaganej licencji. Za przedmiotowe naruszenie obowiązujących przepisów, wymierzana jest kara pieniężna w wysokości 8 tys. zł. Ponadto, kierowca nie posiadał odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem. Ponieważ czyn ten jest penalizowany w Kodeksie wykroczeń, to kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 300 zł.
Do pewnych sytuacji zdążyliśmy się już przyzwyczaić, czyli prób obejścia przepisów poprzez niezgłoszenie samochodów do właściwej procedury. Ostatnie dni to 3 próby wwiezienia niegłoszonych samochodów. W pierwszym przypadku, niezgłoszonym autem był Mercedes Sprinter. Kierowca pojazdu nie posiadał dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towaru. Jak ustalono, pojazd ten został wprowadzony na obszar UE z Norwegii bez dokonania formalności celnych przywozowych. Sprawcę ukarano mandatem za wykroczenie skarbowe na kwotę – 500 zł, natomiast towar objęto procedurą tranzytu po przyjęciu zabezpieczenia na poczet ciążących na pojeździe należności. Właściciel chciał zaoszczędzić 4,5 tys. zł.
Drugim pojazdem był Fiat Doblo z 2012 roku o wartości ponad 21 ty. zł przywieziony również z Norwegii. Kierowca, oprócz przyjęcia mandatu w kwocie 500 zł, złożył zabezpieczenie w kwocie 7.500 zł i pojechał dalej już pod procedurą tranzytu.
Trzecie auto, zatrzymane 24 lipca, to przewożony na lawecie Austin z 1966 roku. I w tym przypadku sprawa zakończyła się mandatem 500 zł i zabezpieczeniem w wysokości 2 tys. zł.
Jak widać, czujność zachodniopomorskiej Służby Celno-Skarbowej tylko w tym jednym miejscu na Terminalu Promów w Szczecinie, uchroniła Skarb Państwa przed stratą należnych mu 14 tys. zł.
Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie