Polska jest jednym z liderów w wykorzystaniu środków unijnych dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020. Spośród wszystkich sektorów jednym z najbardziej zaawansowanych jest sektor transportowy.
Zawarto już umowy o dofinansowanie na realizację ok. 1000 km autostrad i dróg ekspresowych oraz na modernizację ponad 500 km linii kolejowych.
„Komisja Europejska bardzo pozytywnie ocenia tempo wdrażania polskich projektów transportowych. W tym przypadku nie tylko zdecydowanie przekraczane są nakładane przez Radę Ministrów cele roczne w zakresie wydatkowania środków na inwestycje, ale też do rozliczenia z Komisją przedstawiamy kwoty wyższe niż zostały zadeklarowane wcześniej” – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Obecnie poziom zakontraktowania środków unijnych na transport w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 przekroczył 58 proc. dla 150 umów o dofinansowanie. Do końca 2017 roku planowana wysokość kontraktacji wyniesie ok. 63 proc. Kontraktacja dla 38 umów o dofinansowanie w przypadku GDDKiA przekroczyła 62 proc.
Polska w ramach POIiŚ przekazała do Komisji Europejskiej 54 duże projekty, z czego 43 zostały zatwierdzone.
Liderem w opracowywaniu dokumentacji i realizacji inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która wysłała do KE 32 projekty i uzyskała zatwierdzenie realizacji dla 29 inwestycji. Beneficjenci realizujący projekty transportowe, podlegający resortowi transportu, spełnili lub wkrótce spełnią wszystkie cele stawiane do osiągnięcia do końca 2018 r.
Źródło: MIB
mp/