Zdrowie – Wyjątkowy program „Nauka ratuje życie”. Mali pacjenci poznają świat medycyny i wiedzy

W Samodzielnym Publicznym Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Zdroje” w Szczecinie otwarto edukacyjną salę podań leków, w której mali pacjenci będą mogli korzystać z materiałów poświęconych fascynującym faktom z historii odkryć medycznych. Innowacyjna przestrzeń w szczecińskim szpitalu powstała w ramach projektu „Nauka ratuje życie” zainicjowanego przez Roche Polska. W uroczystości, która odbyła się w środę, 24 stycznia 2018 roku udział wziął dyrektor Gabinetu Marszałka Krzysztof Barczyk.

Celem inicjatywy jest partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz innowacji w edukacji najmłodszych pacjentów. Akcję wspiera Centrum Nauki Kopernik, które przygotowało warsztaty naukowe, od grudnia 2017 r. dostępne w ofercie Centrum. Twórcami unikalnej koncepcji wizualnej oraz materiałów edukacyjnych prezentowanych w sali w Warszawie są Wojciech Mikołuszko i Joanna Rzezak – para autorów znanych z doskonałych publikacji dla dzieci.

Pierwszy w Polsce projekt dotyczący edukacyjnych sal podań leków w szpitalach „Nauka ratuje życie”, w ramach którego powstała sala w Samodzielnym Publicznym Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Zdroje” w Szczecinie, składa się z trzech filarów: unikalnego programu edukacyjnego mającego na celu rozbudzić ciekawość nauki ze szczególnym naciskiem na wiedzę z obszaru medycyny; stworzenia pierwszych w Polsce innowacyjnych sal podań leków w szpitalach oraz współpracy z Centrum Nauki Kopernik, którego warsztaty zostaną udostępnione dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii.

– Otwarcie edukacyjnej sali podań leków w Szczecinie, to kolejny etap ogólnopolskiego projektu „Nauka ratuje życie” zainicjowanego przez Roche Polska, w celu przestawienia dzieciom fascynujących odkryć świata nauki. Praca w tak dynamicznej i innowacyjnej dziedzinie jaką stanowi medycyna to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale i wielka radość. Dana nam została możliwość poszukiwania rozwiązań, które ratują lub podnoszą jakość życia tysięcy ludzi. Szczecińska sala podań leków jest już czwartą salą w ramach projektu „Nauka ratuje życie”, która swoją przestrzenią stwarza najmłodszym pacjentom środowisko pełne inspiracji, wiedzy i możliwości rozwoju, oraz ukazuje jak odkrycia medycyny wpływają na ich codzienne życie. Wierzymy, że osobiste doświadczenia nierzadko stanowią źródło motywacji przyszłych naukowców, którzy czerpiąc z nich siłę poświęcają się pracy naukowej, by odnaleźć odpowiedzi i rozwiązania na istniejące problemy – podsumował Wiktor Janicki, dyrektor generalny Roche Polska.

Nauka ratuje życie – program edukacyjny

Unikalny program edukacyjny „Nauka ratuje życie” powstał, by rozbudzić w dzieciach ciekawość nauki oraz zaprezentować sylwetki polskich i zagranicznych naukowców, a także w przystępny i interesujący sposób przedstawić wiedzę naukową z obszaru medycyny. Koncepcję, zakres tematyczny i treści stworzył dobrze wszystkim znany duet złożony z Wojciecha Mikołuszko – popularyzatora nauki, dziennikarza, autora książek dla dzieci oraz ilustratorki, właścicielki charakterystycznej, uwielbianej przez dzieci kreski – Joanny Rzezak. W ramach programu „Nauka ratuje życie” zespół przygotował cztery interaktywne zeszyty naukowe przekazujące najważniejsze treści dotyczące witamin, szczepień czy przeciwciał monoklonalnych oraz angażujące dzieci w zabawy i ćwiczenia, by utrwalić wiedzę.

Nauka ratuje życie – edukacyjne sale podań leków

Drugi element programu to cztery innowacyjne, edukacyjne sale podań leków w szpitalach, dzięki którym najmłodsi pacjenci będą odbywali leczenie w warunkach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo w czasie trwającego godzinę lub dłużej podawania leku, ale również – dzięki aranżacji sal i wykorzystaniu doskonałych materiałów edukacyjnych – otrzymają inspirację do twórczego myślenia, rozwijania zainteresowań i pasji. Sale podań leków, których koncepcję wypracował duet Mikołuszko-Rzezak, to przestrzeń na oddziałach szpitalnych dedykowana dzieciom. Dzięki niej dzieci nie będą zmuszone do przyjmowania leków w pustej sali szpitalnej, czy na przypadkowym krzesełku. Każda z sal, oprócz niezbędnego sprzętu medycznego, zawiera autorską kolekcję materiałów edukacyjnych wybraną specjalnie przez Wojciecha Mikołuszko – książki, gry planszowe i filmy popularyzujące sylwetki kluczowych polskich i zagranicznych naukowców oraz wiedzę z obszaru medycyny. Ściany sal prezentują wyjątkowe, wielkoformatowe, inspirujące do nauki i pełne ciekawych wiadomości ilustracje.

– Terapia polega na kilkugodzinnym pobycie w szpitalu, związanym często z dojazdem. Przebywanie w tym oddziale, sama choroba, jest dla naszych najmłodszych pacjentów dużym stresem. Ta sala będzie dawała taką fascynującą i inspirującą możliwość zamienienia tego stresu w przejście w świat nauki – mówił dyrektor lecznicy w Zdrojach Łukasz Tyszler.

Do dyspozycji małych pacjentów będą też interaktywne zeszyty edukacyjne stworzone specjalne na potrzeby programu oraz materiały wypracowane wspólnie z Centrum Nauki Kopernik.

– To innowacyjne podejście do leczenia najmłodszych pacjentów. Nowe warunki, a przede wszystkim otoczenie sprawią, że dzieci inaczej zapamiętają czas pobytu w szpitalu. Oby powstawało jak najwięcej takich miejsc – powiedział dyrektor Gabinetu Marszałka Krzysztof Barczyk.

Nauka ratuje życie – współpraca z Centrum Nauki Kopernik

Kolejny filar programu „Nauka ratuje życie” to działania prowadzone wspólnie z Centrum Nauki Kopernik. Już wkrótce w ofercie instytucji dostępne będą interaktywne warsztaty naukowe propagujące wiedzę nt. witamin. Jednocześnie prowadzone są prace z udziałem Laboratorium biologicznego Centrum Nauki Kopernik nad wykorzystaniem innowacyjnych technologii przenoszących materiały edukacyjne Centrum do rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki interaktywnemu filmowi i aplikacji mali pacjenci i dzieci z całej Polski będą mogły korzystać z tych wyjątkowych treści edukacyjnych za pomocą tabletu, niezależnie od miejsca zamieszkania.

– Współpracując z firmą Roche mamy okazję przenieść treści edukacyjne tworzone w laboratorium biologicznym do wirtualnej rzeczywistości i aplikacji edukacyjnych. Na początek wybraliśmy scenariusz zajęć związany z luminescencją – czyli zimnym świeceniem, które stało się motorem napędowym nauk biologicznych w XXI wieku. Kolejnym zagadnieniem, nad którym pracujemy wspólnie, jest scenariusz dotyczący witamin. W naszym laboratorium pracujemy z uczestnikami zajęć metodą badawczą, mocno angażując ich w wykonywane doświadczenia – dzięki przeniesieniu części naszych pomysłów do wirtualnej rzeczywistości będziemy mieli okazję trafić do znacznie szerszego grona odbiorców, przenieść nasze laboratorium do wirtualnego świata, ale przede wszystkim pokazać ludziom, że nauka naprawdę ratuje życie – tłumaczył Stanisław Łoboziak, szef laboratorium biologicznego z Centrum Nauki Kopernik.

Nauka ratuje życie – długofalowa inicjatywa

W ramach pierwszego etapu projektu powstały łącznie cztery sale na terenie polskich szpitali, przeznaczone dla pacjentów pediatrycznych oddziałów chorób reumatologicznych. W roku 2018 zróżnicowane działania edukacyjne obejmą kolejne oddziały szpitalne tak, by korzyści odniosła jak największa grupa pacjentów.

***

Roche Polska jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Obok podstawowej działalności, firma Roche od wielu lat realizuje w Polsce wielomilionowe inwestycje w badania i rozwój. Tylko w latach 2014-2016 przeznaczył na ten cel 1,5 mld złotych. To właśnie w Polsce działają dwa wiodące na świecie ośrodki Roche: Regionalne Centrum Badań Klinicznych dla Europy Środkowo-Wschodniej oraz zajmujące się bioinformatyką Globalne Centrum Rozwiązań IT Roche wspierające pracę ponad 91 tysięcy pracowników w ponad 100 krajach. Wspólnie z warszawskim Centrum Onkologii-Instytut Roche Polska współtworzy także Centrum Naukowo-Przemysłowe, które otwiera ścieżkę dla rozwoju innowacji w medycynie w Polsce i tworzy unikalne możliwości polskim badaczom. W 2016 roku firma Roche zaangażowała się także we współpracę z Uniwersytetem Warszawskim, związaną ze stabilnym i efektywnym mRNA – odkryciem przełomowym dla innowacyjnej medycyny genowej. Wynalazek zespołu z Uniwersytetu Warszawskiego stał się podstawą największej komercjalizacji polskiej nauki. Wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim, Roche Polska realizuje także BioMed Academy – autorski projekt akceleracyjny.

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie inspiruje do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. To interaktywne wystawy stałe, wystawa czasowa, 4 laboratoria edukacyjne oraz planetarium Niebo Kopernika. W instytucji odbywają się liczne warsztaty, spotkania, wykłady, pokazy naukowe oraz wydarzenia, również bezpłatne. Jako jeden z największych w Europie interaktywnych ośrodków edukacji naukowej, Kopernik umożliwia zwiedzającym samodzielne przeprowadzanie doświadczeń, a przez to poznanie i doświadczenie zjawisk oraz praw rządzących światem. Daje możliwość spędzenia wolnego czasu w sposób niestandardowy i ambitny. Przyciąga osoby w różnym wieku, o zróżnicowanym wykształceniu i zainteresowaniach, z różnych grup społecznych. Infrastruktura turystyczna: sklep, bistro, kawiarnia, strefa wypoczynku, park łączący się z bulwarami wiślanymi oraz ogród na dachu. Rocznie Kopernika odwiedza ponad milion osób.

Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS, ang. juvenile rheumatoid arthritis – JIA) jest przewleką chorobą tkanki łącznej, która rozwija się przed 16. rokiem życia. W przebiegu tej choroby obserwuje się stany zapalne stawów, ból, obrzęk, zaczerwienienie i sztywność poranną stawów. Szacuje się, że w Polsce jest około 10.000 małych pacjentów zmagających się z tą chorobą. Część z nich jest poddawana leczeniu biologicznemu, poprzez podawanie leku w warunkach szpitalnych w regularnych odstępach czasowych, np. co 2-4 tygodnie.

MWZ

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

Fit Babcia recenzuje Rollmasażer po dziewięciu miesiącach używania

Ingres Arcybiskupa Wiesława Śmigla do Bazyliki Archikatedralnej w Szczecinie

Gorączka Zachodniego Nilu w Polsce. Pierwszy przypadek zakażenia wirusem