W niedziele, w które obowiązują ograniczenia w handlu, inspektorzy pracy będą dyżurować i czekać na sygnały o sklepach łamiących zakaz.
Zgodnie z decyzją głównego inspektora pracy w każdym powiecie na terenie Polski w niedziele objęte zakazem, począwszy od 11 marca, wyznaczony inspektor pracy będzie pełnił dyżur. Na stronach internetowych okręgowych inspektoratów pracy zostaną zamieszczone numery telefonów dyżurnych, pod którymi będzie można zgłaszać placówki, które wbrew zakazowi prowadzą handel w niedzielę. Inspektor pracy będzie na bieżąco sprawdzał każdy zgłoszony sygnał.
„Jeżeli zgłoszeń będzie dużo, wówczas w kolejnych dniach będą one weryfikowane. Inspekcja ma bowiem możliwości, by na podstawie dokumentacji pracowników, zeznań świadków, rejestrów kasowych sprawdzić, w jakich dniach sklep prowadził działalność i czy nie naruszano w nim przepisów ustawy o ograniczeniu handlu” – mówi Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy.
Zaznacza przy tym, że każdy przypadek prowadzenia handlu w niedzielę będzie dokładnie zbadany i przeanalizowany, ponieważ nie jest intencją inspekcji bezrefleksyjne nakładanie kar za łamanie zakazu handlu w niedzielę.
„Każdy inspektor jest organem wydającym decyzje, które mogą być zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego poddane kontroli. Dlatego inspektor pracy musi być przekonany, że zastosowane środki prawne są adekwatne do zastanej sytuacji w danym sklepie” – podkreśla główny inspektor pracy.
Ustawa ograniczająca handel w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku; 11 marca to pierwsza niedziela z zakazem handlu.
Źródło: PIP
aba/