Strona główna » Świnoujście – Nasze Top 10

Świnoujście – Nasze Top 10

by Daniel SZYSZ

Nasze Top 10. Czyli wielkie inwestycje dofinansowane z funduszy unijnych

Minęło 15 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Przez ten czas Polska się diametralnie zmieniła. Zmieniło się też Świnoujście. Dzięki pozyskaniu funduszy europejskich mogliśmy zrealizować kilkadziesiąt inwestycji. Realizujemy kolejne. Poniżej ponownie przybliżamy Państwu 10 takich, które naszym zdaniem najbardziej zmieniły Świnoujście.

Skupiamy się przy tym na inwestycjach już zakończonych, choć te trwające w tej chwili w zdecydowany sposób wpłyną na funkcjonowanie i wizerunek naszego Miasta. To przede wszystkim budowa tunelu, ale także dwie nowe promenady, drogi do portu, przedszkola, przystanie dla kajakarzy i żeglarzy, nowy węzeł przesiadkowy, miejska obwodnica wewnętrzna czy strefa ekonomiczna na Mulniku. Niektóre z tych rzeczy będą gotowe już niebawem, na inne poczekamy jeszcze kilka lat, ale wszystkie będą dzięki funduszom unijnym.

– Dotychczas udało nam się już pozyskać ponad 900 mln zł z funduszy unijnych. Oczywiście ogromy wpływ na wielkość tej kwoty ma dofinansowanie budowy tunelu pod Świną, ale na pozostałe projekty także zdobyliśmy ok. 150 mln zł. To ogromna kwota, za którą już zrobiliśmy bardzo wiele dla miasta i ciągle realizujemy nowe inwestycje – mówi Anna Prejzner, Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych w Urzędzie Miasta.

1. Park Zdrojowy

Modernizacja parku kosztowała łącznie ponad 12 mln zł. Z tego ponad 5,2 udało się nam pozyskać z funduszy unijnych. Najpierw w ramach programu Interreg IIIA na lata 2004-6 a rewitalizację tego parku. Dziś to jedno z ulubionych miejsc do odwiedzania zarówno przez Świnoujścian jak i turystów – niezależnie od pogody czy pory roku. Zakres projektu obejmował aż 16 ha parku. W ramach inwestycji powstało prawie 5 km na nowo ukształtowanych ścieżek do spacerowania. Podstawą rewitalizacji był plan wykonany przed wojną przez P.J. Lenne. Zagospodarowano nowe place centralne, uporządkowano gospodarkę wodną, ukształtowano na potrzeby parku istniejącą zieleń przy zachowaniu najwyższego stopnia ochrony starodrzewu.

2. Tunel Pod Świną – projekt funkcjonalno -użytkowy.

Budowy tunelu łączącego Wolin z Uznamem jeszcze nie możemy zaliczyć do najważniejszych osiągnięć inwestycyjnych powstałych przy udziale środków unijnych. Jednak wiemy dobrze, że o tej inwestycji marzyli już świnoujścianie ponad 100 lat temu. Potem każde kolejne pokolenie, które musiało się borykać z podziałem miasta na części oddzielone wodą.

Nie byłoby możliwe rozpoczęcie inwestycji w formule zaprojektuj i wybuduj we wrześniu 2018 r., gdyby miasto nie było do tego przygotowane. Jednym z istotnych elementów poprzedzających budowę był Program Funkcjonalno-Użytkowy. Kosztował prawie 2,5 mln zł, a niewiele poniżej 2 mln zł otrzymaliśmy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-13. To na tym etapie m.in. dokonana została analiza przebiegu stałej przeprawy pomiędzy wyspami.

3. Przebudowa centralnego układu komunikacyjnego w śródmieściu

Już się zdążyliśmy przyzwyczaić do tego, że centrum miasta stanowi reprezentacyjny Plac Wolności, a dochodzą do niego nowe i estetyczne ulice. Ale to przecież zaledwie kilka lat tak mamy. Przebudowa systemu komunikacyjnego wraz z budową placu w centrum kosztowała prawie 20 mln zł i zakończona została w 2013 r. Z Unii dostaliśmy na to zadanie niespełna 6 mln zł w ramach RPO Województwa Zachodniopomorskiego. Jeszcze 10 lat temu jeździliśmy ulicami przecinającymi obecny plac Wolności i nie wyobrażaliśmy sobie, by mogło być inaczej. Dziś odpoczywamy na ławkach i leżakach, bawimy na festynach i kiermaszach, spacerujemy bez konieczności oglądania się na jeżdżące auta.

4. Port Jachtowy w Basenie Północnym

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, to jedna z wizytówek województwa, a Port Jachtowy w Basenie Północnych, jest jedną z głównych przystani szlaku. Kosztował ponad 18,5 mln zł, a dofinansowanie w ramach RPO wyniosło ponad 7 mln zł. Ponadto kilka lat później przeprowadzony został gruntowny remont budynku na nabrzeżu, który został przystosowany do obsługi portu jachtowego (wartość tej przebudowy wyniosła 1,3 mln zł, a dofinansowanie unijne 338 tys. zł).

Przystań może przyjąć jednocześnie 150 jednostek. Jest jedynym z największych portów żeglarskich na Bałtyku. Inwestycja objęła modernizację i przebudowę ośmiu nabrzeży i budowę dodatkowego nabrzeża nr 10, pogłębienie basenu, montaż pomostów pływających, modernizację samego obiektów portowych wraz z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, energetycznych i monitoringu. Od 2009 r. niezmiennie nad portem w sezonie wakacyjnym łopoce Błękitna Flaga.

5. Park przy ul. Chopina

To zawsze było miejsce do którego chętnie chodzili świnoujścianie. Nic dziwnego – położone w samym centrum miasta. Niestety jeszcze na początku drugiej dekady XXI w. był mocno zniszczony. Remontu wymagały ciągi piesze, wymiany mała architektura (ławki, kosze na śmieci, wyposażenie placów zabaw). Ponadto inwestycja objęła m.in.: pielęgnację drzew i krzewów, budowę nowego oświetlenia i monitoringu, altan, placu zabaw i siłowni terenowe, ścieżki dydaktycznej i galerii zewnętrznej. W związku z tym, że część parku stanowił obszar dawnego cmentarza, powstało też miejsce pamięci osób różnych wyznań, które były tu pochowane. Dziś symbolem parku jest ukwiecony fortepian. Inwestycja warta ponad 4 mln zł niemal w połowie została sfinansowana środkami z RPO.

6. Modernizacja Amfiteatru im. Marka Grechuty

Wprawdzie imię słynnego pieśniarza zostało nadane Amfiteatrowi, gdy był on już przebudowany, ale wówczas dopiero był on godzien przyjąć to imię. Głównym, widocznym, elementem modernizacji było zadaszenie widowni. Jego powstanie sprawiło, że teraz organizacja imprez plenerowych jest niezależna od warunków pogodowych i pory dnia. Wcześniej, w ciągu dnia słońce świeciło w oczy artystom, a w dni deszczowe padało na głowy widzów.

Budowę zadaszenia poprzedziły wcześniejsze inwestycje (modernizacja budynków, przebudowa widowni, budowa dachu nad sceną). Zadaszenie nad widownią kosztowało ponad 5 mln zł, a dofinansowanie unijne sięgnęło niemal 1,5 mln zł.

7. Promenada Transgraniczna między Świnoujściem i Gminą Heringsdorf

Kolejna spektakularna inwestycja, o której zakończeniu głośno było w mediach lokalnych i ogólnopolskich. Nic dziwnego. Niewiele jest takich miejsc łączących Polskę i Niemcy, w których obie strony mogą połączyć inwestycje o charakterze komunikacyjnym.

W Świnoujściu w 2011 r. wybudowaliśmy ciąg pieszy na białej wydmie na odcinku od wysokości ul. Prusa do Nowowiejskiego wraz z wejściami na plażę (wcześniej wybudowana została kładka od ul. Powstańców Śląskich do Prusa). Ponadto wybudowano trakt pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Żeromskiego o długości 1352,77 m. Świnoujska część inwestycji miała wartość ponad 3,1 mln zł i aż w 85-proc. została sfinansowana środkami unijnymi w ramach programu Interreg IVA.

8. Przebudowa ul. Słowackiego

Kilka ulic w mieście w ostatnich latach przeszło diametralne przeobrażenie. Wśród nich ul. Słowackiego. Estetyka łącząca walory historyczne i uzdrowiskowy charakter oraz dodatkowe elementy małej architektury (w tym fontanna z kamiennym globusem) sprawiły, że jej przebudowana część należy do najładniejszych w mieście.

Przebudowie poddano 539-metrowy odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Trentowskiego i Matejki. Przebudowano jezdnię, powstały nowe chodniki, zjazdy, przystanki komunikacji publicznej. Wybudowano także nową infrastrukturę podziemną oraz oświetlenie. Inwestycja warta była ponad 7,6 mln zł z czego unijne dofinansowanie stanowiło 5 mln zł. Nową ul. Słowackiego podziwiamy od 2015 r.

9. Rewitalizacja ulic Hołdu Pruskiego, Kardynała Wyszyńskiego i Monte Cassino

Kolejne ulice, które pod względem estetyki po przeprowadzonej inwestycji stały się wizytówkami miasta łączącymi historyczny charakter z nowoczesnością.

Głównymi celami jakie przyświecały projektowi były poprawa funkcjonalności komunikacyjnej i bezpieczeństwa uczestników ruchu. Jednakże niemałe znaczenie miało też zmniejszenie zagrożenia dla historycznej zabudowy centrum miasta oraz poprawa estetyki.

Przebudowane zostały jezdnie, skrzyżowania. Powstały nowe chodniki po obu stronach modernizowanych ulic. Wykonano nowe nasadzenia zieleni zarówno wysokiej jak i niskiej, wykonano nową kanalizację deszczową i oświetlenie ulic. Na koniec wprowadzona została zmieniona organizacja ruchu, która spowodowała jego uspokojenie na zrewitalizowanych ulicach. Cały projekt pochłonął ponad 5 mln zł, a połowę kosztów stanowiło dofinansowanie z RPO.

10. Komunikacja autobusowa

To nie jeden, a kilka projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, które sprawiły, że nasza komunikacja publiczna przeszła rewolucję.

Zaczęło się w 2010 r. od kompleksowej przebudowy zajezdni autobusowej. Powstała stacja diagnostyczna, myjnia, stanowiska naprawy autobusów i garaże, wiaty, zaplecze socjalne i biurowe dla załogi Komunikacji Autobusowej. Inwestycja warta prawie 14 mln zł została aż w 83 proc. sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i sprawiła, że uciążliwa dla mieszkańców baza autobusowa z ul. Kołłątaja została przeniesiona na ul. Karsiborską.

Wraz z przeprowadzką Komunikacja Autobusowa w tym samym czasie wzbogaciła się o 10 nowych autobusów Solaris Urbino, na które ten sam EFRR przekazał ponad 5,5 mln zł.

Ostatnia z autobusowych inwestycji nastąpiła w ubiegłym roku, gdy tabor KA wzbogacił się o kolejne sześć nowych pojazdów, w tym trzy z napędem hybrydowym. Koszt ich zakupu wyniósł 8,9 mln zł, a 3,5 mln zł tej kwoty pokryte zostało z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

To subiektywnie wybrana dziesiątka Inwestycji, które w minionym 15-leciu zostały zrealizowane. Czy najważniejsze? Zapewne każdy z nas będzie mógł ułożyć własną dziesiątkę, bo dla niego ważna jest jego szkoła, która została zmodernizowana, czy ocieplone przedszkole, a może ścieżka rowerowa, boisko czy kanalizacja. Jesteśmy przekonani, że z okazji kolejnego „okrągłego” jubileuszu Polski w UE nasza „dziesiątka” będzie zupełnie inna, a miasto jeszcze piękniejsze i nowocześniejsze. I co najistotniejsze – połączone z resztą kraju tunelem pod Świną, którego bez wsparcia unijnego nie bylibyśmy w stanie zbudować.

Info UM



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Verified by MonsterInsights