Budowa tunelu Uznam – Wolin. Wykonawca przejął plac budowy.
Zakończyła się procedura przekazania placu budowy pod budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Dziś w Urzędzie Miasta Świnoujście oficjalnie podpisano protokół przekazania placu budowy wykonawcy. Jego przedstawiciel zapewnił, że pierwsze prace budowlane rozpoczną się już 12 listopada.
– To kolejny, milowy krok w realizacji tej tak bardzo oczekiwanej inwestycji – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Protokół przekazania placu budowy podpisali: kierownik projektu z ramienia inwestora zastępczego, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Julita Borkowska, przedstawiciel wykonawcy i dyrektor kontraktu Piotr Flisiak oraz przedstawiciel wykonawcy i kierownik budowy Jacek Gawlak.
Przypomnijmy. Umowę na realizację inwestycji „Usprawnienie połączeni komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” podpisano 17 września 2018 roku. Wykonawca – konsorcjum firm PORR S.A. (lider), PORR Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin – został wyłoniony w przetargu. Wartość zlecenia wynosi 793 mln zł brutto a przewidziany czas na ukończenie projektu to 48 miesięcy.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”. W lipcu 2019 r. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. W ubiegły poniedziałek 7 października Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że wykonawca może niezwłocznie przystąpić do prac budowlanych.
W międzyczasie (wrzesień 2019) wykonawca poinformował o podpisaniu umowy na zakup maszyny TBM, czyli tej która będzie wierciła tunel pod wodą. Powstaje w Chinach. Ma być gotowa do maja, a do Świnoujścia dotrzeć do sierpnia 2020roku.
Dzisiejsze przejęcie placu budowy i zapowiedź rozpoczęcia prac budowlanych w listopadzie tego roku, nie oznacza jeszcze oczywiście wiercenia samego tunelu. Przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę. Łącznie przeprawa ma mieć 3,2 km, a sam tunel ok. 1,4 km. Trzeba wybudować drogi, skrzyżowania a także przygotować komorę startową dla maszyny TBM, która wywierci sam tunel.
Zgodnie z harmonogramem samo drążenie ma rozpocząć się w marcu 2021 roku, a całość inwestycji ma być gotowa we września 2022 roku.
Inwestycja jest w aż 85 procentach współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Pozostałą część pokrywa Miasto Świnoujście ze swoich środków.
Tekst i foto: BIK UM Świnoujście