Rozwój oferty międzynarodowej
PKP Intercity stale rozszerza także ofertę połączeń międzynarodowych. W czerwcu 2020 roku PKP Intercity uruchomi piątą parę połączeń łączących Warszawę i Berlin. W nowym rozkładzie rozwinie się także oferta połączeń między Polską a Białorusią. Z 1 do 3 par dziennie zwiększy się liczna pociągów z Warszawy do Brześcia. IC Batory z Pragi i Budapesztu poprowadzi grupę wagonów do Moskwy, zaś IC Mickiewicz relacji Warszawa – Brześć – Warszawa będzie skomunikowany z pociągiem do Mińska.
Wydłużenie relacji składu TLK Rozewie zapewni całoroczne połączenie do Żyliny na Słowacji. Pociąg umożliwi codzienne skomunikowanie Trójmiasta, Bydgoszczy, Poznania, Wrocławia i Katowic ze Słowacją.
Południe Polski zostanie skomunikowane z Czechami i Austrią poprzez uruchomienie dwóch nowych połączeń relacji Przemyśl – Graz – Przemyśl i Przemyśl – Ostrawa – Przemyśl. Będzie także więcej pociągów sezonowych do Czech. Trzy składy: TLK Wydmy, TLK Wolin i TLK Pirat zapewnią skomunikowanie Czech z Helem, Łebą, Kołobrzegiem i Świnoujściem.
Podróże zgodne z rozkładem i znaczące inwestycje Krajowego Programu Kolejowego
Wprowadzany od grudnia 2019 roku rozkład jazdy powstaje przy ścisłej współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych SA z przewoźnikami i uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Są także efekty prowadzonych inwestycji. Pociągi ponownie pojadą z Lublina do Warszawy przez Dęblin. Będzie bezpośrednie połączenie Lublin – Stalowa Wola. W nowym rozkładzie jazdy będzie możliwość stworzenia zupełnie nowych relacji m.in. dzięki modernizacji linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Od czerwca podróżni już korzystają z dobrych podróży na pierwszym odcinku Legnica – Lubin. Podobnie jak z korzystniejszych czasów przejazdu na linii Poznań – Piła.
– Podstawową działalnością PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przygotowanie – wspólnie z przewoźnikami i realizacja rozkładu jazdy. Nowa oferta uwzględnia uzyskane już efekty Krajowego Programu Kolejowego i pozwala na kontynuacje inwestycji. Zapewnimy podróże bezpieczne i przewidywalne z coraz lepiej wyposażonych, bardziej komfortowych peronów, przygotowanych do obsługi wszystkich podróżnych – stwierdził Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
PKP PLK SA przygotują do końca roku infrastrukturę na linii Warszawa – Gdańsk do jazdy pociągów z prędkością do 200 km/h. Prace te pozwolą sukcesywnie oferować pasażerom coraz krótsze podróże.
Inwestycje zdecydowanie ułatwiają dostęp do pociągów na dziesiątkach peronów stacji i przystanków linii regionalnych i aglomeracyjnych. To zarówno lokalizacje w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach: m.in. Gdańsk Główny, Sośnica Jarosławska, Radziszów, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Leńcze, Brzozów, Stawiguda, Gągławki, Stare Jabłonki, Świebodzice, Krzywda, Pułankowice, Biesal, Naterki, Warszawa Koło, Warszawa Młynów, Warszawa Wola, Szczecin Główny.
Przybywa nowych urządzeń dla podróżnych, które wspomagają obsługę oraz dostęp do informacji. Są to m.in. wyświetlacze i infokioski. Stacje i przystanki stają się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są wyposażane w schody ruchome, windy, pochylnie. Wszystkie nowe perony posiadają ścieżki naprowadzające, a kolejne obiekty zyskują oznaczenia w języku Braille’a.
MI