Kolejna lotnicza mina morska usunięta z toru wodnego
W poniedziałek, 25 listopada, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzili kolejną operację usunięcia przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych zalegających na torze wodnym Szczecin – Świnoujście.
W dalszym ciągu trwają czynności przygotowawcze do neutralizacji największej dotychczas znalezionej na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, bomby lotniczej pochodzenia brytyjskiego potocznie zwanej Tallboy. W wyniku bardzo dokładnego przeszukania dna, w promieniu kilkuset metrów od Tallboy’a, natrafiono na kolejną dużą pozostałość po II wojnie światowej.
Identyfikację obiektu przeprowadzili specjaliści od podwodnych zadań z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryty w wodzie obiekt sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI. Miny tego typu ważyły ok 900 kg i zawierały w sobie ponad 400 kg materiału wybuchowego. Obiekt znajdował się w okolicy przeprawy promowej Karsibór na głębokości 12 metrów.
Do usunięcia miny zaangażowana została załoga niszczyciela min ORP Flaming z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. Ze względu na zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin – Świnoujście oraz na złożony charakter operacji, wymagający zaangażowania wielu podmiotów, zarówno ze sfery wojskowej jak i cywilnej powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu. W działaniach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi na czas wydobycia i transportu obiektów udział wzięły m.in. Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Ratownicy Wodni, oraz Straż Miejska ze Świnoujścia.
kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski