ORP Mewa kończy służbę w Marynarce Wojennej
Po ponad 52 latach służby w Marynarce Wojennej, na okręcie ORP Mewa opuszczono po raz ostatni biało-czerwoną banderę. Uroczystość odbyła się na terenie 13. Dywizjonu Trałowców w Porcie Wojennym w Gdyni.
ORP Mewa jest to pierwsza z trzech jednostek proj. 206FM, które zostaną wycofane ze służby w Marynarce Wojennej na przestrzeni najbliższych lat. Zgodnie z Planem Modernizacji Technicznej okręty te mają zostać zastąpione serią trzech nowoczesnych niszczycieli min proj. Kormoran II, budowanymi aktualnie dla Marynarki Wojennej. Pierwszy z serii ORP Kormoran wszedł do służby 28 listopada 2017 roku.
W uroczystości ostatniego opuszczenia bandery udział wzięli m.in. Inspektor Marynarki Wojennej wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirał Piotr Nieć, kadra 13. Dywizjonu Trałowców, załoga okrętu oraz zaproszeni goście. Wśród gości nie zabrakło również oficerów, podoficerów i marynarzy, którzy przez lata służyli na pokładzie OPR Mewa.
„Dziękuję wszystkim członkom załogi ORP Mewa, którzy na przestrzeni 52 lat, z wielkim poświęceniem i oddaniem wykonywali swoje obowiązki. ORP Mewa była dla was nie tylko miejscem pracy i służby, ale także i domem. To dzięki waszemu wysiłkowi okręt do ostatnich chwil realizował zadania na morzu, w pełnej sprawności technicznej, godnie reprezentując polską Marynarkę Wojenną.” – powiedział w swoim przemówieniu dowódca okrętu.
Zgodnie z ceremoniałem morskim bandery wojenne z wycofywanych okrętów i pomocniczych jednostek pływających trafiają do Muzeum Marynarki Wojennej. Po wycofaniu z eksploatacji jednostka zostanie przekazana Agencji Mienia Wojskowego.
***
ORP Mewa po raz pierwszy podniósł biało-czerwoną banderę 9 maja 1967 r. Historia okrętu sięga lat sześćdziesiątych, kiedy to w Stoczni im. Komuny Paryskiej rozpoczęto budowę serii 12 trałowców projektu 206F. ORP Mewa powstał jako przedostatni z serii i otrzymał numer burtowy 623. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zapadła decyzja o całkowitej modernizacji trzech ostatnich jednostek projektu OORP Czajka, Mewa i Flaming. Modernizacja trałowców przeprowadzona została w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Celem przebudowy była adaptacja okrętów do norm i standardów NATO. Na okręcie wymieniono wtedy większość wyposażenia, modernizując go do standardu niszczyciela min.
Rok 1987 przyniósł jedno z najważniejszych wydarzeń w historii okrętu. Okręt odegrał istotną rolę w pielgrzymce papieża Jana Pawła II. Papież odbył na jego pokładzie rejs z Gdyni do Sopotu, a następnie do Gdańska. Od tego czasu wśród marynarzy określany był mianem „okrętu papieskiego”.
W 2002 roku ORP Mewa jako pierwszy polski okręt podniósł na swojej burcie flagę NATO, wchodząc w skład Stałego Zespołu Obrony Przeciwminowej NATO MCM FORNORTH (ang. Mine Countermeasures Forces North). Od tego czasu, przez kolejne lata polskie niszczyciele min – OORP Mewa, Flaming i Czajka – na przemian, kilkunastokrotnie wchodziły w skład Stałych Zespołów Sił Obrony Przeciwminowej NATO oraz Sił Odpowiedzi NATO. Okręt po raz ostatni realizował zadania pod flagą Sojuszu Północnoatlantyckiego w pierwszej połowie 2015 r.
Długa jest lista akwenów i portów, w których okręt z zaszczytem prezentował biało – czerwoną banderę, długa jest również lista operacji i ćwiczeń, w których okręt brał udział stanowiąc dom dla wielu pokoleń marynarzy. ORP Mewa ma za sobą udział w manewrach zarówno o zasięgu narodowym jak i międzynarodowym m.in.: Baltops, Strong Resolve, Blue Game, Passex, Sandy Coast, Sqnex, Danex i Brillant Mariner oraz operacjach przeciwminowych Open Spirit.
Intensywnie eksploatowana jednostka przez całą swoją służbę wchodziła w skład 13. Dywizjonu Trałowców.
Marynarka Wojenna