Aktualny stan prac na miejscu przekopu Mierzei Wiślanej
Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Dziś tj. 12.05.2020r. budowę odwiedził Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Towarzyszyli mu przedstawiciele wykonawcy – Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI, Dominik Wróblewski, Kierownik Budowy Konsorcjum NDI/BESIX oraz inwestora – Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
– Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie. Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – powiedział Minister Grzegorz Witkowski.
Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Zaawansowanie tych robót to ponad 50%. Zakończono z kolei pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego. Wykonawca – konsorcjum NDI/Besix pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.
– Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa tego nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI.
W rejonie kanału żeglugowego toczą się roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego. Zabezpieczane są tu skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Zakończyły się już prace nasypowe pod obiektami mostowymi, a kontynuowane są prace nasypowe przy powstających drogach. Pod przyszłymi mostami zakończyło się także pogrążanie pali prefabrykowanych, rozpoczęto roboty żelbetowe pod fundamentami.
Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie sztucznej wyspy jest obecnie oczyszczany z materiałów ferromagnetycznych.
Na terenie inwestycji zakończono przewierty pod sieci energetyczne i teletechniczne. Do końca miesiąca zakończą się przebudowy wszystkich kolizji średniego napięcia i teletechnicznych. Obecnie realizowane są przełączenia sieci.
A co przed nami? W kolejnych tygodniach zakończy się pogrążanie ścianek szczelnych nabrzeża południowego, a rozpocznie falochronu zachodniego. Realizowane będą też prace pogłębiarskie. W rejonie kanału rozpoczną się przygotowania do prac przy budowie śluzy. – Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – mówi Dominik Wróblewski, Kierownik Budowy Konsorcjum NDI/BESIX.
Kontynuowane będą też roboty ziemne i żelbetowe. W rejonie Zalewu Wiślanego rozpoczną się transporty drogą wodną materiałów do budowy wyspy.
Aktualnie realizowana umowa obejmuje pierwszą z trzech części, na jakie została podzielona inwestycja pn. „Budowa drogi wodnej łączej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
W trakcie wizyty na placu budowy, Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powiedział: – Ta droga wodna jest przejściem administracji morskiej z naszego okresu stuletniej historii, która zaistniała 2 kwietnia 1920 roku do czasów obecnych. Przetarg na drugi etap ogłosiliśmy 24 kwietnia br., najprawdopodobniej oferty zostaną otwarte 22 czerwca. Etap ten obejmuje rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Będziemy budować także trzeci most, most w Nowakowie o długości 104 metrów. Oprócz tego, odcinek drogi o długości 1550 metrów, która będzie łączyła tę część drogi powiatowej i służyła mieszkańcom. Most będzie się znajdował 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego. Oprócz tych inwestycji hydrotechnicznych i drogowych planujemy wykonanie znaków nawigacyjnych. Całość w przyszłości zostanie połączona trzecim odcinkiem, a więc przejściem przez Zalew Wiślany.
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.