Nowe terminale przeładunkowe w porcie Szczecin chce budować sześć firm

DCIM100MEDIADJI_0746.JPG

Nowe terminale przeładunkowe w porcie Szczecin chce budować sześć firm

Sześć ofert wpłynęło do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w odpowiedzi na przetarg na roboty budowlane w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 344 tys. złotych podczas, gdy najdroższa przekracza 596 tys. złotych.

W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego.

Stąd w rejonie Kanału Dębickiego niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów.

Obok Kanału Dębickiego prace budowlane toczyć się będą również w Basenie Kaszubskim w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Powstanie tutaj m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. W tym przypadku na oferty na roboty budowlane ZMPSiŚ czeka do 15 czerwca br.

Obie inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r. Mają unijne dofinansowanie. Umowy w tym zakresie zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł.
Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, to niekwestionowany lider inwestycyjny w regionie. Od chwili, kiedy jesteśmy w UE, dzięki unijnemu wsparciu do końca 2021 roku kwota inwestycji zrealizowanych przez Spółkę w zespole portów Szczecin-Świnoujście przekroczy dwa miliardy złotych.

(Monika Woźniak-Lewandowska)

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

Spadek przeładunków w portach po pierwszym roku rządu Donalda Tuska

Ingres Arcybiskupa Wiesława Śmigla do Bazyliki Archikatedralnej w Szczecinie

Szczecin-Goleniów – Lotnisko czy „kurnik z pasem startowym”?