Strona główna » Świnoujście – Maszyna drążąca tunel rozpoczyna swoją drogę do Świnoujścia

Świnoujście – Maszyna drążąca tunel rozpoczyna swoją drogę do Świnoujścia

by Daniel SZYSZ

Tunel pod Świną, Rozpoczyna się załadunek maszyny! Świnoujście czeka na giganta.

W porcie Nansha w Chinach rozpoczął się załadunek gigantycznej maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu. W ciągu kilku dni wszystkie elementy maszyny, a jest ich 129 – zostaną umieszczone na statku Da Chang. Na przełomie września i października przypłyną do Świnoujścia.
Dystans jaki TBM pokona z Chin do Polski to ponad 10.350 mil morskich. Statek przypłynie do Polski Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.

Tym statkiem TBM przypłynie do Świnoujścia: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5804643/mmsi:477592500/imo:9608398/vessel:DA_CHANG

Maszyna po przypłynięciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu przyszłego roku powinna rozpocząć drążenie tunelu.
– Tradycją jest, że maszynie przed startem, rozpoczęciem wiercenia, nadawane jest imię – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Chcielibyśmy, aby nazwę TBM wybrali mieszkańcy naszego miasta. Mieszkańcy, którzy na to stałe połączenie czekają przecież już od kilkudziesięciu lat.
Zwykle takie maszyny noszą imiona kobiet. Już wkrótce na stronach internetowych miasta i portalach społecznościowych ogłoszony zostanie konkurs na imię dla TBM.

Dla tej gigantycznej maszyny o długości około 100 metrów, z tarczą o średnicy 13,46 metra budowany jest w Świnoujściu – na wyspie Uznam – równie duży szyb startowy. Będzie miał on około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie startowym będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku. TBM ważyć będzie 2740 ton.

Maszyna do startu potrzebuje infrastruktury i specjalnie wykonanego szybu. Na budowie trwają intensywne roboty, właśnie w tej części inwestycji. Kolejny tydzień prac to zakończenie trzech z siedmiu etapów zbrojenia, szalowania i betonowania stropu górnego komory startowej. Po stronie wyspy Uznam toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym izolowane są ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.
– W sekcji segmentów od 2 do 6 wykonywane są przesłony jet – grouting. Po tej stronie Świnoujścia, powstaje bajpas ulicy Karsiborskiej, po którym już wkrótce poprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. W rejonie powstającego układu drogowego przebudowywane są sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu, kanalizacji, teletechniki i sieci elektroenergetycznych – mówi Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowana jest przebudowa sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnych w rejonie komory odbiorczej TBM i dalej wzdłuż ulicy Fińskiej. Zagospodarowywany i zasilany w energie elektryczną jest także plac budowy. Trwają transporty materiałów: kruszyw, cementu, stali zbrojeniowej, gotowych koszy dla wykonywania sekcji ścian szczelinowych, materiałów dla przebudowy sieci uzbrojenia terenu i materiałów pomocniczych.

– Komora startowa i TBM to część elementów potrzebnych do wykonania tunelu
Trwają zawansowane prace przygotowawcze związane z mobilizacją sprzętu pomocniczego – suwnic bramowych i wielofunkcyjnych pojazdów do transportu segmentów obudowy, wytwórni iniektu, zestawu kompresorów dla zapewnienia ciśnienia płuczki, stacji wentylacji oraz separacji urobku, która posłuży do oddzielenia wydobytego gruntu od płuczki, a także wielu innych drobniejszych, lecz nie mniej ważnych elementów – mówi Piotr Flisiak, dyrektor kontraktu PORR SA.

Świnoujście zdetronizuje Gdańsk

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną o długości 1440 m.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.
Info Urząd Miasta Świnoujście



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska
Verified by MonsterInsights