Statek z maszyną, która wydrąży tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin minęła już Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i płynie w stronę Kamczatki.
Przy nabrzeżu 87 w Świnoujściu powinien zacumować na początku października.
TBM, czyli Tunnel Boring Machine, płynie na pokładzie statku Da Chang z Chin, gdzie została zbudowana. Jest rozłożona na 129 elementów.
Trasę jednostki można śledzić „na żywo” przy pomocy map satelitarnych np. na stronie
https://www.vesselfinder.com/?imo=9608398
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:126.7/centery:29.5/zoom:5
Po drodze jednostka zawija do portów z innymi ładunkami, ale ten najważniejszy dotrze do Polski. Do Świnoujścia.
Zacumuje przy nabrzeżu na wyspie Uznam, tuż przy budowie tunelu. Przejdzie kontrolę celną. Potem jej elementy będą sukcesywnie rozładowywane i na specjalnych platformach przewożona na placu budowy tunelu pod Świną, w pobliże komory, z której wiosną przyszłego roku (już złożona) rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny.
– Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap – mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. – Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać.
Maszyna TBM rozpocznie wiercenie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy na wyspie Wolin.
– Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem Świny, która w tym miejscu ma 13,5 metrów głębokości – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR. – Maszyna TBM drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy tunelu. Takich pierścieni będzie w sumie 780. Każdy będzie składał się z 8 elementów i ważył 100 ton.
Co jeszcze w ostatnich tygodniach działo się na placu budowy? Trwają roboty konstrukcyjne przy wykonywaniu segmentów 8 i 9. Wykonano zbrojenie, szalunki i zabetonowano ściany oporowe na płycie stropowej. Wykonano izolację płyty i ścian oraz zasypkę stropu.
Na zdjęciu budowa komory startowej dla maszyny TBM po stronie wyspy Uznam.
W segmencie 7 – pod ulicą Karsiborską – powstała platforma robocza niezbędna do rozpoczęcia głębienia ścian szczelinowych. W segmentach od 2 do 6 zakończono wykonywanie przesłony poziomej w technologii jet-grouting, rozpoczęto skuwanie korony ścian szczelinowych i wykonywanie oczepów.
Na wyspie Wolin, specjalną komorą odbiorczą, maszyna TBM wyjdzie spod dna Świny na powierzchnię.
– W tej chwili trwają tam przebudowy sieci infrastruktury – mówi Bogusław Konopko inżynier nadzoru z firmy SWECO. – Przebudowywane są sieci gazowe, wodno-kanalizacyjne i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych.
Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt inwestycji to 912 462 026 PLN, z czego 775 677 722 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Reszta pochodzić będzie z budżetu Gminy Miasta Świnoujście. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku.
Tekst i zdjęcia Urząd Miasta Świnoujście/Sweco