Porządkujemy naszą przestrzeń. Weszła w życie „uchwała krajobrazowa”.
Od 1 lipca 2020 roku w Świnoujściu obowiązuje uchwała krajobrazowa, która określa między innymi zasady i warunki lokalizacji tablic oraz urządzeń reklamowych na terenie miasta. Oznacza to, że wygląd i miejsce usytuowania reklam trzeba dostosować do jej zapisów. Ich właściciele mają na to czas do lipca 2021 r.
Uchwała krajobrazowa przyjęta została przez świnoujskich radnych 28 listopada 2019 roku. Jej podstawowym celem jest poprawa estetyki i przestrzeni publicznej naszego miasta. Zapisy uchwały, po okresie karencji, zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2020 roku.
– Na wizerunek miasta – oprócz samego wyglądu budynków – duży wpływ ma zagospodarowanie zarówno terenów publicznych, jak i prywatnych posesji – wyjaśnia Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. – Uchwała krajobrazowa ma na celu poprawę wizerunku naszego miasta poprzez uporządkowanie różnych elementów występujących w miejskiej przestrzeni. Wśród nich są tablice i urządzenia reklamowe. Ale także np. ostatnio zalecane przez nas wzory tabliczek z numerami budynków.
Zapisy uchwały dotyczą zarówno istniejących już reklam i szyldów, jak i tych nowych. Ich właściciele mają sporo czasu, by dostosować się do zasad i warunków określonych przez uchwałę krajobrazową. To 12 miesięcy w przypadku tablic i urządzeń reklamowych i 24 miesiące w przypadku szyldów (liczonych od 1 lipca 2020 r.). Dla już istniejących, funkcjonujących nośników i urządzeń reklamowych, które są zgodne z „uchwałą krajobrazową” urząd miasta będzie wydawał stosowne oznaczenia. Natomiast dla nowych – planowanych do umieszczenia – oznaczenia takie będą wydawane po przedstawieniu odpowiednich zgód: prawa do terenu oraz potwierdzenia zgłoszenia bądź pozwolenia na budowę.
Od kilku tygodni świnoujski urząd miasta prowadzi akcję informacyjną skierowaną do właścicieli reklam i szyldów. Urzędnicy kontaktują się z administratorami tych nieruchomości i bezpośrednio właścicielami, których istniejące reklamy naruszają ustalenia uchwały krajobrazowej. Z uwagi na skutki prawne, w tym również finansowe, które mogą ich dotknąć po zakończeniu okresów przejściowych, zostali poinformowani o stwierdzonym naruszeniu prawa.
W przypadku nowych reklam lub szyldów umieszczonych po 1 lipca 2020 r., a niezgodnych z zapisami uchwały krajobrazowej, okresy przejściowe nie obowiązują. Wobec właścicieli takich reklam czy szyldów będą prowadzone postępowania administracyjne.
Czym jest reklama, a czym szyld, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Reklama – należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.
Szyld – tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na lub w nieruchomości, na której ta tablica lub urządzenie się znajdują.
Przydatne linki:
Pełną treść uchwały, szczegóły nowych zasad umieszczania reklam i szyldów, można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Miasta Świnoujście www.swinoujscie.pl zakładka “Uchwała krajobrazowa”; bezpośredni link: http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/126/15384
oraz Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Świnoujście pod adresem:
http://bip.um.swinoujscie.pl/artykul/293/28712/uchwala-krajobrazowa
Tekst: BIK UM Świnoujście