Uchwała krajobrazowa skutecznie uporządkuje miejską przestrzeń
Wyjaśniamy kolejne aspekty funkcjonowania uchwały krajobrazowej w naszym mieście, której zapisy obowiązują od lipca 2020 roku. W tym ten najważniejszy: uchwała nie powstała po to, aby ściągać od przedsiębiorców dodatkowe pieniądze. Nie narzuca żadnych nowych opłat.
Nowe przepisy mają na celu wyłącznie uporządkowanie istniejącego – co tu kryć – reklamowego bałaganu w niektórych częściach naszego miasta. I nie jesteśmy pod tym względem wyjątkiem. Bo podobnie zaczynają dbać o wygląd swoich przestrzeni także w wielu innych miastach.
Przed przystąpieniem do prac nad uchwałą i po uchwaleniu, przedstawiciele miasta wielokrotnie podkreślali, że jej celem nie jest pobieranie dodatkowych opłat od przedsiębiorców. Każde prawo musi określać normę zachowania, czyli w tym przypadku, jak mają wyglądać i gdzie mogą się pojawiać reklamy oraz szyldy. Aby było skuteczne, musi określać też sankcję dla tych, którzy go nie przestrzegają.
I tak też jest w przypadku Uchwała krajobrazowej. Przyjęta przez Radę Miasta Świnoujście określiła zasady korzystania z przestrzeni publicznej w zakresie reklamy, szyldów i małej architektury. Określiła też kary, dla osób, które nie będą tych zasad przestrzegać. Inaczej nie miałaby przecież większego sensu. Kary będą naliczane w oparciu o przepisy rangi ustawy – prawo krajowe.
Nie oznacza to jednak, że urzędnicy tylko czekają, aby móc kogokolwiek ukarać. Przeciwnie. Aby uniknąć tego przykrego obowiązku, Gmina na bieżąco monitoruje przestrzeń publiczną, informując zainteresowanych o naruszeniu prawa i jego konsekwencjach. Jednocześnie, aby wprowadzenie uchwały było jak najmniej dotkliwe (także czasowo) dla mieszkańców, wprowadzono długie okresy przejściowe, czyli czas na dostosowanie się do nowych zasad.
Obecnie prowadzona przez miasto akcja informacyjna, skierowana jest przede wszystkim do tych, którzy naruszyli prawo, umieszczając reklamę w miejscach, gdzie jej być nie powinno. Krótko mówiąc, akcja dotknie w pierwszej kolejności tych, którzy np. obwieszają Dzielnicę Nadmorską informacją o usłudze, która realizowana jest na przykład 2 km dalej. Dla nich też jest najkrótszy okres dostosowawczy, bo tylko rok.
Uchwała w fazie projektu była szeroko konsultowana, w tym również z przedstawicielami przedsiębiorców. Dlatego pojęcie szyldu jest na tyle szerokie w uchwale krajobrazowej, że daje skuteczną możliwość informowania o swojej ofercie i prowadzonej działalności. Również ujęta w uchwale informacja o prowadzonej inwestycji, która z reguły przedstawiana jest w formie wizualizacji budowanego obiektu – nie jest „ukłonem” w stronę deweloperów – lecz ogólnie przyjętą dobrą praktyką o informowaniu mieszkańców na temat tego, jak będzie wyglądał obiekt, który jest właśnie w danym miejscu budowany.
Tekst: BIK UM Świnoujście