Coraz więcej nowych torów na szlakach wiodących do portów Szczecin i Świnoujście

Coraz więcej nowych torów na szlakach wiodących do portów Szczecin i Świnoujście

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w trakcie realizacji inwestycji, której celem jest poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dotychczas ułożono już blisko 50 km nowych torów z zaplanowanych 100 km. Inwestycja umożliwi przewóz większej ilości towarów z i do obu portów.

Zanim układane są nowe tory, pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, wykonywane jest odwodnienie, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni też przebudowa trzech wiaduktów i mostu kolejowego nad rzeką Parnicą. Wykonawca montuje również słupy i konstrukcje wsporcze nowej sieci trakcyjnej. Instalowane są kolejne urządzenia sterowania ruchem, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawną i bezpieczną obsługę pociągów.

W porcie Szczecin przebudowywana jest infrastruktura kolejowa na Ostrowie Grabowskim. Docelowo pojawi się 5 km nowej magistrali. Z kolei w porcie Świnoujście w rejonie Euroterminalu budowane są nowe tory. Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić bieżący dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.
Na inwestycji zyskają także pasażerowie. To dzięki przebudowie istniejących stacji Świnoujście Warszów, Świnoujście Przytór, czy Lubiewo. Dostęp do pociągów będzie łatwiejszy, na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie.

Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów.
W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.

Monika Woźniak-Lewandowska

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

Świnoujście. MyTaxi jako pierwsze w Polsce wprowadza NIO ET5 do swojej floty!

Prognoza pogody dla Świnoujścia na weekend 16–17 listopada 2024

Świnoujście. Mieszkańcy obawiają się o swoje życie – Apelują do pani prezydent