Festiwal Fama 2021 – Świnoujście, 23 – 28 sierpnia 2021
Fama to najstarszy i jeden z największych w Polsce interdyscyplinarnych festiwali artystycznych,
a dzięki cyklom mistrzowskich warsztatów jedyne w Polsce przedsięwzięcie o charakterze edukacyjnym. Mimo pięćdziesięcioletniej tradycji synonimem Famy wciąż są: młodość, świeżość
i odwaga. Od 1965 roku letni festiwalowy czas w Świnoujściu to swoisty inkubator polskiej sztuki.
To tu swoje pierwsze kroki stawiali (i wciąż stawiają) wyznaczający artystyczne trendy muzycy, wokaliści, aktorzy, kabareciarze, poeci, literaci, performerzy, malarze, filmowcy, fotograficy czy animatorzy. Imponująca lista tych, którzy tworzą historię Famy jest jednocześnie, nieustannie uzupełnianym o nowe postaci, leksykonem polskich twórców*.
Rokrocznie program Famy to kilkadziesiąt wydarzeń przygotowanych przez młodych twórców, którzy oprócz własnego dorobku prezentują projekty premierowe wykorzystując umiejętności i wiedzę zdobytą podczas warsztatów oraz nieformalnych lecz inspirujących spotkań. Festiwal ma charakter konkursowy, a pula nagród to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Artystyczne zmagania ocenia jury – wybitni artyści, pedagodzy, dziennikarze oraz animatorzy kultury i znawcy sztuki.
W 2021 roku Festiwal Fama odbywać się będzie w Świnoujściu między 23 a 29 sierpnia. Program to blisko pięćdziesiąt interdyscyplinarnych prezentacji oraz bogata oferta edukacyjna dla uczestników. Tradycyjnie będzie sporo muzyki, ale także teatr, taniec, performance, kabaret, sztuki wizualne, literatura, fotografia, film oraz dziennikarstwo.
Wśród gości specjalnych Famy są: legendarny zespół Laboratorium, który świętuje swoje 50-lecie, a także WaluśKraksaKryzys, Swiernalis, Bajzel, Polski Piach, Brodacze Live Act, Szymonmówi, IPT Wójciński/Gucik/Bańdur ft. Monika Kowalczyk oraz świnoujski Ludojad.
Muzyczna Fama – już w nurcie konkursowym – to piekielnie zdolni soliści: Aleksandra Budzyńska, Ania Sama, I.V.A., Jakub Lemiszewski, Oskar Mir i Milito, a także zespoły: Córy Słońca, Trzy grosze, Tuga, Wild Whispers, Róża, The White Panda, Loufr, Heima, Dobre sobie, Chlodno, oraz Part of the Kitchen.
W Miejscach Literatury zaplanowano spotkania ze znakomitymi pisarzami – Dionisiosem Sturisem, Ziemowitem Szczerkiem, Zbigniewem Rokitą, Małgorzatą Gołotą oraz Piotrem Oleksym.
Sekcja sztuk scenicznych to pokazy spektakli między innymi Miłosza Broniszewskiego i Julii Bochenek z wrocławskiej AST, PerfoMentalnych oraz Common Collective. Ból przepony zapewnią z kolei Arkadiusz „Jaksa” Jakszewicz oraz Kabaret A JAK!
W programie zaplanowano także panele dyskusyjne, m.in. „Dzika rzecz” z udziałem Rafała Księżyka, Piotra Banacha i Artura Rawicza oraz „Status muzyka zawodowego w perspektywie debiutów artystycznych”, w którym pojawią się Janusz Grzywacz, Paweł Swiernalis, Szymon Wójciński oraz ponownie Piotr Banach.
Gros artystów festiwalu to młodzi twórcy starannie wyselekcjonowani podczas otwartego naboru. Do udziału w festiwalu zakwalifikowano blisko 150 artystów, którzy w Świnoujściu będą prezentować swój artystyczny dorobek, ale przede wszystkim szlifować swoje umiejętności pod okiem Mistrzów. Oferta edukacyjna to szerokie i interdyscyplinarne spektrum dziedzin i tematyki. Młodzi muzycy, którzy zawitają do Świnoujścia będą mogli zarejestrować swój utwór w formule “Live Act” pod okiem jednego z najlepszych polskich realizatorów koncertowych oraz producentów – Piotra “Dzikiego” Chancewicza lub skorzystać z konsultacji merytorycznych pod okiem Patryka Zakrockiego – kompozytora, aranżera oraz improwizatora. Warsztaty Solo Act poprowadzi Piotr Piasecki znany jako Bajzel – polski muzyk, kompozytor, wokalista i autor tekstów, a warsztat wokalny poprowadzi Dorota Płonka – nauczyciel śpiewu, wokalistka, flecistka, pedagog. Sekcja dziennikarska proponuje warsztaty z tworzenia podcastu prowadzone przez Dariusza Rosiaka, Sekcja literacka to z kolei warsztaty nowatorskiego publishingu. Młodych amatorów fotografii poprowadzi Jacek Mójta, znakomity fotograf koncertowy, a warsztaty scenograficzne poprowadzi wybity Jarosław Koziara. Ciekawie zapowiada się też innowacyjny kurs adresowany do uczestników Famy wszystkich sekcji, mający na celu kształcenie ich predyspozycji i umiejętności w zakresie kontaktów z mediami.
Tradycyjny koncert finałowy na scenie Amfiteatru im. Marka Grechuty inspirowany będzie najnowszą książką Rafała Księżyka „Dzika rzecz – polska muzyka i transformacja 1989-1993”. Pionierskie teledyski, nowatorskie audycje radiowe, legendarne kluby i przełomowe koncerty – schyłek lat osiemdziesiątych i początek lat dziewięćdziesiątych był czasem wyjątkowym dla polskiej kultury. Wielu artystów debiutujących w tamtym okresie funkcjonuje na scenie muzycznej do teraz, niestety wielu z nich zostało przytłoczonych postępującą komercjalizacją rynku a ich twórczość została niesłusznie zapomniana. Koncert “Dzika rzecz – polska muzyka transformacji” ma za zadanie podtrzymać pamięć o bohaterach tamtych czasów . Podczas koncertu usłyszymy interpretacje twórczości alternatywnych zespołów takich jak: Apteka, Armia, Brygada Kryzys, Houk, IMTM, Izrael, Kazik, Los Loveros, Max i Kelner, T.Love, Oczi Cziorne.
Autorami identyfikacji wizualnej Festiwalu Fama 2021 są Kaja oraz Piotr Depta-Kleśta. (www.facebook.com/posterandsons)
Festiwal Fama jest finansowany przez Miasto Świnujście. Współorganziatorem festiwalu jest Miejski Dom Kultury w Świnoujściu
Festiwal jest finansowany przez Miasto Świnoujście.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Kultura – Edukacja 2021”.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Kultura – Interwencje 2021”.
Organizatorem jest Akademickie Biuro Kultury i Sztuki Alma Art.
Współorganizatorem jest Miejski Dom Kultury w Świnoujściu.
Partnerzy: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego / Pomorze Zachodnie, Uzdrowisko Świnoujście S.A., OSiR Wyspiarz, Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44, ATYLLA s.j., Agencja Lighthouse, Twoje-miasto.pl, iswinoujscie.pl, TV Słowianin
* Historię Famy tworzą między innymi: Magda Umer, Marek Grechuta, Jacek Kaczmarski, Agnieszka Duczmal, Jan Sawka, Jacek Kleyff, Krzysztof Knittel, Grzegorz Ciechowski, Olga Lipińska, Marek Dyjak, Mariusz Lubomski, Renata Przemyk, Maciej Stuhr, Kinga Preis, Wojciech Kościelniak, Sambor Dudziński, zespół Raz Dwa Trzy, Teatr Ósmego Dnia, Salon Niezależnych, Kabaret Potem, artysta sztuk wizualnych i performer Robert Kuśmirowski, a w ostatnich latach – Iwona Loranc, Joanna Lewandowska, Mela Koteluk, Piotr Rogucki i zespół Coma, Kamil Bednarek i StarGuardMuffin, Ralph Kaminski & MBBITW, zespoły Levity, Trzy Dni Później, Dziewczyny, Sorry Boys, Fusionator, Disparates, Miąższ, Clock Machine, The Toobes, FairyTaleShow, Poprzytula, Laboratorium Pieśni, Kagyuma, Przybył, Swiernalis, Kirszenbaum, Huraban, Ina West, Teatr Realistyczny, Teatr Krzyk, Grupa Artystyczna Teraz Poliż, Teatr Improwizowany Klancyk, Teatr Improwizacji Hulaj, Dwaj Panowie – duet improwizowany, kabaret Słuchajcie, kabaret Szarpanina, stand-uperzy/improwizatorzy Michał Kempa i Wojtek Fiedorczuk, Sekja Muzyczna Kołłątajowskiej Kuźni Prawdziwych Mężczyzn, malarka Agata Kus.
Program Festiwalu FAMA
PK – prezentacja konkursowa /// WT – wydarzenie towarzyszące /// WS – wydarzenie specjalne
23 SIERPNIA 2021 | PONIEDZIAŁEK
13.00 | Uzdrowisko Świnoujście – Ośrodek Henryk | WT
Konferencja prasowa (spotkanie otwarte dla publiczności)
14.00 | Uzdrowisko Świnoujście – Ośrodek Henryk | WT
Panel dyskusyjny „Dzika rzecz”
Rafał Księżyk (autor książki „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993”) oraz
Piotr Banach, prowadzenie: Artur Rawicz
16.00 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Common Collective „Because of the times we live in” – site-specific dance performance
16.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Miłosz Broniszewski, Julia Bochenek (Teatr AST Wrocław) „Pokłóć się ze mną”
18.00 | Scena na Promenadzie Zdrowia | PK
Córy Słońca „Ideał Człowieka” – performance muzyczno-teatralny
Otwarcie instalacji artystycznej Jarosława Koziary „Frishe Fishe”
20.00 | KiteFORT | PK
Aleksandra Budzyńska – koncert
21.00 | KiteFORT | WS
WaluśKraksaKryzys – koncert
24 SIERPNIA 2021 | WTOREK
16.00 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | WS
Panel dyskusyjny „Status muzyka zawodowego w perspektywie debiutów artystycznych” |
Janusz Grzywacz, Piotr Banach, Paweł Swiernalis, Szymon Wójciński
17.00 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Miejsca Literatury
Ziemowit Szczerek „Cham z kulą w głowie”
19.00 | KiteFORT | WS
Szymonmówi – koncert
20.30 | KiteFORT | WS
Swiernalis – koncert
22.00 | KiteFORT | PK
Brodacze Live Act – koncert
23.00 | KiteFORT | PK
Jakub Lemiszewski – koncert
25 SIERPNIA 2021 | ŚRODA
16.30 | El Papa Cafe Hamingway | PK
PerfoMentalni „bez tytułu 2 (Wystawa Wyobrażona)” – performance
17.15 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Miejsca Literatury
Zbigniew Rokita „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku”
18.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
I.V.A. – koncert
19.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Oskar Mir/Milito – koncert
20.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Trzy grosze – koncert
21.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | WS
Polski Piach – koncert
22.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Tuga – koncert
26 SIERPNIA 2021 | CZWARTEK
15.30 | El Papa Cafe Hamingway | PK
Pokaz filmów konkursowych sekcji sztuk wizualnych
16.30 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Miejsca Literatury
Dionisios Sturis „Zachód słońca na Santorini Ciemniejsza strona Grecji”
17.30 | Scena na Promenadzie Zdrowia | WS
Wild Whispers – koncert
18.30 | Scena na Promenadzie Zdrowia | PK
Róża – koncert
19.45 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
„Transfera” – finał warsztatów UAP – instalacja artystyczna
20.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | WS
IPT Wójciński/Gucik/Bańdur ft. Monika Kowalczyk – koncert
21.30 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | WS
Ludojad – koncert
23.00 | Hala w Porcie Jachtowym – Basen Północny | PK
Loufr – koncert
27 SIERPNIA 2021 | PIĄTEK
13.00 | El Papa Cafe Hamingway | PK
The White Panda „Koncert od siedmiu miłości” – koncert
14.00 | El Papa Cafe Hamingway | PK
Ania Sama– koncert
15.30 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Miejsca Literatury
Małgorzata Gołota „Spinalonga. Wyspa trędowatych”
16.30 | Bar Letni Hamaki | PK
Heima – koncert
17.30 | Bar Letni Hamaki | PK
Chłodno – koncert
18.00 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | PK
Wernisaż z sekcji sztuk wizualnych
18.30 | Bar Letni Hamaki | PK
Dobre sobie – koncert
20.00 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | WS
50-lecie zespołu Laboratorium – koncert jubileuszowy
21.30 | Bar Letni Hamaki | PK
Part of the Kitchen – koncert
22.30 | Bar Letni Hamaki | WS
Bajzel – koncert
28 SIERPNIA 2021 | SOBOTA
14.00 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | WS
„Debiutanci wczoraj i dziś” | Panel dyskusyjny oraz prezentacja teksów Sekcji literackiej
15.30 | Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | Miejsca Literatury
Piotr Oleksy „Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag”
16.30 | Plac Wolności | PK
Finał warsztatów Solo Act
17.15 | Muszla Koncertowa | PK
Arkadiusz Jaksa Jakszewicz „Paryż Drakar” – stand up
17.45 | Muszla Koncertowa | PK
Kabaret A JAK!
18.45 | Muszla Koncertowa | PK
Finał warsztatów wokalnych prowadzonych przez Dominikę Płonkę
20.30 | Amfiteatr im. Marka Grechuty | WS
Koncert finałowy „Dzika rzecz”
22.30 | Bar letni Hamaki | WS
Afterparty: DJ – Mistrz
Lokalizacje:
Amfiteatr im. Marka Grechuty, ul. Chopina 30
Muszla Koncertowa, Promenada
Scena na Promenadzie Zdrowia, przedłużenie ul. Emilii Gierczak, wejście na plażę #10
Galeria Miejsce sztuki44, ul. Armii Krajowej 13
Hala w Basenie Północnym, ul. Jachtowa 1 (przy Porcie Jachtowym OSiR)
KiteFORT, plaża od strony ul. Uzdrowiskowej, przy „wiatraku”
Uzdrowisko Świnoujście, Henryk, ul. Sienkiewicza 2
Bar Letni Hamaki, ul. Piłsudskiego 26
El Papa – Cafe Hemingway, ul. Bohaterów Września 69
Plac Wolności
Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp wolny.
W przypadku złej pogody działania prezentowane w lokalizacjach plenerowych będą przenoszone do Hali w Basenie Północnym.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie.
Aktualizowany harmonogram wydarzeń znajduje się pod adresem: fama.org.pl
Festiwal jest finansowany przez Miasto Świnoujście.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Kultura – Edukacja 2021”.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Kultura – Interwencje 2021”.
Organizatorem jest Akademickie Biuro Kultury i Sztuki Alma Art.
Współorganizatorem jest Miejski Dom Kultury w Świnoujściu.
Partnerzy: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego / Pomorze Zachodnie, Uzdrowisko Świnoujście S.A., OSiR Wyspiarz, Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44, ATYLLA s.j., Agencja Lighthouse, Twoje-miasto.pl, iswinoujscie.pl, TV Słowianin
WYDARZENIA SPECJALNE I TOWARZYSZĄCE
Koncerty premierowe z cyklu wydarzeń specjalnych mają na celu ukazanie różnorodności polskie sceny muzycznej, prezentacje różnorodności gatunków, w tym projektów eksperymentalnych. Ideą koncertów specjalnych jest muzyczny dialog, międzygatunkowa podróż przez różne perspektywy uprawiania muzyki. Koncerty odbędą się na scenach miejskich oraz plenerowych takich jak: Hala Basenu Północnego, Klub KiteFORT czy Amfiteatr im. Marka Grechuty. W poprzednich latach na scenach Festiwalu Fama występowali tacy artyści jak: Mela Koteluk, Sorry Boys, Swiernalis, Ralph Kamiński, Clock Machine, Pola Chobot i Adam Baran, Ina West i wielu innych.
________________________________________________________________________________
WALUŚKRAKSAKRYZYS
WaluśKraksaKryzys debiutował w 2020 roku podczas wirtualnej edycji Festiwalu Fama. Teraz wraca do Świnoujścia w ramach trasy promującej wydany kilka miesięcy temu album “Atak”.
WaluśKraksaKryzys – gitarowe objawienie 2019 roku. Jego muzyka to mieszanka nośnych riffów, elektroniki i słodko-gorzkich obserwacji związanych z codziennością (rówieśników) Walusia. Obserwacji zaskakująco kolorowych, jak na tę cholernie szarą rzeczywistość. Sam tłumaczy to tak – „Moja muzyka to poezja śpiewana na petardzie”.
Pierwsza płyta „MiłyMłodyCzłowiek” nagrana w amatorskich warunkach została uznana za jedną z ciekawszych propozycji 2019 roku i zaowocowała kontraktem z Mystic Production, zaproszeniami na m.in.: Enea Spring Break, Męskie Granie Young Orchestra, ale… wiadomo, rok 2020. Mimo to WKK został laureatem konkursu „Twój Projekt na Famie” związanego z 50-leciem świnoujskiego festiwalu. Zdobył I miejsce w Jarocinie, wystąpił w Żywcu na finale Męskiego Grania i w całości zrealizował płytę „ATAK”.
Pierwszemu singlowi „TUŻ PRZED PÓŁNOCĄ” ft. Król towarzyszy ciekawy i bardzo szczery teledysk zrealizowany w rodzinnej miejscowości Walusia, w podkrakowskiej Skale. 5 lutego 2021r., beż żadnej zapowiedzi w serwisach streamingowych opublikowany został tytułowy utwór „ATAK”, w którym Waluś znaną z teatru, kontrowersyjną metodą Stanisławskiego „wchodzi” w rolę bezdomnego, jednej z osób z którymi przecięły się jego ścieżki życiowe. Numer powtarza sukcesy pierwszego singla, ale „…to żaden singiel, to tylko utwór tytułowy bez klipu”. Od 26 lutego dostępny jest teledysk do drugiego singla „NAJGORZSZE RZECZY”.
WaluśKraksaKKryzys (WKK) – urodzony w Krakowie dwudziestopięciolatek, aktualnie gra w składzie z muzykami, którzy od lat definiują krakowską scenę alternatywną. Sam mówi o sobie, że jest prostym w obsłudze chłopakiem, pytany o teksty bezradnie rozkłada ręce i ze śmiechem odpowiada – „są tak dosłowne, że nie wiem, co jeszcze mógłbym powiedzieć…”.________________________________________________________________________________
PANEL DYSKUSYJNY – “STATUS MUZYKA ZAWODOWEGO W PERSPEKTYWIE DEBIUTÓW ARTYSTYCZNYCH”
Panel dyskusyjny z udziałem Janusza Grzywacza, Piotra Banacha, Pawła Swiernalisa i Szymona Wójcińskiego, podejmujący temat statusu artysty zawodowego i związanych z nim regulacji prawnych.
Sytuacja wywołana przez pandemię Covid-19 ukazała skrajnie niedobrą sytuację ekonomiczną artystów w Polsce. Mało która grupa społeczna ucierpiała podczas wprowadzania kolejnych ograniczeń wynikających z pandemii. Od dłuższego czasu właśnie dla tej grupy społecznej nie ma żadnych konkretnych rozwiązań systemowych, które zapewniałyby jakąkolwiek ochronę socjalną. W wyjątkowo trudnej sytuacji znalazły się osoby na co dzień niezwiązane z żadną instytucja kultury, pracujące poza umową o pracę a także debiutanci, którzy wiążą swoją przyszłość z pracą w kulturze. W perspektywie ogólnopolskiej jest to bardzo duża grupa osób pozbawiona podstawowych świadczeń socjalnych związanych m.in. ze składkami zdrowotnymi i emerytalnymi a także stabilnym źródłem dochodu. Propozycją systemowej poprawy tego problemu jest procedowana obecnie ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego i prowokująca do dyskusji na temat roli mecenatu państwa.
Z tej okazji podczas Festiwalu Fama w Świnoujściu proponujemy debatę z reprezentantami środowiska muzycznego w Polsce ukazującymi spojrzenie na problem z perspektywy wielu pokoleń: Janusza Grzywacza (lidera zespołu Laboratorium), Pawła Swiernalisa (lidera zespołu SWIERNALIS) oraz Szymona Wójcińskiego (pianisty, kompozytora).
________________________________________________________________________________
SZYMONMÓWI
szymonmówi to projekt wokalisty, kompozytora i tekściarza Szymona Żurawskiego, który od lat związany jest ze świnoujskim festiwalem. Muzyk z zespołem zaprezentuje materiał ze swojej debiutanckiej płyty.
Szymonmówi to projekt wokalisty, kompozytora i tekściarza Szymona Żurawskiego, który tworzy piosenki opowiadające o problemach z otaczającym go światem, a zwłaszcza z relacjami z ludźmi. Inspiracją są dla niego filmy i komiksy, a opowieści wyśpiewuje wysokim, nieoczywistym głosem. Warto go usłyszeć, by zyskać dodatkowy punkt widzenia na rzeczywistość.
Wszystko okraszone jest smutnymi opowieściami o dekonstrukcji naszego społeczeństwa. Muzyka szymonmówi oscyluje pomiędzy folkową balladą i romantyczną stroną rocka. Dla nadwrażliwców rzecz obowiązkowa.
We wrześniu 2021 roku nakładem firmy Mystic Production ukaże się debiutancka płyta szymonmówi „Coś się zepsuło”.________________________________________________________________________________
SWIERNALIS
Koncert promujący ostatnią płytę artysty “Psychiczny Fitness”, która ukazała w 2020 roku. Koncert z gościnnym udziałem lidera zespołu WaluśKraksaKryzys.
Swiernalis to samouk z Suwałk. Jest zarówno świetnym tekściarzem, całkiem dobrym multiinstrumentalistą i nieprzeciętnym wokalistą. Urzeka na scenie abstrakcyjnym poczuciem humoru i dużą dozą autoironii. Pisze o wszystkim, choć o niczym tak pięknie i nieoczywiście, jak o miłości, jej upadku i próbie ratowania po każdej burzy i tornadzie. Woli noc od dnia i dlatego też w jego utworach można dostrzec mrok i pazur, a także zafascynowanie pulsującą elektroniką godną smutnego disco. Ma świetny skład muzyczny, który tworzą niezwykłe osobowości Adama Fordona (perkusja), Szymona Siwierskiego (instrumenty klawiszowe i klarnet), Adama Świerczyńskiego (gitara basowa) i Kacpra Budziszewskiego (gitara elektryczna). Debiutował w 2016 roku płytą „Drauma”, w 2020 wyszedł jego drugi album „Psychiczny fitness. W warstwie lirycznej zaskoczył odejściem od melancholii, ale niezmiennie hipnotyzuje barwą głosu. Powstał album, w którym artysta opowiada jak pogodził się ze smutkiem, jak zamienia go w „post-smutek” – uczucie opanowane, stonowane, które można kontrolować. ________________________________________________________________________________
POLSKI PIACH
Koncert zespołu Polski Piach, którego liderem i założycielem jest Patryk Zakrocki – muzyk, kompozytor, improwizator, a także prowadzący warsztaty dla zespołów podczas tegorocznej Famy.
Patryk Zakrocki – gitara
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
Czerpią z tradycji pierwszego bluesa, pustynnego transu i rozwijają własny język, którego temperatura wynika z rodzimego krajobrazu, natury polskich rzek, zachmurzonego nieba. Grają instrumentalnego, wiślanego bluesa, kameralistykę z piachu, pulsują. Ich zwarte w formie kompozycje potrafią szeroko się rozlewać. Wychodzą z muzyki improwizowanej, jazzu i muzyki współczesnej XX wieku. W muzyce Polskiego Piachu jest pulsacja Country Hill Blues i nastrój instrumentalnej muzyki Góreckiego.
Pomysłodawcą projektu jest Patryk Zakrocki, muzyk, improwizator, kompozytor aktywny od 1998r. uczeń Bogusława Schaeffera. Specjalizuje się w natychmiastowej kompozycji, muzyce elektroakustycznej i kameralnej. Obecnie gra na altówce, syntezatorze analogowym i gitarze współtworząc zespoły SzaZa, Polski Piach i Spontaneus Chamber Music. Zajmuje się też dyrygowaniem orkiestrami improwizatorów, muzyką do teatru tańca, niemego kina, filmu i teatru. Autor projektów dedykowanych głębokiemu słuchaniu takich jak: Kino Dźwięku (seanse z wielokanałową muzyką elektroakustyczną i akuzmatyczną), Zakład Produkcji Dźwięku (słuchowiska radiowe) czy Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego (koncerty muzykoterapeutyczne dla jednego słuchacza). W duecie SzaZa wielokrotnie koncertował w Japonii, U.S.A., Urugwaju, Chinach, Islandii, Norwegii i wielu krajach europejskich. Projekt Polski Piach bada pokrewieństwo i zasadność upodobnień między piachem delty Missisipi, Sahary i wiślanych łach.
________________________________________________________________________________
WILD WHISPERS
Projekt muzyczny Karoliny Micor oraz Małgorzaty Janek łączący w sobie etno-słowiański, jazzujący soul w błyskotliwych aranżacjach. Projekt miał premierę podczas wirtualnej edycji Famy 2020.
Wild Whispers nie są szeptuchami, ale tak jak te dobre wiedźmy z pogańskich mitologii mają dar uzdrawiania. Dwie doskonale wykształcone muzycznie artystki – Karolina Micor i Małgorzata Janek leczą niezwykłą muzyką i mądrością zaklętą w słowie. Wild Whispers to spirytualny etno słowiański jazzujący soul. Ich muzyka to bukiet smaków wyrafinowanego musu z soczystych i słodkich jabłek obsypanych ziarnami gorzkiego kakaowca. Pachnie ziołami, ale da się też wyczuć woń rytualnych świec i kadzideł.
________________________________________________________________________________
IPT WÓJCIŃSKI/BAŃDUR/GUCIK + MONIKA KOWALCZYK
Premierowy projekt laureatów Famy – tercetu IPT Wójciński/Gucik/Bańdur oraz songwriterki Moniki Kowalczyk.
IPT WÓJCIŃSKI/BAŃDUR/GUCIK – trio fortepianowe wykonujące muzykę spontanicznie improwizowaną, inspirowaną szerokim horyzontem zjawisk muzycznych, począwszy od muzyki klasycznej minionych epok, poprzez rozmaite gatunki jazzu, aż po zdobycze muzyki współczesnej. Do pierwszego spotkania muzyków doszło na festiwalu Fama 2015. Od tego czasu pozostają w kontakcie, zdobywając nowe doświadczenia, które zderzają ze sobą, tworząc muzykę pełną skojarzeń i odniesień do różnych gatunków. W 2018 roku trio otrzymało nagrodę imienia Andrzeja Jakóbca na 48 edycji festiwalu Fama w Świnoujściu. Muzyka IPT Wójciński/Bańdur/Gucik to połączenie swobodnej improwizacji charakterystycznej dla free jazzu,z precyzyjnie zakomponowaną formą i licznymi nawiązaniami do muzyki współczesnej: minimalizmu, sonoryzmu, surkonwencjonalizmu, spektralizmu. Powyższe elementy w ich wykonaniu tworzą organiczną, spójną całość rzadko spotykaną w muzyce, która zakomponowana jest jedynie formalnie, a wszystkie elementy takie jak harmonia i melorytmika, zdawałoby się najważniejsze dla odbioru są improwizowane.
SZYMON WÓJCIŃSKI- pianista, aranżer, improwizator, kompozytor, nieustannie eksplorujący muzykę od klasycznej począwszy, poprzez jazz, skończywszy na współczesnej muzyce improwizowanej.
JAKUB BAŃDUR – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach.
JAKUB GUCIK – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (2013). Wiolonczelista.
MONIKA KOWLACZYK to niesamowita songwriterka z Lublina, która szturmem podbija wszystkie konkursy piosenki. Tworzy autorskie kompozycje i pisze do nich teksty, które dzięki zespołowi zaufanych muzyków nabierają nowych aranżacyjnie kształtów. To polskie teksty o rzeczywistości, która nas otacza, i o rzeczywistości z wnętrza głowy artystki, obudowane niebanalnymi melodiami. To szczerość, bezpretensjonalność i szukanie prawdy w coraz dziwniejszym świecie. To łagodność i siła, melancholia i światło zamknięte w dźwiękach.
________________________________________________________________________________
LUDOJAD
Koncert świnoujskiego kolektywu, podczas którego zorganizowana zostanie zbiórka na leczenie Dariusza Ryżczaka – przyjaciela Famy i właściciela legendarnego Jazz Clubu Scena oraz Restauracji Centrala.
Ludojad – to zespół siedmiu niezwykle utalentowanych, a przede wszystkim, muzycznie nieprzewidywalnych ludzi wywodzących się ze Świnoujścia. Na koncie mają już dwa albumy i parę nietuzinkowych osiągnięć, m.in. zajęcie I miejsca w konkursie talentów nieistniejącego już miesięcznika – „Machina”.
________________________________________________________________________________
LABORATORIUM
Wydarzenie uświetniające pięćdziesięciolecie działalności zespołu Laboratorium oraz jubileusz pięćdziesięciolecia trwania Famy na kulturalnej mapie Polski. Koncert poprowadzi Piotr Metz.
Janusz Grzywacz– piano, el.piano, synth, vocoder, loops programming
Marek Stryszowski – soprano sax, alto sax, vocals
Krzysztof Ścierański – bass guitar, midi bass guitar
Marcin Ścierański – drums
Marek Raduli – guitar
Laboratorium to legenda jazz-rocka, która od czterdziestu pięciu lat zachwyca na estradach krajowych i zagranicznych. Grupa powstała w 1970 roku w Krakowie. Do tej pory wydała osiem płyt, a za jej opus magnum uznawany jest album “Quasimodo” z 1978. Zespół do dziś inspiruje kolejne generacje muzyków. Jego fanem jest ponoć nawet Russell Hobbs, wirtualny perkusista Gorillaz.
„NOW” to pierwszy studyjny album „Laborki” po trzydziestu dwóch latach, który został nagrany w następującym składzie: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Marek Raduli, Krzysztof Ścierański oraz śp. Grzegorz Grzyb.
Na płycie znalazło się dwanaście utworów, w tym “Laboratorium”, w którym gościnnie zaprezentował się O.S.T.R. “To dla mnie ogromny zaszczyt. Dołożyłem swoją cegiełkę do powstania świetnej płyty, w dodatku zespołu, którego twórczość bardzo sobie cenię. Jednocześnie znalazłem się w wyśmienitym gronie artystów i współtworzyłem utwór, z którego mogę być dumny. O to właśnie chodzi w byciu muzykiem.” – komentuje O.S.T.R.
Każdy utwór z “NOW” to soczysta mieszanka brzmieniowa i muzyka niezwykle osobista. Wśród zaproszonych gości obok rapera znaleźli się również Bernard Maseli oraz Jarosław Jaroz Pakuszyński.
Okładkę płyty stworzył szanowany w świecie artysta Mirosław Rogala. Za miks i mastering odpowiadają odpowiednio Andrzej Karp i Andrzej Puczyński.
________________________________________________________________________________
BAJZEL
BAJZEL to chodząca machina muzyczna. Sam pisze teksty, komponuje muzykę oraz śpiewa. Jego koncerty wyróżnia nietypowa, oryginalna kompozycja powstała z przeplatania wielu gatunków. Przy pomocy zapętlania sampli perkusyjnych, gitar i wokali śpiewanych na żywo tworzy muzykę przypominającą kilkuosobowy zespół. Zarówno na płytach (a ma ich już pięć solowych, szósta „Pararaj” ukazała się w kwietniu 2021 roku ) jak i koncertach można zauważyć, że Bajzel to nic innego jak starannie zaplanowany wulkan energii oraz twórca nieokreślonych stylów muzycznych.
Od 2011 roku wraz z Jackiem „Budyniem” Szymkiewiczem (Pogodno) tworzą duet Babu Król, z którym również stale koncertują. Muzyk ma na swoim koncie kilkaset koncertów w kraju i za granicą ( m. in. Stany Zjednoczone, Hiszpania, Holandia, Belgia, Francja, Czechy). Grał trasy m.in z Pogodno, Kasią Nosowską, Strachy Na Lachy czy Lao Che.
________________________________________________________________________________
DJ MISTRZ
Po koncercie finałowym zapraszamy na After Party podczas, którego o playlistę do tańca i zabawy zadba, doskonale znany świnoujskim bywalcom imprez, Marcin Mazowiecki – Dj Mistrz.
Marcin Mazowiecki – DJ i producent muzyczny ze Świnoujścia. Najbardziej znany ze współpracy z Andrzejem Smolikiem, przy projekcie Yugoton z Kazikiem Staszewskim, Kasią Nosowską, Tymonem Tymańskim, Pawłem Kukizem, Noviką oraz solowych produkcji tj. : “I can’t get enough”, “Daybreak”, “Would be (feat. Futro)” czy też współpracy przy różnych offowych projektach np. z teatrem współczesnym. Poza solową działalnością obecnie połowa nowego, startującego projektu DJ’skiego KEV FOX/Mazowiecki.
MIEJSCA LITERATURY
Kolejna edycja projektu poświęconego literaturze, którego gośćmi są autorzy i autorki ważnych, docenionych przez czytelników oraz krytyków, książek prozatorskich i reporterskich. Gospodarze tegorocznego cyku – Krzysztof Lichtblau, Andrzej Pawełczyk i Artur Rawicz, zaproszą do rozmowy znakomitych autorów i autorki wydanych w tym, a także minionym roku, tytułów.
________________________________________________________________________________
DYSKUSJA POŚWIĘCONA KSIĄŻCE RAFAŁA KSIĘŻYKA “DZIKA RZECZ. POLSKA MUZYKA I TRANSFORMACJA 1989-1993” Z UDZIAŁEM AUTORA, PIOTRA BANACHA I ARTURA RAWICZA.
“DZIKA RZECZ. POLSKA MUZYKA I TRANSFORMACJA 1989-1993”
„Chaos się nadyma, by wypluć sens” – śpiewał Lech Janerka w 1985 roku, a zaledwie kilka lat później przyszła transformacja, która skonfrontowała z chaosem całe społeczeństwo. Nadejściu wolności towarzyszył niepokój. Niepewność jutra na jednych działała wyzwalająco, innych paraliżowała.
W muzyce niezwykły czas przełomu wywołał eksplozję i jak w soczewce skupił najciekawszych undergroundowych artystów i najdziwniejsze alternatywne zjawiska.
Apteka, Armia, Brygada Kryzys, Houk, Izrael, Kazik, Kinsky, Kormorany, Max i Kelner, T.Love. Schyłek festiwalu w Jarocinie i pierwsze rave’y. Wiejskie komuny i miliardowe kontrakty. Queerowi wokaliści, oświeceni punkowcy, początki hip-hopu. Pionierskie teledyski, nowatorskie audycje radiowe, legendarne kluby i przełomowe koncerty.
Rafał Księżyk przeprowadza nas przez pierwsze lata transformacji, koncentrując się na undergroundzie, który umiał cieszyć się wolnością i z natury był z chaosem za pan brat. Bo to właśnie na polskiej scenie muzycznej spontanicznie realizowała się idea społeczeństwa obywatelskiego, ale też bez żadnych hamulców eksplorowano możliwości, które nadeszły wraz z nową epoką.
Rafał Księżyk – dziennikarz i krytyk muzyczny. W latach dziewięćdziesiątych redagował magazyny „Brum”, „Plastik”, „Antena Krzyku”, „City Magazine” i „Aktivist”. W latach 2012-2017 redaktor naczelny „Playboya”. Jest współautorem autobiografii Tomasza Stańki, Roberta Brylewskiego, Tymona Tymańskiego, Muńka Staszczyka, Kazika Staszewskiego, Marcina Świetlickiego, a także autorem dwóch zbiorów esejów – ”23 cięcia dla Williama S. Burroughsa” oraz ”Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach”. Za ten drugi otrzymał nominację do Nagrody Literackiej Gdynia, a za ”Dziką rzecz” został nominowany do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy oraz do Nagrody Literackiej Gdynia. Prowadzi audycję Nokturn w Programie 2 Polskiego Radia. Współpracuje z magazynem Dwutygodnik.com.
Piotr Banach – muzyk, producent muzyczny, kompozytor i autor tekstów. Założyciel i lider zespołów Hey, Indios Bravos, Ludzie mili, BAiKA.
________________________________________________________________________________
ZIEMOWIT SZCZEREK
Cham z kulą w głowie
Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK
Epicka powieść Ziemowita Szczerka, utrzymana w klimacie kryminału noir.
Posłuchaj, drugiej wojny światowej nie było.
Warszawa nigdy nie została zniszczona, dzisiaj pod łukami triumfalnymi spacerują Polacy, Żydzi i Ukraińcy. Warszawa – Buenos Aires Słowiańszczyzny – swego tanga nikomu nie szczędzi.
Ale teraz, teraz to miasto, które nie przegrało, spływa krwią. Ulica szepcze o Kubie Hieroglifie i spisku tajnych stowarzyszeń. Kolejne trupy bez głów walają się po ulicach, a świat pogrąża się w chaosie.
Kary, słuchaj, to sprawa dla ciebie. Ten ktoś zabija równie dobrze jak ty. I chce z tobą wyrównać rachunki. Kary, ty jesteś bękart, zdrajca i dezerter. Ale jesteś też detektyw, więc rusz tyłek i zajmij się tym. Przestań chlać i wstawaj. Trupy nie będą czekać.
Zbrodnia, namiętność i wojna na wszystkich szczeblach. Kryminał i epicka powieść w jednym. A w tle ulubiony temat pisarza – wielka historia.
Ziemowit Szczerek – historyk i dziennikarz. Redaktor portalu „Interia.pl” i publicysta „Nowej Europy Wschodniej”. Autor powieści „Przyjdzie Mordor i nas zje” oraz współautor „Paczki Radomskich”. Ziemowit Szczerek (ur. 1978) – dziennikarz i prozaik. Współpracuje z „Polityką”, „Gazetą Wyborczą”, „Krytyką Polityczną” i „Nową Europą Wschodnią”. Autor książek Siódemka, Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian, Rzeczpospolita zwycięska. Alternatywna historia Polski, Tatuaż z tryzubem, Międzymorze. Podróże przez prawdziwą i wyobrażoną Europę Środkową, Siwy dym albo pięć cywilizowanych plemion oraz współautor zbioru opowiadań Paczka radomskich. Laureat Paszportu „Polityki”, nominowany do Nagrody MediaTory i Nagrody im. Beaty Pawlak oraz Nagrody Literackiej Nike i Nagrody Literackiej Europy Środkowej „Angelus”.
________________________________________________________________________________
ZBIGNIEW ROKITA
Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku
Wydawnictwo Czarne
Przez większość życia uważałem Ślązaków za jaskiniowców z kilofem i roladą. Swoją śląskość wypierałem. W podstawówce pani Chmiel grała nam na akordeonie Rotę, a ja nie miałem pojęcia, że ów plujący w twarz Niemiec z pieśni był moim przodkiem.
O swoich korzeniach wiedziałem mało. Nie wierzyłem, że na Śląsku przed wojną odbyła się jakakolwiek historia. Moi antenaci byli jakby z innej planety, nosili jakieś niemożliwe imiona: Urban, Reinhold, Lieselotte.
Później była ta nazistowska burdelmama, major z Kaukazu, pradziadek na „delegacjach” w Polsce we wrześniu 1939, nagrobek z zeskrobanym nazwiskiem przy kompoście. Coś pękało. Pojąłem, że za płotem wydarzyła się alternatywna historia, dzieje odwrócone na lewą stronę. Postanowiłem pokręcić się po okolicy, spróbować złożyć to w całość. I czego tam nie znalazłem: blisko milion ludzi deklarujących „nieistniejącą” narodowość, katastrofę ekologiczną nieznanych rozmiarów, opowieści o polskiej kolonii, o separatyzmach i ludzi kibicujących nie tej reprezentacji co trzeba. Oto nasza silezjogonia. [Zbigniew Rokita]
Zbigniew Rokita (ur. 1989) – reporter, redaktor, specjalizuje się w problematyce Europy Wschodniej i Górnego Śląska. Współpracuje m.in. z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Polityką”, „Dziennikiem Gazetą Prawną”. Wieloletni sekretarz redakcji dwumiesięcznika „Nowa Europa Wschodnia”. Autor książki reporterskiej Królowie strzelców. Piłka w cieniu imperium o związkach sportu i polityki w Europie Wschodniej (książka została przełożona na język ukraiński, a spektakl na jej podstawie wystawiono w Teatrze Nowym w Zabrzu) oraz książki Kajś, za którą otrzymał nominację do Nagrody Literackiej Nike oraz do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Pochodzi z Gliwic.
________________________________________________________________________________
DIONISIOS STURIS
Zachód słońca na Santorini Ciemniejsza strona Grecji
Wydawnictwo Poznańskie
Dionisios Sturis wraca z kontynuacją bestsellerowego tomu „Grecja. Gorzkie Pomarańcze”. Nagradzany autor domyka reporterski dyptyk o współczesnej Grecji. Opowiada intymną, bolesną, a zarazem uniwersalną historię o dojrzewaniu i konstruowaniu własnej tożsamości, i o tym, co znaczy być Grekiem, być Polakiem, lub w ogóle – mieć pochodzenie.
Apo pu ise? Skąd jesteś?– pytają siebie nawzajem Grecy, gdy chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia. To niewinne pytanie – o geografię, rodzinną wioskę, o ojca – w ostatnich latach zyskało dodatkowe, mroczne oblicze: stało się okrzykiem bojowym faszystów. Często było to ostatnie pytanie, jakie słyszały ofiary ksenofobicznej przemocy – imigranci i uchodźcy, ale też niewystarczająco „greccy” Grecy, jak raper Pawlos Fisas, zabity przez nacjonalistów w 2013 roku – zanim zaczęły się ciosy. Kiedy mordercy z partii Złoty Świt stanęli przed sądem, rozpoczęła się walka o grecką demokrację.
Sturis wraca do Grecji bogatszy w doświadczenia z kilku lat dokumentowania jej losów i tworzy opowieść dojrzałą, głęboką, porywającą w swojej odwadze i szczerości.
Dionisios Sturis – nagradzany dziennikarz, pisarz, podcaster. Przez wiele lat pracował w radiu TOK FM. Współpracował jako reporter z „Dużym Formatem” i „Polityką”. Autor książek: „Grecja. Gorzkie pomarańcze”, „Gdziekolwiek mnie rzucisz”, „Nowe życie. Jak Polacy pomagali uchodźcom z Grecji” oraz „Głosy. Co się zdarzyło na wyspie Jersey”.
________________________________________________________________________________
MAŁGORZATA GOŁOTA
Spinalonga. Wyspa trędowatych
Wydawnictwo Agora
Kreta to ulubiony wakacyjny kierunek turystów z wielu stron świata. Jednym z najpiękniejszych jej zakątków jest zatoka Mirabello, największa na greckich wodach. To tu są najdroższe hotele na Krecie. Stałym punktem na trasie wycieczkowców kursujących po zjawiskowej zatoce jest Spinalonga, skalista wysepka zamieniona w obronny fort jeszcze przez Wenecjan. Jednak to nie resztki umocnień przyciągają turystów. Spinalongę otacza mit „wyspy trędowatych”, miejsca, gdzie chorzy na trąd stworzyli sobie namiastkę życia takiego, jakie znali sprzed czasów choroby. Tyle że przewodnicy nie mówią całej prawdy. Ze Spinalongi nie było ucieczki, ludzie tu umieszczeni znikali z rejestrów i dokumentów, skazani na powolną śmierć fizyczną, wcześniej doświadczali śmierci cywilnej. Dzieci zabierano im po kilku dniach od narodzin. Społeczeństwo i własne rodziny odrzuciły ich na zawsze, mimo że wynaleziono już skuteczny lek. Po istniejącym w pierwszej połowie XX wieku leprozorium na Spinalondze nie zostały niemal żadne dokumenty ani zdjęcia, trędowatych z wyspy do dziś otacza zmowa milczenia. Idąc za strzępami informacji, Małgorzata Gołota przeczesuje archiwa, odnajduje ostatnich świadków i ludzi, którzy poświęcili życie sprawie trędowatych. Tej lektury nie zapomnicie.
Małgorzata Gołota – dziennikarka Radia TOK FM i Wirtualnej Polski. Autorka serii podcastów ekologicznych „Koniec świata” i „Klimat zmian”. W 2018 r. rzeczniczka prasowa kampanii „Kocham. Szanuję” dedykowanej tysiącom polskich kobiet doświadczających przemocy domowej. Współautorka książki “Krótka ulica, długa historia. Próżna, Plac Grzybowski i okolice”. Lektorka i głos wielu audiobooków.
________________________________________________________________________________
PIOTR OLEKSY
Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag
Wydawnictwo Czarne
Ta historia rozpoczyna się u kresu wojny, kiedy wyspy zostały odebrane wycofującym się Niemcom i włączone do terytorium Polski. Jedni stąd odjeżdżali – wypędzeni, drudzy zajmowali ich miejsca – wygnani. Wygnani przywieźli pamięć Kresów, wypędzeni zabrali pamięć krajobrazów dzieciństwa i setki lat historii.
Bohaterowie Wysp odzyskanych układali sobie życie w bezpośrednim sąsiedztwie niepewnej granicy, zmagając się z niestabilną administracją, samowolą wojsk radzieckich, wszechobecnym szabrem i nieoswojonym żywiołem wody. Władze Polski Ludowej podejmowały zaś intensywne wysiłki, by znaleźć kulturowe i historyczne uzasadnienie dla odwiecznej polskości „starych Ziem Piastowskich”.
Piotr Oleksy sięga do własnych przeżyć oraz w głąb pamięci swoich dawnych i obecnych sąsiadów, mieszkańców wysp Wolin, Uznam i całego archipelagu u ujścia Odry. Nadając tym wspomnieniom szerszy kontekst, tworzy wciągającą, wielowątkową opowieść o tym, jak historia i geografia stały się siłami kształtującymi dynamiczną społeczność kilku pokoleń wyspiarzy
Piotr Oleksy (ur. 1986) – historyk i publicysta, od ponad dekady podróżuje po Europie Środkowej i Wschodniej, obserwując, jak tworzą się nowe tożsamości. Pracuje na Wydziale Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym” i „Nową Europą Wschodnią”. Publikował również m.in. w miesięczniku „Znak”. Z zaangażowaniem zajmuje się promocją kultury – zorganizował wiele konferencji, koncertów i festiwali, stworzył gry edukacyjne, wydał płyty i koordynował powstawanie nowych szlaków turystycznych. W 2019 roku zainicjował w Poznaniu cykl spotkań „Spojrzenie na Wschód”. Od kilku lat bada, opisuje i promuje powojenną historię wysp Wolin, Uznam i Karsibór, rozwijając platformę Archipelag Pamięci (archipelag.edu.pl). Jest także współautorem facebookowej strony „Opowieści z Archipelagu”. Autor książek Naddniestrze. Terror tożsamości, za którą otrzymał nominację do Nagrody „Ambasador Nowej Europy”, oraz Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag.
________________________________________________________________________________
DEBIUTANCI WCZORAJ I DZIŚ
Panel dyskusyjny w ramach cyklu “Miejsca Literatury”, którego gośćmi będą autorzy po debiucie książkowym, doskonalący swój warsztat pisarski m.in. w ramach warsztatów literackich i dziennikarskich organizowanych przez Festiwal Fama, w ciągu ostatniej dekady. Podczas wydarzenia nastąpi prezentacja konkursowa tekstów uczestników tegorocznej sekcji literackiej.
W dyskusji wezmą udział m.in. Martyna Tomczyk-Bagińska, Łukasz Gamrot, Piotr Marzec i Aleksander Trojanowski.
Martyna Tomczyk-Bagińska – poetka, studentka Warszawskiej Szkoły Filmowej; finalistka organizowanego przez Biuro Literackie projektu Połów 2014; publikowała w internecie i na łamach literackich pism drukowanych. Uczestniczka cyklu feminariów o literaturze kobiet pt. „Wspólny pokój” w Staromiejskim Domu Kultury. Pochodzi z Tomaszowa Mazowieckiego, mieszka w Warszawie. „Zajezdnia Utrata” to jej poetycki debiut.
Łukasz Gamrot – dziennikarz i pisarz. Ukończył prawo na UŚ i marketing na UE. Laureat konkursów literackich, m.in. im. C.K. Norwida, W. Olszewskiego, W. Sułkowskiego, A. Mickiewicza, R. Wojaczka i J. Kulki oraz nagrody dziennikarskiej im. M. Kasza. Założyciel Agencji Lighthouse. Polski gospodarz międzynarodowego programu telewizyjnego Eurogames we Włoszech. Uwielbia prowadzić wywiady i zadawać trudne pytania. Kocha czarny humor. Do słów podchodzi poważnie wyłącznie na papierze. Mieszka w Katowicach.
Piotr “Zealot” Marzec – pochodzący z Myślenic rysownik komiksów, ilustrator tekstów w „Stonerze Polskim”, autor okładek książek. Absolwent ASP z dyplomem u M.Bałki. Wydał w selfpublishingu „Sweet-ass dudes like us”, które w ZOZO dostały nagrodę Złotego Kurczaka za najlepszy scenariusz i komiks roku oraz nagrodę Maszina za komiks roku. Komiks w wersji 2.0 jako „Słodkie chłopaki” ukaże się w tym roku w wydawnictwie Kultura Gniewu.
Aleksander Trojanowski – urodzony we Wrocławiu. Później mieszkał na wsi. Autor debiutanckiej książki poetyckiej „Parkingi podziemne jako miasta spotkań” (Biuro Literackie, 2020). Znów mieszka we Wrocławiu.
SEKCJA MUZYCZNA
Cykl koncertów najlepszych, młodych grup muzycznych oraz solistów reprezentujących wszystkie gatunki tej dziedziny. Fama prezentuje szerokie spektrum gatunków: muzykę tradycyjną, folkową, elektroniczną, rockową, jazzową, bluesową, popową, a także piosenkę autorską oraz wszelkie projekty z pogranicza gatunków.
________________________________________________________________________________
CÓRY SŁOŃCA
„Ideał Człowieka” – performance muzyczno-teatralny
Hanna Łubieńska – wokal, synth
Marta Wołczecka – gitara, elektronika
Wszystko we wszechświecie wymaga odpowiedniego czasu. Dwie energie, pozornie krążące dookoła siebie muszą się spotkać w odpowiednim czasie żeby wejść w reakcje. Hanka Łubieńska i Marta Wołczecka – choć ich drogi splatały się niejednokrotnie w rodzinnym Gorzowie, poznały się przypadkowo dopiero w Poznaniu. Wzajemnie uzupełniając się swoimi umiejętnościami stworzyły duet muzyczno-performatywny Córy Słońca. Ich kompozycje to śmiała podróż przez emocje na bazie tekstów Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej i muzyki eksperymentalnej.________________________________________________________________________________
OLA BUDZYŃSKA
Ola Budzyńska – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Emila Młynarskiego w Warszawie, od najmłodszych lat związana z muzyką. W swoich utworach stara się łączyć zarówno klasyczne jak i elektroniczne brzmienia. Łączy analogowe instrumenty z syntezatorami i różnymi efektami. Jej muzykę można przyporządkować do nurtu art-pop. Jest wokalistką zespołu Ljos.
________________________________________________________________________________
BRODACZE LIVE ACT
Kuba Kałamaja – bity, synty, gitary, wokale, rozboje i kradzieże
Wojciech Kucharski – gitary, wokale, flety, sample, dubmaster, gwałty na zlecenie i bez zlecenia
Kamil Neumann – realizator, brawurowa jazda czinkłoczento
Brodacze Live Act to pochodzący z Poznania zespół, który tworzy muzykę będącą mieszanką autorskich bitów z żywym wykorzystaniem instrumentów takich jak gitary, syntezatory, flażolety i wokale. Dodatkowej przestrzeni dodaje również żywy dubmaster, czyli przepuszczanie poszczególnych instrumentów przez rozmaite efekty. Biodra i gira same się gibią…
________________________________________________________________________________
JAKUB LEMISZEWSKI
Jakub Lemiszewski tworzy muzykę taneczną dla pokolenia spędzającego czas przed ekranami, wychowanego na wielopiętrowej ironii i informacyjnym przeładowaniu. Gra w kilku zespołach – od noise rocka po disco polo – i produkuje muzykę elektroniczną. Nagrał ponad 30 albumów z takimi projektami jak np: Gołębie, Złota Jesień, Sierść, Social Cream, Mucha Ladaco, Kakofonium, Duel Top, Bambong, A Hole in Silence. Zagrał ponad 500 koncertów. W ramach solowego projektu elektronicznego jest skupiony na eksplorowaniu nieszablonowych wątków dźwiękowych oraz poszerzaniu doświadczenia płynącego z obecności w przestrzeni klubowej. W swojej muzyce stara się balansować między intensywnością internetowego feedu a ilustracyjnym zobrazowaniem doświadczenia codzienności.________________________________________________________________________________
I.V.A.
I.V.A. czyli Viktoria Ivanenko to dziewczyna o wschodnich korzeniach, skrzypaczka, gitarzystka, wokalistka i autorka tekstów, zaczęła swoją muzyczną przygodę w wieku 4 lat, i od tej pory ciągle szuka nowych pomysłów i inspiracji. Jej muzyka łączy w sobie wrażliwość, przekaz oraz niebanalne melodie. Teksty zawsze bardzo osobiste – pisze o sobie, o ludziach, ale przede wszystkim: dla ludzi. Jej piosenki są pełne nie tylko głębokich przemyśleń, ale też energii i ciepła.________________________________________________________________________________
OSKAR MIR / MILITO
Milito i Oskar poznali się w 2020 roku na festiwalu Tak Brzmi Miasto. Efektem tego spotkania jest projekt wspólnych występów lub jak to określają „koncertów łączonych zatytułowanych „Romantic Techno vs. Art pop”. Dla Oskara muza to katharsis, dla Milito – celebracja, bo obaj ekstatycznie podchodzą do rzeczywistości, tej widocznej i tej ukrytej. Ich koncerty są jak rytuały, podczas których opiewają wrażliwość i wynikającą z niej bezkompromisowość, a także życie samo w sobie. Ich muzykę można określić jako wypadkową wielu muzycznych gatunków i stlistyk od art popu przez trip hop, indie, acoustic po romantic techno.
MILITO – singer-songwriter, absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2016 roku wydał debiutancką płytę baroque-popową „Gwiazda rubieży” – jak mówi „z muzyką religijną dla ateistów i agnostyków”. Były to eksperymentalne utwory oparte na dźwiękach fisharmonii, mandoliny i fletów. Nowy projekt artysty podejmuje temat męskiej wrażliwości.
OSKAR MIR – wokalista, multiinstrumentalista, współpracownik artystów wizualnych. Łączy klimat XIX wieku z zachwytem nad współczesnością. Laureat nagród artystycznych i konkursów muzycznych,
m.in. dwukrotnie I miejsce na Festiwalu im. W. Belona, stypendia Miasta Elbląg i ETK. Wielokrotny gość na festiwalach, m in. Ostoya Festiwal, Blask Brzask Festiwal, Narniostock 2020, GrassRoots Festiwal.Pracuje nad albumem ORFEUSZ, który opowiada o różnicach w myśleniu za dnia i w nocy.
________________________________________________________________________________
TRZY GROSZE
dam Kandziora – gitara elektryczna/akustyczna, wokal prowadzący
Marcin Hoffmann – bas, wokal wspierający
Kamil Bubnowski – zestaw perkusyjny/cajon
Zespół TRZY GROSZE powstał w Poznaniu na początku 2019 roku. Ich muzyczna stylistyka krąży między rockiem, alternatywą a americaną (nawiązując do klimatu lat ’80 i ’90). Zespół rozwija skrzydła, poszerza repertuar i zdobywa coraz większe doświadczenie sceniczne. Od wiosny 2021 Grosze wychodzą ze swoja muzyką do parków i innych chętnie uczęszczanych przez ludzi publicznych miejsc. Obecnie trwa proces nagrywania i organizacji wydania EP „Duchota”.
Założycielem i pomysłodawcą grupy jest Adam KAndziora, jeden z liderów folkowego – akustycznego składu PANGRAJ, który w przeszłości dwukrotnie miał przyjemność prezentować się przed famowską publiką (wyróżnienie i tytuł laureata w 2016 roku).
________________________________________________________________________________
TUGA
Bartosz Knapiński – gitary i wokal
Jędrzej Kaniewski – gitara basowa
Jacek Sienkiewicz – perkusja, SPD
Jan Stachowiak – puzon
Maciej Dorna – trąbka
TUGA to poznański zespół, który oscyluje w gatunkach rockowo – alternatywnych. Muzykę, którą gra cechuje chwytliwa melodyjność i nieoczywisty aranż. Polskie teksty pozwalają podkreślić pewien niepokój i słowiański, niewytłumaczalny smutek, do czego nawiązuje nazwa. Wyraziste, gitarowe brzmienia dopełnione są instrumentami dętymi, a wszystko w całości trzyma nietuzinkowa sekcja rytmiczna. Wypadkowa inspiracji i osobowości owocuje solidnym „męskim” graniem.________________________________________________________________________________
RÓŻA
Róża to nowy zespół Małgorzaty Penkalli, Szymona Lechowicza i Kamila Hordyńca, twórców znanych z grup Enchanted Hunters, Sorja Morja, Wilga, a także warszawskiego kolektywu Polonia Disco. Róża gra chwytliwy alternatywny pop, czerpiący z wielu pozornie sprzecznych gatunków muzyki rozrywkowej, jak post punk, r&b, synth pop, dub i emo. Polskojęzyczne piosenki zespołu są niepokojące, ale nie pozbawione poczucia humoru. Ich debiutancka płyta ukaże się w tym roku.________________________________________________________________________________
LOUFR
Loufr to elektroniczny projekt Piotra Bednarczyka, w którym poszukuje interesujących struktur dźwiękowych wykorzystując przy tym szerokie spektrum technik przetwarzania sygnału audio. Jego stylistyczne zainteresowanie krążą wokół estetyki noise, glitch i IDM.
Piotr Bednarczyk w roku 2019 ukończył kompozycję na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Cezarego Duchnowskiego. Tworzy jednoosobowy projekt LOUFR, w ramach którego wykonuje autorską muzykę elektroniczną. Jest członkiem Sound Factory Orchestra gdzie zajmuje się realizacją audio i partii elektronicznych. Współtworzy także skład wrocławskiego kolektywu Wkurvv, którego jednym z głównych elementów działalności jest popularyzacja eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Jego utwory były prezentowane m.in. podczas festiwali muzyki współczesnej jak: Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, CROSSROADS, Słuchalnia, Muslab, New Music Week, GAIDA Festival, Idealistic Festival czy SNIM. Współpracował m.in. z NAMES Ensemble, Ensemble Adapter, Garage Ensemble, Sound Factory Orchestra, Ensemble Kompopolex, Ensemble Synaesthesis, SNIM Ensemble, Trio Layers, Ars Nova Ensemble. ________________________________________________________________________________
THE WHITE PANDA
„Koncert od siedmiu miłości”
Tomasz Czyżewski – gitara, looper, perkusjonalia, wokale,
Krzysztof Kiełpiński – gitara, wokal
„Koncert od siedmiu miłości” – piosenki przedstawiające miłości z różnych perspektyw – rockowo, punkowo, grunge’owo, humorystycznie, poważnie, balladowo, po polsku i po angielsku, z pomocą Mickiewicza i bez. W surowej akustycznej oprawie na dwie gitary i dwa głosy. Aranżacje urozmaicają klawisze, perkusjonalia i looper. Białe pandy rzadko występują w przyrodzie. Podobnie duet The White Panda – to unikatowe zjawisko, które pojawia się niezwykle rzadko na scenach polskich, więc warto skorzystać z tej wyjątkowej okazji i obejrzeć ich koncert na żywo.
Zespół powstał w marcu 2021roku. W tych pandemicznych czasach Krzysztof Kiełpiński (znany dotychczas m.in. z Filharmonii Dowcipu Waldemara Malickiego i kabareciarni Laskowika, kabaretu Adin Władysława Sikory, czy też z poznańskiego rockowego zespołu Wake Up) i Tomasz Czyżewski (młody uzdolniony multiinstrumentalista, m.in. rockowy zespół Mz. Taken ) połączyli swe siły tworząc wyjątkowy artystyczny duet rockowo-akustyczny.
________________________________________________________________________________
ANIA SAMA
Anna Maciejczyk – wokal
Jarek Jurkiewicz – gitara
Ania Sama czyli Anna Maciejczyk na co dzień mieszka i pracuje w Krakowie. Jej przygoda z muzyką, a właściwie ze śpiewaniem zaczęła się w dorosłym życiu. Jest autorką słów oraz melodii. W swojej muzyce stawia na autentyczność i melodie prosto z tego pokoju, gdzie jest sama ze swoimi emocjami. Czuły, czasem metaliczny głos, który śpiewa do ucha, a czasem rozcina mrok i otwiera przestrzeń. Jej muzykę charakteryzują poetyckie teksty, w których nie stroni od ciekawych porównań i metafor. Potrafi również mówić o rzeczach w najprostszy, dosadny sposób. W warstwie muzycznej jest bardzo różnorodnie – od żywych instrumentów do elektroniki. Gitary mieszają się z barwnym klawiszem, żywa perkusja z samplami. 4 czerwca W 2021 roku nakładem własnym ukazał się debiutancki album Ani Samej pod tytułem „Śnienie”._______________________________________________________________________________
HEIMA
Olga Stolarek – wokal
Paweł Pałyga – gitara
Maciej Nowacki – klawisze
Mariusz Sławik – perkusja
Maciej Gutowski – bas
Heima to łódzki zespół powstały pod koniec 2017 roku z inicjatywy Olgi Stolarek – wokalistki i autorki tekstów. Żaden z członków zespołu nie jest w stanie określić jaki właściwie gra gatunek muzyki. Według niektórych najbliżej im do indie pop. Charakter utworów kształtuje ujmujący wokal liderki zespołu w połączeniu z nastrojowymi partiami gitarowymi, klimatycznym brzmieniem pianina oraz niebanalną warstwą rytmiczną. Style gry i muzyczne inspiracje członków formacji przenikają się wzajemnie i pomimo ogromnego zróżnicowania, tworzą połączenie o intrygującej, onirycznej aurze.
_______________________________________________________________________________
CHŁODNO
Szymon Pałyz
Julia Zastryżna
Chłodno to duet dwojga przyjaciół ze Śląska, Julki oraz Szymona, który powstał we wrześniu 2019 roku. W swoich utworach łączą nostalgiczne ciepło letnich wieczorów wraz z melancholijnym wydźwiękiem jesieni. Muzyka, którą tworzą to połączenie przestrzennych brzmień folkowych i subtelnej elektroniki. Dwie różne perspektywy, dwie różne dusze, ale w ich muzyce łączą się w jedno.
Na swoim koncie mają wydaną płytę EP, a w ciągu roku samodzielnie zorganizowali dwie trasy koncertowe promujące płytę – w ponad 30 polskich miastach. Zagrali koncerty na takich wydarzeniach jak Sofar Sounds Katowice, Festiwal Lato na Fortach, czy Arena Live w Arenie Gliwice. W czerwcu 2020 Chłodno stało się częścią projektu wschodzących artystów polskiej sceny muzycznej „My Name Is New” wytwórni Kayax.________________________________________________________________________________
DOBRE SOBIE
Anka „Bochnak” Fryc – teksty, wokal
Justyna Bryzgalska – akordeon, handpan, chórki
Kuba Bryzgalski – perkusjonalia, cajon, baraban, handpan, chórki
Marcin Grzybowski – kontrabas, chórki
Tworzą autorskie utwory, których bazą jest muzyka tradycyjna. Czasem inspiracją są całe pieśni usłyszane np. u teściowej, innym razem słowa i obrazy lub fragment muzyki usłyszanej gdzieś podczas potańcówki. Czasem inspiracją są stare legendy i baśnie, a czasem z jakiegoś dźwięku pieśni tradycyjnej powstaje zupełnie nowy utwór. To co ludowe i tradycyjne przeplata się z nowoczesnością i z tym co drzemie członkach formacji. Piszą własne teksty, tworzą autorską muzykę, aranżują i nie boją się eksperymentów. ________________________________________________________________________________
PART OF THE KITCHEN
Anna Prętka – wokal
Mateusz Straszewski – gitara
Paweł Wojciechowski – mandolina, melodyka, gitara
Adam Pajdowski – perkusja
Jędrzej Kaniewski – gitara basowa
Zespół powstał w kuchni jednej z poznańskich kamienic. Stał się integralną częścią kuchni na trzecim piętrze, w której powstawały pierwsze kompozycje. W marcu 2017 roku światło dzienne ujrzała zawierająca pięć autorskich utworów epka „Below The Line”, a jak powszechnie wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia (szczególnie, że zespół powstał w kuchni), dlatego w 2020 roku ukazała się płyta długogrającą „Echo Kosmos” składającą się z 11 autorskich kompozycji. Muzyka zespołu wymyka się z ram gatunkowych, a jej charakter najlepiej oddaje miano „muzyki nieagresywnej” – którą okładać się można na każdą ranę.
_______________________________________________________________________________
FINAŁ WARSZTATÓW WOKALNYCH
Na legendarnej scenie Muszli Koncertowej przy Świnoujskiej Promenadzie staną uczestnicy famowych warsztatów wokalnych. Zaprezentują się w premierowym programie, przygotowanym podczas festiwalu. Tegoroczne warsztaty prowadziła Dominika Płonka, znakomita pedagog, wokalistka i flecistka. Jest członkinią Zarządu ds. Europy i mentorką w prestiżowym amerykańskim stowarzyszeniu nauczycieli śpiewu International Voice Teachers Of Mix.
Dominika Płonka o warsztatach: Artysta potrzebuje mieć szeroki wybór środków wyrazu na scenie: możliwość użycia zarówno dowolnego koloru głosu, jak i różnych poziomów dynamiki: od szeptu po krzyk. Tegoroczne warsztaty stawiają na dobrą technikę wokalną, która jest uniwersalna i niezależna od stylu, w jakim wokalista śpiewa. Będzie to poszukiwanie własnego “ja”, prawdziwej barwy głosu, która daje artyście wiarygodność i unikatowe brzmienie – jego własne, indywidualne. Uczestnicy poznają proste patenty na wydobycie trudnych dźwięków, zdobędą umiejętność rozwijania techniki, a także codziennego dbania o własny głos. Poznają też podstawy rehabilitacji głosu zmęczonego, dowiedzą się, jak sobie pomóc przed występem, gdy forma nie jest najlepsza, a trzeba zaśpiewać… Poznają fakty i mity dotyczące różnych technik śpiewu, a także otrzymają informacje, gdzie na co dzień można poszukiwać źródeł dobrej wiedzy i wsparcia wokalnego. Dobra technika wokalna gwarantuje nie tylko udaną prezentację sceniczną, ale także długą karierę artystyczną!
________________________________________________________________________________
FINAŁ WARSZTATÓW SOLO ACT
W koncercie zaprezentują się uczestnicy warsztatów „Solo Act” prowadzonych przez Piotra Piaseckiego, znanego pod pseudonimem BAJZEL. W projekcie mogli wziąć udział młodzi uzdolnieni tworzący muzykę solową, bez udziału innych instrumentalistów. Warsztaty są odpowiedzią czy reakcją na coraz popularniejsze w środowisku muzycznym zjawisko tzw. Solo Act-u, w którym to artysta solowy za pomocą kilku instrumentów, urządzeń elektronicznych oraz komputera tworzy niezależny, muzyczny performance na scenie. Przykładem takich takich artystów są m.in: Krzysztof Zalewski czy laureat Festiwalu FAMA – Kuba Jaworski (Gypsy and the Acid Queen) oraz, oczywiście BAJZEL.
Piotr Piasecki (Bajzel) – człowiek orkiestra, jednoosobowa machina muzyczna, artysta niemieszczący się w jakichkolwiek schematach czy gatunkach muzycznych. Autor tekstów, kompozytor i wykonawca swoich autorskich utworów. Przy pomocy zapętlania sampli perkusyjnych, gitar i wokali śpiewanych przez niego na żywo tworzy muzykę przypominającą kilkuosobowy zespół. Jego charyzmatyczne i wysoce energetyczne występy, przysporzyły mu sporo fanów w całej Polsce. Zagrał już kilkaset koncertów w kraju i za granicą. Występował na festiwalach takich jak Heineken Opener, Off-Festival (Babu Król), Męskie Granie, Jarocin Festiwal czy SXSW w Austin (USA).Towarzyszył na trasach m.in z Pogodno, Kasią Nosowską, Strachy Na Lachy, Lao Che, Baaba, Tymon&Transistors. Gitarzysta barytonowy w ostatniej odsłonie zespołu „POGODNO”.
________________________________________________________________________________
KONCERT FINAŁOWY „DZIKA RZECZ”
Tradycyjne zwieńczenie Festiwalu, ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród. Koncert realizowany na scenie Amfiteatru im. Marka Grechuty, w którym usłyszymy interpretacje utworów artystów polskiej sceny alternatywnej okresu transformacji.
„Dzika Rzecz – polska muzyka transformacji” to premierowy projekt muzyczny inspirowany najnowszą książką Rafała Księżyka pt. “Dzika rzecz – polska muzyka i transformacja 1989-1993”. Projekt skierowany jest do młodych, ambitnych zespołów chcących poszerzyć swoją świadomość muzyczną i zmierzyć się z niełatwym repertuarem. Pionierskie teledyski, nowatorskie audycje radiowe, legendarne kluby i przełomowe koncerty – schyłek lat osiemdziesiątych i początek lat dziewięćdziesiątych był czasem wyjątkowym dla polskiej kultury. Wielu artystów debiutujących w tamtym okresie funkcjonuje na scenie muzycznej do teraz, niestety wielu z nich zostało przytłoczonych postępującą komercjalizacją rynku a ich twórczość została niesłusznie zapomniana. Koncert “Dzika rzecz – polska muzyka transformacji” ma za zadanie podtrzymać pamięć o bohaterach tamtych czasów . Podczas koncertu usłyszymy interpretacje twórczości alternatywnych zespołów takich jak: Apteka, Armia, Brygada Kryzys, Houk, IMTM, Izrael, Kazik, Los Loveros, Max i Kelner, T.Love, Oczi Cziorne.
SEKCJA SZTUK SCENICZNYCH
Prezentacje konkursowe w ramach sekcji sztuk scenicznych to stały element programu każdego Festiwalu Fama. Zaproszone grupy zaprezentują dotychczas zrealizowane autorskie spektakle, happeningi i pokazy performance art w niekonwencjonalnych przestrzeniach oraz na profesjonalnych scenach festiwalowych.
________________________________________________________________________________
MIŁOSZ BRONISZEWSKI, JULIA BOCHENEK (TEATR AST WROCŁAW)
„Pokłóć się ze mną”
Scenariusz: Miłosz Broniszewski
Reżyseria: Miłosz Broniszewski, Julia Bochenek
Scenografia: Miłosz Broniszewski, Julia Bochenek, Dżesika Zemsta
Muzyka: Katarzyna Bem
Obsada: Miłosz Broniszewski, Julia Bochenek
„Kto pyta, nie błądzi.” Czy tak naprawdę jest? Pytania otwierają przestrzeń do rozważań, poszukiwań, kwestionowania, bądź akceptowania tego co zastane. W dystopijnej scenerii rajskiego ogrodu, mężczyzna i kobieta zmierzą się z najtrudniejszym dla człowieka pytaniem – czy pytać w ogóle należy? Nie każdy chce zawracać sobie tym głowę. Żyjemy tak jak żyjemy i nie zmieniajmy tego. Przecież jest nam dobrze. Zaprzyjaźniamy się formą, w której wygodnie, komfortowo i miło egzystujemy. Zerwanie z przymusem powtarzania powoduje strach przed nieznanym, dyskomfort nowości. Najciężej kwestionować to, co wybudowało się samemu. Najciężej pytać o to, co przypisujemy sile wyższej. Tylko co właściwie jest prawdą? I co się wydarzy, kiedy zrobimy
________________________________________________________________________________
COMMON COLLECTIV
„Because of the times we live in”
Wykonanie: Misia Żurek, Aleksandra Smoliga, Katarzyna Żurawska, Natalia Kozakiewicz
Common Collectiv powstał w ramach wystawy plenerowej „For the times being” pod kuratorstwem Krzysztofa Łukomskiego i Piotra Kurki. Cztery tancerki i performerki – Misia Żurek, Aleksandra Smoliga, Katarzyna Żurawska oraz Natalia Kozakiewicz – stworzyły „Because of the times we live in” site-specific dance performance. To pokłosie doświadczeń Strajku Kobiet z października 2020 roku, symboliczne pogodzenie się z bezradnością, uwolnienie nagromadzonych emocji i przypomnienie, jak silne mogą być kobiety (i nie tylko) gdy działają wspólnie. Oprawa muzyczna nawiązuje do strakowych techno-blokad, zwalniając tempo do 121 BPMów.
Performance składa się z 7 krótkich scen, przedstawiających proces odnajdywania się i budowania zaufania w grupie. Postpademiczny świat, w którym wydaje się, że społeczeństwo powoli zapomina o walce, którą polskie kobiety stoczyły w 2020 roku. Jak zapewnią, nie zapominamy i staramy się odnaleźć ze starymi przekonaniami w nowym kontekście. Muzyką nawiązujemy do techno-blokad, zwalniając tempo do 121 BPMów.
_______________________________________________________________________________
PERFOMENTALNI
„Wystawa wyobrażona” PREMIERA!
Wykonanie: Marcin Miętus, Klara Szela, Aleksandra Jachymek
„Wystawa wyobrażona” to projekt balansujący na granicy performansu, choreografii i galeryjnej instalacji. To rodzaj nieistniejącej wystawy. Takiej, która mogła by zaistnieć, lub takiej, która była i zostawiła po sobie echo. W rolę eksponatów, obiektów oraz rzeźb wcielą się performerzy. Ruchem odtwarzać będą różne formy, układając się w spójną całość kuratorowanej przez widza wystawy, gdyż to właśnie dowolność interpretacji zależy właśnie od niego.
PerfoMentalni – eksperymentalny zespół tworzący w obszarze tańca, ruchu i choreografii. Wspólne poszukiwania rozpoczęli po ukończeniu kursu Choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Każdy z członków zespołu działa w różnych dziedzinach związanych z ruchem i tańcem. MarcinMiętus jest dramaturgiem i performerem, Klara Szela – absolwentką szkoły choreografii i instruktorem tańca współczesnego, a Aleksandra Jachymek jest zawodową aktorką, kaskaderką i wokalistką.
________________________________________________________________________________
ARKADIUSZ JAKSA JAKSZEWICZ
Program „Paryż Drakar” to komediowy, uporządkowany miszmasz tematyczny, skupiony na zaletach i wadach posiadania brody, polskiej arcyzdolności do cwaniakowania, sposobach radzenia sobie z zachwianą psychiką zniszczoną lockdownami. Nawiązuje także do Wikingów i pięknego Paryża, który dzięki Wikingom nie jest taki piękny, jakby mógł być. Program złoty, a skromny.
Arkadiusz Jaksa Jakszewicz czyli rudobrody krasnal z Warmii, co z niejednego ogrodu rzodkiew kradł. Miłośnik tatuaży, zapiekanek i historii… zabawnych historii. Zawsze się zastanawiał, czy ktoś czyta te opisy. Jedyny prawdziwie rudy w sercu komik w Polsce, który występuje regularnie w Comedy Central Polska. W 2019 roku: zdobył niechcąco nagrodę na festiwalu FAMA w Świnoujściu, zajął II miejsce na Festiwalu Stand-upu w Zielonej Górze, o którym prawie nikt nie słyszał oraz zajął 3 miejsce na Łódź Challange Stand-up, prawdopodobnie najważniejszego konkursu stand-upowego w 2019 roku, dzięki czemu 12 000 ludzi jednocześnie mogło usłyszeć jego bardzo słaby żart o martwym ciągu. Na koncie ma już trzy programy.
________________________________________________________________________________
KABARET A JAK!
A JAK! swój pomysł na kabaret zamienił w czyn pod koniec roku 2015, zaczynając artystyczną podróż od występu na krakowskiej Niebywalencji. W roku 2016 dał o sobie znać na kilku festiwalach kabaretowych, zdobywając m.in. II miejsce na 32. Przeglądzie Kabaretów PAKA, Grand Prix podczas 32. Ostrołęckich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA oraz liczne Nagrody Publiczności. Od tamtej pory Kabaret A JAK! występuje na najważniejszych festiwalach, bierze udział w konkursach i turniejach oraz występuje gościnnie na scenach w całej Polsce.
Na scenie cztery dziewczyny, pasjonatki inteligentnego humoru oraz skeczy muzycznych: Karolina Bączek-Abramowicz, Magdalena Furmanek-Marciniak, Marysia Kargulewicz oraz Adrianna Napiórkowska-Babich.
________________________________________________________________________________
SEKCJA SZTUK WIZUALNYCH
POKAZY FILMÓW
W ramach projekcji filmowych sekcji sztuk wizualnych zaprezentujemy cztery krótkometrażowe filmy: “Pamiątka z widzenia” Aleksandry Skorupy – absolwentki Wydziału Reżyserii Dramatu w Krakowskim AST, “Tu nie ma wody” Rozali Jaz – absolwentki fotografii Akademii Sztuki w Szczecinie, Karoliny Monwid-Olechnowicz – studentki IV roku Realizacji Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografii Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego a także “Maź” Weroniki Siemińskiej. Wszystkie projekcje odbędą się w Cafe El Papa Hemingway.
ALEKSANDRA SKORUPA
„Pamiątka z widzenia”
czas trwania: 14 minut
scenariusz: Tomasz Schaefer, Aleksandra Skorupa
reżyseria: Aleksandra Skorupa
zdjęcia i montaż: Tomasz Schaefer
muzyka: Miłosz Sienkiewicz
dźwięk: Jakub Ziółkowski
występują: Ewa Kolasińska, Alicja Semrał, Dominika Zielińska
Film zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.
„Pamiątka z widzenia” to opowieść o trzech kobietach, których losy splatają się na krakowskim Płaszowie. Tutaj historia II wojny światowej łączy się z tym, co „tu i teraz”. Jesienny Płaszów staje się miejscem niemal mistycznym. Ukryte lęki i pragnienia bohaterek konfrontowane są z obozowym krajobrazem, a całość dopełnia etniczna muzyka, inspirowana tradycyjnymi melodiami.
ALEKSANDRA SKORUPA – absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu w krakowskim AST, teatrolożka (absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie), dramaturżka i reżyserka autorskich spektakli.
ROZALIA JAZ
„Tu nie ma wody”
Czas trwania: 13 minut
Film „Tu nie ma wody” jest o relacji syna z matką, która się aktualizuje. Oboje są wpisani w pewne schematy, zestawy zachowań i postaw, jednak poprzez przebywanie ze sobą dłuższy czas w naturalnym środowisku, doświadczają rąbka prawdy na swój temat. Film opowiada o wolności samostanowienia i o zależnościach więzów.
ROZALIA JAZ – absolwentka Fotografii w Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie studentka V roku na kierunku Film Eksperymentalny, także na szczecińskiej uczelni. Nagrodzona wyróżnieniem jury na festiwalu SEEF 2019 za krótkometrażowy film fabularny „Obroty”. Brała udział w wystawie „Szczecińskie Awangardy” w Muzeum Narodowym w Szczecinie oraz w wystawie „Boli mnie, gdy się śmieję” w warszawskim BWA. Współrealizowała film „Skąd jesteśmy” fundacji Czas Przestrzeń Tożsamość.
KAROLINA MONWID – OLECHNOWIC
„Flora”
czas trwania: 11 minut
„Flora” to krótka historia, która skupia się na czułym połączeniu ciała z naturą, nawiązuje również do zmian klimatycznych, choć w głównej mierze jest alegoryczną opowieścią o izolacji oraz mikro i makro wewnętrznym świecie. Otwarta narracja o zachowaniu stanu umysłu. Reżyserka zainspirowana cytatem z „Rozmowy na polnej drodze” Martina Heideggera, iż „przeczuwanie przynosi więcej owoców niż rzekome zbyt pewne siebie widzenie”, zrealizowała historię w duchu dokumentalnego doświadczania, otaczającej ją rzeczywistości.
KAROLINA MONWID – OLECHNOWICZ – adeptka sztuki filmowej, patrząca poza horyzont percepcji i świadomości, poszukująca w swojej twórczości tego, co niewidzialne. Studentka IV roku Realizacji Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografii Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Laureatka konkursu fotograficznego VIVA! Photo Awards 2020! Otrzymała Grand prix konkursu i nagrodę jury w kategorii Portret za pracę „Poza granicami”. Autorska 4 filmów krótkometrażowych: „Flora”, „Rest”, „Szkiełko i oko” oraz „Pobożne życzenia”.
„MAŹ”
czas trwania: 20 minut
reżyseria, scenariusz: Weronika Siemińska
scenariusz: Jakub Krok
zdjęcia, montaż: Michał Stańczak
scenografia: Maria Wierzbicka
kostiumy, makijaż: Józefina Wojtkiewicz
obsada: Alicja Mroczek, Wojciech Stempniak
„Kochać prawdę, to znaczy znieść pustkę, a tym samym akceptować śmierć. Prawda jest po stronie śmierci” – ten cytat Simone Weil francuskiej myślicielki, mógłby stać się mottem “Mazi”, której główny problem oscyluje wokół poszukiwania sensów czy szerzej prawd lub idei, przy dostrzeżeniu fałszu mogącego wypływać z tych poszukiwań. Twórcy filmu poddają pod obserwację także związane z tym zagadnieniem przemiany świadomości człowieka. Inną ważną inspiracją jest wiersz Bolesława Leśmiana „Niewidzialni” ukazujący ludzi jako swoiste lustra w dochodzeniu do prawdy, rozumianej jako brak fałszu. Samotna droga bez innych okazuje się skazana na porażkę, ale czy ta z nimi jest mniej tragiczna? Językiem wizualnym nawiązują z kolei do awangard kinowych lat dwudziestych XX wieku, ale także do sposobu obrazowania Ingmara Bergmana.
_______________________________________________________________________________
TRANSFER
Uczestnicy warsztatów Sekcji Sztuk Wizualnych związani ze środowiskiem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu przygotowali specjalnie dla Famy instalację artystyczną. Praca, którą będzie można zobaczyć w postindustrialnej przestrzeni Hali w Basenie Północnym nosi tytuł „Transfer”.
Tak mówią o niej sami twórcy: Życie jest splotem zależności. Ludzkie decyzje, emocje, doświadczenia wpływają na otoczenie. Ślady naszej egzystencji ewoluując w innych tworzą nowe powiązania i kreują rzeczywistość nawet, gdy jesteśmy tego nieświadomi.
Koordynatorzy projektu: dr Ewa Mróz-Pacholczyk, dr Marta Wyszyńska, mgr Kinga Ludek
Uczestnicy: Julia Korona, Anna Krajewska, Kamila Lukaszczyk, Anna Łepak, Kamil Mysłowski, Emilia Okoniewska, Maria Rybak, Oktawia Watras
_______________________________________________________________________________
WERNISAŻ SEKCJI SZTUK WIZUALNYCH
Podczas wystawy sekcji sztuk wizualnych zobaczymy działania typu site-specific autorstwa czterech młodych artystek: Magdaleny Klyty – studentki Akademii Sztuki w Szczecinie, Jadwigi Janowskiej – studentki Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie oraz Weroniki Wrzosek – absolwentki Wydziału Grafiki i Malarstwa oraz Wydziału Sztuk Wizualnych na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Będą to prace premierowe wystawione w przestrzeni Galerii Miejsce Sztuki44.