Tunel pod Świną. Nie samym wierceniem żyje budowa. Czym jeszcze?
Budowa tunelu pod Świną to nie tylko drążenie go pod ziemią i układanie betonowych ringów. Prace odbywają się również na wyspie Uznam – w rejonie komory startowej, w zakładzie prefabrykacji i stacji STP, a także na wyspie Wolin – w komorze odbiorczej. I na tym także nie koniec.
Aktualnie w komorze startowej trwa wiercenie otworów, które umożliwią wklejanie prętów pod wsporniki stropu pośredniego. Aby zamontować wsporniki, wykonywane są także bruzdy w ścianach szczelinowych.
Kontynuowane jest także zbrojenie, szalowanie i betonowanie wsporników stropu pośredniego.
Na bieżąco trwa uszczelnienie ścian szczelinowych szybu startowego oraz konstrukcji rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Na tym odcinku – od segmentu pierwszego do jedenastego – kontynuowane są również roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.
Praca wre w stacji STP, gdzie odbywa się separacja urobku i płuczki wiertniczej. Urobek jest przewożony na tymczasowy plac budowy dla składowania materiału z wiercenia tunelu. Płuczka wraca do obiegu maszyny TBM.
Z kolei w zakładzie prefabrykacji produkowane jest zbrojenie dla prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu: pod płytę jezdną – typ „U” i filigrany oraz płyty sufitowe.
A co na wyspie Wolin?
M. in. roboty wykończeniowe konstrukcji rampy oraz prace przygotowawcze do demontażu Wyspiarki w komorze odbiorczej.
Po obu stronach cieśniny kontynuowana jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Oczywiście cały czas Wyspiarka drąży tunel i montuje jego obudowę. W ubiegłym tygodniu zmontowała 49 pierścieni dwumetrowych. Łącznie jest już ułożonych 170 ringów półtorametrowych i 546 dwumetrowych.
Info UM
Świnoujście – Chrobrego pod prąd jednokierunkową – kto Niemcowi zabroni – Wasze info