W porcie Szczecin most na Ostrów już gotowy
Pogrążanie ścianek szczelnych na nabrzeżu Czeskim i roboty kafarowe na nabrzeżach Norweskim i Duńskim. Poza tym budowa platformy na wyspie Ostrów Mieleński. Te prace są właśnie wykonywane w porcie Szczecin, w ramach projektu, który ma poprawić dostęp do portu w rejonie Kanału Dębickiego.
Inwestycja w szczecińskim porcie obejmuje m.in. przebudowę nabrzeży Czeskiego i Słowackiego na długości około tysiąca metrów. Wykonano całość rozbiórek na pierwszym etapie liczącym 316 metrów. W miejscu rozbiórek postanie nowa palościanka i zostanie wykonana nowa konstrukcja żelbetowa wraz z zamontowaniem całego wyposażenia nabrzeża. Będą to pachoły cumownicze, odbojnice, drabinki ratownicze. W planach jest też przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej oraz roboty sanitarne, teletechniczne i elektryczne.
– Obecnie wykonujemy pierwszy etap przebudowy nabrzeża Czeskiego, czyli pogrążanie ścianek szczelnych oraz rur w części pod wodą wraz z wykonywaniem kotew gruntowych. Od połowy stycznia planujemy rozpocząć roboty żelbetowe – relacjonuje Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.
12,5 metra głębokości
Co ważne, nabrzeża Czeskie i Słowackie są najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w porcie Szczecin. Inwestycja sprawi, że będą one obsługiwać statki ze znacznie większą ilością ładunków aniżeli obecnie. Ponadto głębokość techniczna akwenów portowych będzie taka sama jak toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.
– Celem inwestycji jest zwiększenie wydajności infrastruktury portowej i poprawa jakości obsługi ładunków w porcie Szczecin. Po jej zakończeniu port Szczecin przyjmie statki z ilością nawet 50 tys. ton towarów w ładowniach, czym niemal podwoi obecny wynik w tym zakresie.- mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
W ramach projektu przewidziana jest także budowa nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. Obecnie trwają tam prace kafarowe, to jest pogrążanie ścianki szczelnej, która na nabrzeżu Norweskim wykonana jest już w 100 procentach, a na nabrzeżu Duńskim w około 5 procentach. Wykonywane są także kotwy gruntowe oraz żelbety na nabrzeżu Norweskim.
Platforma na wyspie
Ale na tym nie koniec robót w szczecińskim porcie. W ramach przebudowy Kanału Dębickiego zaplanowano także wykonanie na wyspie Ostrów Mieleński pola odkładu urobku, umocnienie dna oraz roboty czerpalne, które pozwolą na zwiększenie maksymalnej głębokości technicznej o 2,5 metra.
– Na wyspie Ostrów Mieleński obecnie trwają prace przy wykonywaniu platformy roboczej, która posłuży jako podstawa do budowy obwałowania. Po wybudowaniu obwałowania, będą służyły jako pole odkładu do robót czerpalnych – wyjaśnia Piotr Arabczyk Dyrektor Projektu z NDI. Będzie tam składowane 1,5 miliona metrów sześciennych urobku z dna Kanału Dębickiego. To mniej więcej taka ilość, jaka czterokrotnie zapełniłaby nowobudowany Stadion Pogoni.
Wojskowy most na Duńczycy
Aby możliwy był sprawny transport materiału do budowy obwałowań na wyspie, właśnie zamontowano tymczasowy most pontonowy na Duńczycy.
– Są to pomosty wojskowe typu PP64 „Wstęga” na potrzeby realizacji inwestycji zebraliśmy ich 120 szt. – Wskazuje dyrektor projektu z firmy NDI – Składanie odbędzie się poprzez zastosowanie montażu w podwójną wstęgę, czyli dwie nitki pomostowe łączone równolegle do siebie. Przeprawa będzie miała dużą nośność niezbędną dla wozideł, które będą przewoziły piasek do budowy obwałowań – obrazuje sytuację Piotr Arabczyk.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Wszelkie prace w ramach projektu mają się zakończyć we wrześniu 2023 roku.
213
previous post