Coraz bliżej zakończenia inwestycji w poprawę jakości szlaków kolejowych do portów Szczecin i Świnoujście

Coraz bliżej zakończenia inwestycji w poprawę jakości szlaków kolejowych do portów Szczecin i Świnoujście

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” już prawie gotowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą wspólny z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. projekt wart około 1,5 mld zł – współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Prawie sto kilometrów nowych torów

W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 96 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu). O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu). W Szczecinie zostanie przebudowany most nad Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe.

25.01.2022. Świnoujście Fot. Robert Stachnik

To już wykonano
Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowano 126 ze 177 rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru. Przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów, co umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze, na których zawieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewni modernizacja obiektów inżynieryjnych.
W porcie Szczecin powstała nowa pięciokilometrowa linia kolejowa. Skomunikowała Ostrów Grabowski, w tym m.in. nabrzeże kontenerowe ze szklakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.
W Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układanych jest kilka ostatnich. W toku są prace między stacjami Lubiewo (Międzyzdroje) a Warnowem oraz w rejonie Euroterminalu. Zabudowano już ponad 100 ze 108 rozjazdów. W rejonie portu Świnoujście budowany jest drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście, co zwiększy przepustowość, zapewniając przejazd większej liczbie pociągów.

Zyskają też pasażerowie
Dzięki kolejowej inwestycji portowej podróżni zyskali lepszy dostęp do nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także stacji Świnoujście. Zamontowano tam nowe wiaty i ławki oraz jasne oświetlenie. Udogodnienia przewidziano także dla osób mających trudności z poruszaniem się. Z myślą o nich zamontowano specjalne podjazdy. Gotowa jest droga z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście.
Korzyści
Docelowo inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału samych portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.
Koniec prac jeszcze w tym roku
Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.

----------

eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
----------

Powiązane posty

Świnoujście. MyTaxi jako pierwsze w Polsce wprowadza NIO ET5 do swojej floty!

Prognoza pogody dla Świnoujścia na weekend 16–17 listopada 2024

Świnoujście. Mieszkańcy obawiają się o swoje życie – Apelują do pani prezydent