Optymistyczne prognozy IATA dla CPK
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowało dla CPK prognozy, według których ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2024 roku. Z kolei zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność wyniesie 40 mln pasażerów i 1 mln ton cargo. Do 2060 r. nowe lotnisko przyciągnie łącznie ok. 850 mln pasażerów i ponad 35 mln ton cargo lotniczego.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA to organizacja z ponad 70-letnią tradycją. Reprezentuje ok. 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83% całkowitego ruchu lotniczego. To właśnie jej Polska zleciła opracowanie prognoz ruchu lotniczego w kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 roku. Uwzględniają one bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.
Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. W 2040 r. ma to być ok. 100 mln, zaś w 2060 r., według scenariusza bazowego, ponad 140 mln pasażerów.
– Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku. Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 roku ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Prognozy IATA wskazują również, jak powinna kształtować się przepustowość Portu Solidarność. W pierwszym okresie (lata 2027-2035) ma ona wynosić 40 mln pasażerów rocznie, a w ciągu kolejnych 7-10 lat powinna wzrosnąć do 50 mln pasażerów. Do 2060 roku przepustowość powinna wynieść 65 mln pasażerów rocznie.
– Wiarygodne prognozy lotnicze to kluczowy element planowania portu lotniczego. Profesjonalizm i dane IATA, najważniejszego związku przewoźników lotniczych na świecie, gwarantują, że planowana przez nas infrastruktura będzie dopasowana do popytu. Lotnisko już w pierwszym etapie będzie zdolne obsłużyć 40 mln pasażerów, co powinno zapewnić wystarczająca przepustowość do 2035 roku. Jednocześnie, jeżeli rynek będzie rozwijał się w zakładanym tempie, bardzo szybko będziemy w stanie podwyższyć przepustowość portu nawet do poziomu 50 mln pasażerów w ciągu roku – podkreślił Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
– Ukończenie CPK to priorytet inwestycyjny dla Polski. CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB. Przyszłość zaczyna się właśnie teraz i mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji – stwierdził Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Region Europy.
IATA przygotowała również prognozę cargo, która dla CPK w scenariuszu bazowym wynosi 0,5 mln ton w 2030 roku, milion ton w 2035 i aż 1,75 mln ton na koniec prognozowanego okresu, czyli w 2060 r. Oznacza to, że Port Solidarność w krótkim czasie może zdobyć nawet 20% udziału w rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Według wyliczeń, bez budowy CPK, do 2060 roku Polskę ominęłoby 35 mln ton cargo.
Prognozy IATA zostały na lata 2022-2060 sporządzone w trzech scenariuszach: bazowym – opierającym się na najbardziej racjonalnych założeniach, w tym tych dotyczących rozwoju pandemii i wzrostu PKB, wysokim – zakładającym m.in. krócej trwające skutki pandemii COVID-19 i wyższy rozwój gospodarczy Polski, a także niskim – który zakładał wystąpienie wszystkich niekorzystnych czynników. Kluczowe założenia prognozy obejmują również m.in. utrzymanie funkcjonowania wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce, otwarcie lotniska w Radomiu, budowę Portu Solidarność, realizację Programu Kolejowego CPK wraz z odcinkami Kolei Dużych Prędkości, a także plany strategiczne linii lotniczych zebranych w drodze konsultacji.
Zaktualizowane wyniki prognozy zostały szczegółowo przeanalizowane i ocenione przez doradcę strategicznego CPK, którym jest Port Lotniczy Incheon w Seulu oraz przez konsultanta ds. master planu, a poziomy przepustowości CPK sprawdzone przez integratora. Założenia i wyniki prognoz zostały ocenione jako „prawidłowe i odpowiednie” do wykorzystania w planowaniu CPK.
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy