Jeśli komuś zależy na tym, aby transport międzynarodowy był jak najtańszy, to najlepszym rozwiązaniem będzie spedycja morska. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż transport drogą lotniczą i nawet kolejową. W przypadku kontenerowców możliwe staje się przewożenie różnego rodzaju ładunków, towarów niebezpiecznych i wielkogabarytowych. Transport morski ma wiele zalet, ale nie jest wolny od wad. Dla wielu problematyczny może być długi czas oczekiwania, bo średnio dotarcie statku do portu docelowego zajmuje miesiąc. Trzeba wobec tego uzbroić się w cierpliwość, ale atrakcyjne ceny to wynagradzają. Niektóre kontenerowce mają ogromne zdolności przewozowe.
Spedycja morska przy wykorzystaniu dużych statków kontenerowych
Przewożenie ładunków statkami kontenerowymi stało się obecnie czymś niezwykle powszechnym. W transporcie międzynarodowym dominuje fracht morski ze względu na liczne zalety tego rozwiązania. Obecnie po morzach i oceanach porusza się kilkadziesiąt tysięcy statków handlowych. W dużej mierze są to jednostki pływające, które przewożą ładunki kontenerowe. Przed wprowadzeniem statków kontenerowych największą popularnością cieszył się transport kolejowy i drogowy. W przypadku frachtu morskiego dominowały masowce i statki przewożące ładunki drobnicowe. Wraz z postępem technologii i ulepszeniem kontenerowców zaczęły one w coraz większym stopniu dominować w transporcie towarowym. Za pomocą dźwigu możliwe jest relatywnie szybkie rozładowanie i załadowanie kontenerów na statek. Kontenerowce są skategoryzowane w oparciu o ich wielkość, pojemność liczoną w TEU. Do największych operatorów statków kontenerowych zalicza się duńskiego A.P. Moller – Maersk Line, szwajcarsko-włoską żeglugę śródziemnomorską, francuską grupę CMA CMG i chińską grupę COSCO. Mają oni wszyscy największy światowy udział w TEU.
Jakie są największe kontenerowce?
Poszczególne statki kontenerowe różnią się maksymalną liczbą TEU, szerokością wiązki i długością całkowitą. Posiadają odmienne nazwy, flagi kraju i operatorów. Za największy statek kontenerowy uznaje się Ever Ace, ma niecałe 400 m długości i ponad 60 m szerokości. Jest w stanie zanurzyć się na 17 m. Producentem jest południowokoreańska firma Samsung Heavy Industries, ale należy do tajwańskiej firmy Evergreen Marine. Dziewiczy rejs miał miejsce w roku 2001. Pojemność statku wynosi prawie 24 tysiące TEU. Na drugim miejscu znajduje się HMM Algeciras, który również powstał w Korei Południowej, odpowiada za to firma Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Jego szerokość wynosi 61 m, a długość prawie 400 m, ma nieco mniejsze zanurzenie niż Ever Ace, różnica w pojemności wynosi zaledwie 28 TEU. Na korzyść HMM Algeciras przemawia jego przyjazność dla środowiska ze względu na niski ślad węglowy oraz wydajny silnik, najwyższej generacji konstrukcja. Na trzecim miejscu znajduje się południowokoreański HMM Oslo, mający szerokość 65,5 m, długość prawie 400 m i maksymalne zanurzenie 16,5 metra.
Czwarte miejsce zajmuje MSC Gülsün, który w roku 2019 był największym kontenerowcem. Jego wymiary są identyczne do poprzedniej jednostki pływającej, jest w stanie pomieścić do 23 756 TEU. Nieco mniejszy jest kontenerowiec MSC mina, może przewozić maksymalnie 23 656 TEU. Na szóstym miejscu znalazł się statek CMA CGM Jacques Saadé, jest on zasilany skroplonym gazem ziemnym. W przeciwieństwie do wszystkich poprzednich statków nie został zbudowany w Korei Południowej. Jest to chińska jednostka pływająca. Na siódme miejsce trafił OOCL Hongkong, czyli pierwszy kontenerowiec, którego pojemność przekroczyła 21 000 TEU. Z kolei ósme miejsce zdobył COSCO Shipping Universe, który podobnie jak poprzednik nosi flagę Hongkongu, powstał w Szanghaju, jego pojemność wynosi 21 237 TEU. Na dziewiątym miejscu znajduje się francuski kontenerowiec CMA CGM Antoine de Saint-Exupéry, który ma 20 954 TEU. Dziesiątkę największych kontenerowców zamyka Madryt Maersk z pojemnością 20 568 TEU.